آرشیو بهمن ماه 1401

مشاوره و وکالت دعاوی ملکی ، خانواده و امور مهاجرت

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

رجوع پس از طلاق

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر و قطع رابطه زوجیت است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، عقد نکاح با طلاق، فسخ نکاح یا به بذل مدت در عقد موقت (صیغه) منحل می شود.

طلاق مانند ازدواج با خواندن صیغه، صورت می ‌گیرد، اما برخلاف ازدواج، جزء ایقاعات است، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود؛ چرا که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

با وکالت دادن به بهترین وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان می تونی بدون سردرگمی در دادگاه و با صرف کمترین وقت و هزینه طلاق بگیری و به حق و حقوق خود برسی.

وکیل طلاق

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

در صورتی که زن و مرد بخواهند طلاق بگیرند، مانند سایر دعاوی، باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کنند تا درخواست آنها برای طلاق در دادگاه بررسی شود و سپس دادگاه در این خصوص رأی مقتضی صادر نماید.

براساس اینکه چه کسی تقاضای طلاق دارد و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم می کند، طلاق به دو دسته کلی تقسیم می شود:

۱- طلاق یک طرفه: طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن

۲- طلاق توافقی

برای اینکه بدونی تفاوت طلاق یک طرفه با طلاق توافقی چیه کلیک کن.

وکیل طلاق

طلاق یک طرفه

طلاق یک طرفه طلاقی است که فقط از طرف یکی از زوجین مطرح می شود و یکی از زوجین دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم می کند. طلاق یک طرفه ممکن است از طرف زن یا مرد مطرح شود. در واقع طلاق یک طرفه به دو دسته طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن تقسیم می شود.

طبق قوانین طلاق در ایران مرد حق دارد و می تواند با ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد، زن خود را حتی بدون دلیل موجه طلاق دهد، اما در طلاق از طرف زن طرح دادخواست طلاق پیچیده و دشوارتر است، چرا که زن حق طلاق ندارد و برای طرح دادخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه نماید.

عسر و حرج و شروط دوازده گانه عقدنامه از مهمترین دلایل زن برای طلاق هستند.

موسسه حقوقی دادآرمان

مهمترین شرط طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج و همچنین طلاق زن با شروط دوازده گانه عقدنامه اثبات دلایل طلاق از طرف زن است و او باید بتواند در دادگاه دلایل خود را برای طلاق اثبات کند که در صورت اثبات دلایل، دادگاه به درخواست زن حکم طلاق را صادر می کند.

ترک انفاق، اعتیاد زیاد آور مرد، ترک زندگی خانوادگی، ابتلای مرد به بیماری روانی از جمله مصادیق عسر و حرج هستند که در قانون به آن اشاره شده است.

نکته: در طلاق از طرف مرد، دادگاه ابتدا برای حقوق مالی زوجه مانند مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال مرد و غیره تعیین تکلیف می کند و تا مرد حقوق مالی زن را پرداخت نکند، نمی تواند رای طلاق (گواهی عدم امکان سازش) را اجرا کند.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق توافقی

در طلاق توافقی برخلاف طلاق یک طرفه، زن و شوهر هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و برای پایان دادن به زندگی مشترک خود تصمیم به طلاق می گیرند، از این رو دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه تقدیم می کنند. در طلاق توافقی زن و مرد بدون دخالت دادگاه در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق توافق می کنند و توافقات خود را به صورت مکتوب و امضا شده به دادگاه ارائه می دهند.

توافقات زوجین در طلاق توافقی شامل، مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، استرداد جهیزیه، حضانت فرزند مشترک و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق است.

یکی از نکات مهم در مورد توافقات زوجین این است که زن و مرد می توانند توافقات خود را در زمان رسیدگی به پرونده یا هنگام اجرا و ثبت طلاق توافقی و حتی پس از ثبت طلاق تغییر دهند و طبق آن عمل کنند، اما تغییر توافقات نباید موجب تغییر ماهیت طلاق شود.

برای اطلاع از مراحل طلاق توافقی در سال جدید و هزینه آن با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

رجوع پس از طلاق چیست؟

رجوع در طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نمی‌ باشد. البته ثبت رجوع توسط مرد الزامی است و در صورت عدم ثبت رجوع به پرداخت جزای نقدی و یا تحمل حبس محکوم خواهد شد.

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

انواع طلاق براساس رجوع

براساس حق رجوع مرد در طلاق، طلاق دو دسته تقسیم می شود:

طلاق بائن

طلاق بائن به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در ایام عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند و در صورتی که زن و مرد بخواهند زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند، باید مجددا عقد نکاح جاری شود.

جهت دریافت مشـ کلیک کنید!

انواع طلاق بائن عبارتند از:

۱- طلاق زن باکره (زنی که با او آمیزش نشده است.)

۲- طلاق دختر صغیره (دختری که نه سالش تمام نشده)

۳- طلاق خلع

۴- طلاق مبارات

۵- طلاق زن یائسه

۶- سه طلاقه یا طلاق سوم

موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق رجعی

در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند تا زمانی که عده زن پایان نیافته، بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را با همسرش شروع کند. همچنین در طلاق رجعی به زن نفقه تعلق می گیرد و زوجین از یگدیگر ارث می برند، همچنین اگر در ایام عده طلاق رجعی شوهر فوت کند، زن باید عده وفات نگه دارد.

در واقع اگر طلاق رِجعی باشد، نکاح و رابطه زوجیت بین زن و شوهر به صورت قطعی باطل نمی شود.

به زن در طلاق رجعی مطلقه رجعیه گفته می شود.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

رجوع در طلاق بائن

همان طور که گفته شد طلاق بائن طلاق بدون رجوع است، یعنی به محض جاری شدن صیغه طلاق، رابطه زوجیت بین زوجین به طور کامل از بین می رود و مرد در ایام عده طلاق نمی تواند به همسر خود رجوع کند.

طلاق بائن دارای انواعی است که در برخی از طلاق های بائن در شرایطی مرد حق رجوع پیدا می کند و در برخی طلاق های بائن مرد حق رجوع در طلاق را ندارد.

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است. با شماره ی بهترین وکیل طلاق در غرب تهران تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

وکیل طلاق

رجوع در طلاق زن باکره و یائسه

یائسگی به معنی قطع دائمی قاعدگی است و زن یائسه زنی است که دیگر عادت ماهانه نمی شود و توانایی باردار شدن را از دست داده است.

زن باکره به زنی گفته می شود که پس از ازدواج با او آمیزش نشده است.

در صورتی که زن در طلاق بائن، یائسه یا باکره باشد، از آنجایی که عده طلاق به زن باکره و یائسه تعلق نمی گیرد، طلاق و بذل مهریه به دو طرف قطعی شده و نمی توانند از آن رجوع نمایند. از این رو مرد در طلاق زن باکره و یائسه نمی تواند به همسر خود رجوع کند و طلاق زن یائسه و زن باکره بدون رجوع است و در صورتی که زن و مرد از طلاق پشیمان شوند، برای شروع مجدد زندگی مشترک، باید دوباره با هم ازدواج کرده و نکاح جدیدی جاری شود.

وکیل مهریه

رجوع در طلاق خلع

طلاق خلع یکی از انواع طلاق بائن است، که زن به دلیل کراهتی که از شوهرش دارد، مهریه اش را می بخشد تا به عوض آن طلاق بگیرد. در طلاق خلع که زن با بذل مهریه اش طلاق می گیرد، در صورتی که در ایام عده طلاق، مهریه اش را که بخشیده مطالبه نماید، طلاق خلع از حالت بائن خارج شده و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده به زن رجوع کرده و زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند.

* نکته: در طلاق خلع زن می تواند برای اثبات کراهت خود مالی بیشتر از مهریه (فدیه) را به شوهرش بذل کند.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شرق تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در مورد دعاوی طلاق به حق و حقوق خود در طلاق برسی.

رجوع در طلاق مبارات (طلاق توافقی)

طلاق مبارات یا همان طلاق توافقی که زن و شوهر هر دو در طلاق با هم توافق دارند و هر دو تصمیم دارند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهند و تمایلی به ادامه زندگی با یکدیگر ندارند. طلاق مبارات یا طلاق توافقی نوعی طلاق بائن است که پس از طلاق، حق رجوع به همسر سابق خود را در ایام عده نخواهد داشت.

اما در صورتی که در طلاق توافقی یا مبارات زن برای طلاق تمام یا بخشی از مهریه خود را بخشیده باشد و در ایام عده طلاق، تمام یا بخشی از مهریه اش را که بخشیده مطالبه نماید، در این صورت طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده به همسر خود رجوع کند.

می تونی با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری و هر سوالی در این زمینه داری بپرسی.

رجوع در سه طلاقه

سه طلاق کردن از انواع طلاق بائن است. سه طلاقه کردن به این صورت است که:

مرد، همسر خود را طلاق رجعی بدهد، سپس در ایام عده به او رجوع نماید و نزدیکی صورت بگیرد و در طهر (پاکی) بعدی دوباره همسر خود را طلاق بدهد و این مسئله سه بار تکرار شود. بعد از سه بار، دیگر مرد حق رجوع ندارد، یعنی زن سه طلاقه شده است و طلاق سوم به منزله طلاق بائن (طلاق بدون رجوع) می ‌باشد.

و سه طلاقه تنها در صورتی باطل می شود و مرد می تواند دوباره با همان زن ازدواج کند که زن یک بار با مردی دیگر ازدواج کند؛ (که به آن مرد محلل می گویند.) سپس طلاق بگیرد، بعد از طلاق می ‌تواند با همان مردی که او را سه طلاقه کرده است دوباره ازدواج کند.

وکیل مهریه

مدت زمان رجوع پس از طلاق چقدر است؟

همان طور که گفته شد مرد فقط می تواند تا پایان ایام عده طلاق به همسر خود رجوع کند و پس از پایان عده او نمی تواند به زن رجوع کند و در صورتی که زن و مرد تصمیم به ادامه زندگی مشترک را داشته باشند، باید دوباره با هم ازدواج کنند و عقد نکاح بین آنها جاری شود.

طبق ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی، عده طلاق سه طهر است، یعنی زن باید سه دفعه عادت ماهیانه شود و از آن پاک شود، و در صورتی که زن به دلیل بیماری عادت ماهیانه نبیند باید سه ماه عده نگه دارد.

برای اینکه از حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

وکیل طلاق

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دعاوی خانواده، با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی داری بپرس.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و رابطه زوجیت بین آنها پایان می یابد و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق دارد و می تواند هر موقع که بخواهد زن خود را طلاق دهد، از این رو طلاق جزو ایقاعات است، یعنی طلاق امری یک طرفه بوده و به خواست مرد انجام می شود.

وکیل طلاق

انواع طلاق براساس رجوع در طلاق

رجوع پس از طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نمی‌ باشد.

انواع طلاق براساس رجوع به دو دسته تقسیم می شود:

۱- طلاق بائن (طلاق بدون رجوع)

۲- طلاق رِجعی

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کنه تا با دریافت مشاوره و رایگان در خصوص طلاق به حق و حقوق خود در طلاق برسی.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق بائن

طلاق بائن به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در ایام عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند و برای شروع مجدد زندگی مشترک، باید دوباره بین زن و شوهر عقد نکاح جاری شود.

انواع طلاق بائن عبارتند از:

۱- طلاق زن باکره (زنی که با او آمیزش نشده باشد.)

۲- طلاق صغیره (دختری که نه سالش تمام نشده.)

۳- طلاق خلع

۴- طلاق مبارات

۵- طلاق زن یائسه

۶- سه طلاقه یا طلاق سوم

۷- نوع دیگری از طلاق نیز وجود دارد که طلاق حاکم شرع نام دارد. در این نوع طلاق، حاکم شرع همسر مردی را که نه نفقه او را می ‌پردازد و نه طلاقش می ‌دهد، خود طلاق می ‌دهد.

وکیل طلاق

طلاق رجعی

در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند در ایام عده طلاق، بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی زناشویی خود را دوباره شروع کنند، در طلاق رجعی زوجین از یکدیگر ارث می برند و به زن نفقه تعلق می گیرد و زن می تواند در منزل مرد اقامت داشته باشد.

در طلاق خلع و مبارات که از انواع طلاق بائن هستند، زن با بذل مهریه اش طلاق می گیرد، از این رو در ایام عده طلاق در صورتی که زن مهریه اش را که بخشیده، مطالبه کند طلاق از حالت بائن خارج و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده طلاق به همسر خود رجوع کند و به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

در صورتی که زن و مرد بخواهند طلاق بگیرند باید ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کنند تا درخواست زن یا مرد برای طلاق در دادگاه بررسی شود و سپس دادگاه در این خصوص رأی مقتضی صادر نماید.

براساس اینکه چه کسی تقاضای طلاق دارد و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم می کند، طلاق به دو دسته کلی تقسیم می شود:

۱- طلاق یک طرفه

۲- طلاق توافقی

برای اینکه بدونی تفاوت طلاق یک طرفه با طلاق توافقی چه تفاوتی داره کلیک کن.

بهتره برای تنظیم و ثبت دادخواست طلاق و پیگیری پرونده طلاق در دادگاه با یک وکیل طلاق با تجربه مشورت کنی، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کنه.

وکیل مهریه

طلاق یک طرفه

طلاق یک طرفه، طلاقی است که فقط یکی از زوجین تصمیم به طلاق دارد و دادخواست طلاق یک طرفه را به دادگاه خانواده تقدیم می کند. طلاق یک طرفه ممکن است از طرف مرد و یا از طرف زن مطرح شود.

در واقع در طلاق یک طرفه، به دو دسته تقسیم می شود:

۱- طلاق از طرف مرد

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند با طرح دادخواست طلاق و پرداخت حقوق مالی زوجه همسر خود را طلاق دهد. مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال زوج، استرداد جهیزیه حقوق مالی زن هستند که مرد باید آنها را هنگام طلاق پرداخت کند تا به درخواست او رای طلاق (گواهی عدم امکان سازش) صادر شود.

۲- طلاق از طرف زن

زن حق طلاق ندارد و باید برای طرح دادخواست طلاق دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه نماید. عسر و حرج و شروط دوازده گانه عقدنامه از جمله مهمترین دلایل طلاق از طرف زن هستند.

در طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج و شروط دوازده گانه عقدنامه زن باید دلایل خود را در دادگاه اثبات کند تا به درخواست او از سوی دادگاه حکم طلاق صادر شود.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق توافقی

در طلاق توافقی برخلاف طلاق یک طرفه، زن و شوهر هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و برای پایان دادن به زندگی مشترک خود تصمیم به طلاق می گیرند، از این رو دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه تقدیم می کنند. در طلاق توافقی زن و شوهر بدون دخالت دادگاه در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، استرداد جهیزیه، حضانت فرزند و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق با هم توافق می کنند و توافقات خود را به صورت مکتوب که به امضای زوجین رسیده باشد، به دادگاه خانواده ارائه می دهند.

برای اینکه از حقوق مالی خود در طلاق توافقی مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

موسسه حقوقی دادآرمان

مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است؟

در پروسه طلاق برای ایرانیان خارج از کشور سه حالت متصور است:

۱- اگر زوجین هر دو مقیم خارج از کشور باشند.

۲- اگر زن مقیم خارج از کشور باشد.

۳- اگر زن مقیم خارج از کشور باشد.

اگر نیاز به راهنمایی و مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

وکیل طلاق

اگر زوجین هر دو مقیم خارج از کشور باشند

اگر زن و شوهر ایرانی هر دو مقیم خارج از کشور باشند، چنانچه قصد طلاق توافقی داشته باشند، بهترین کار این است که هر دو به سفارت، کنسولگری یا دفتر حافظ منافع ایران در خارج از کشور مراجعه کنند. در بیشتر مواقع غیرحضوری هم ممکن است، وکالت در طریق را از طریق پست ارسال کنند تا وکیل از آن طریق رأی توافقی را از دادگاه دریافت و سپس در دفترخانه طلاق ثبت رسمی کند. همچنین مدارک را برای زن و شوهر متقاضی ارسال کند. که مدارک شامل: طلاق ‌نامه‌، شناسنامه‌ های زوجین که مهر طلاق خورده باشد.

موسسه حقوقی دادآرمان

همچنین طبق ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده، زن و شوهر از کنسولگری ایران نشانی و مشخصات مراکز یا اشخاص صلاحیتدار برای اجرای صیغه طلاق را دریافت کنند و پس از مراجعه و دریافت گواهی اجرای صیغه طلاق، مجدداً با درخواست کتبی ثبت طلاق، به کنسولگری ایران بدهند.

با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا از بهترین وکیل طلاق در شرق تهران مشاوره رایگان دریافت کنی.

وکیل مهریه

اگر زن مقیم خارج از کشور باشد

چنانچه زن مقیم خارج از کشور است و مرد خواه مقیم خارج یا ایران باشد و با طلاق موافق نباشد، در این صورت زن می‌ تواند با ارسال وکالت در طلاق برای شخصی در ایران و با ارائه دلیل طلاق، مثل یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد، از دادگاه خانواده درخواست طلاق یک طرفه از سوی زوجه نماید یا زن می‌ تواند در کشور محل اقامت خود تقاضای طلاق نماید.

* نکته: رأی دادگاه خارجی فقط در صورتی در ایران معتبر است و اجرایی می‌ شود که در آن قوانین ایران رعایت شده باشد؛ در غیر این صورت حتی با داشتن رأی دادگاه خارجی که در آن رأی، قوانین طلاق ایران رعایت نشده باشد؛ باید از اول دادخواست طلاق از سوی زن در ایران ثبت شود. ولی داشتن رأی دادگاه خارجی اجرایی نشده، برای دریافت طلاق در دادگاه ‌های ایران بسیار مؤثر است.

وکیل طلاق

اگر مرد مقیم خارج از کشور باشد

اگر مرد مقیم خارج از کشور باشد و زن خواه مقیم ایران یا خارج از کشور موافق طلاق نباشد؛ بر طبق قانون ما برای طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور مسلمان، حق طلاق با مرد است. مرد می ‌تواند با ارسال وکالت طلاق از کشور محل سکونت خود برای یکی از آشنایان یا وکیل خود، طلاق از طرف مرد را ثبت نماید و رأی طلاق را با دادن دادخواست، تنفیذ طلاق اجرا نماید.

البته همان طور که پیش تر گفته شد مرد باید برای طلاق دادن همسر خود ابتدا حقوق مالی او را پرداخت کند و در صورت داشتن فرزند مشترک نیز در مورد حضانت فرزند پس از طلاق و حق ملاقات با فرزند از سوی دادگاه تعیین تکلیف شود، سپس به درخواست مرد، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود.

با وکالت دادن به وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان می تونی بدون سردرگمی در دادگاه با صرف کمترین وقت و هزینه برای ثبت و پیگیری دادخواست طلاق اقدام کنی.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

انحلال ازدواج با فسخ نکاح

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

راه های انحلال عقد نکاح چیست؟

طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، عقد نکاح به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد موقت (صیغه) منحل می شود.

طبق قانون فسخ نکاح نیز مانند طلاق یکی از موجبات انحلال نکاح است. فسخ نکاح به معنای از بین بردن عقد دائم است. با وجود هر یک از موارد فسخ نکاح صاحب حق می تواند عقد نکاح را بر هم بزند.

فسخ نکاح و طلاق هر دو موجب پایان یافتن رابطه زوجیت بین زوجین می شود اما با هم تفاوت هایی دارند. مثلا تشریفاتی که در اجرای طلاق هست در فسخ نکاح نیست.

برای اطلاع از تفاوت های فسخ نکاح با طلاق کلیک کن.

اگر در خصوص شرایط طلاق زوجه نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

وکیل طلاق

فسخ نکاح از طرف مرد

طبق ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی در صورتی که زن دارای عیوبی باشد که مرد در هنگام عقد نسبت به آن آگاهی نداشته باشد، می تواند از دادگاه تقاضای فسخ نکاح کند.

مواردی که موجب فسخ نکاح از طرف مرد می شود عبارتند از:

* افضاء به معنی یکی شدن مجرای بول و حیض زن

* قرن به معنی وجود استخوانی در فرج زن که مانع نزدیکی شود.

* برص نوعی بیماری پوستی که بر سطح پوست لکه های سفید ایجاد می شود.

* جذام

* باکره نبودن زن در زمان عقد

* نابینایی دو چشم

* زمین گیری

نکته: در صورتی که مرد هنگام عقد از این موارد اطلاع داشته باشد، حق فسخ نکاح ندارد. 

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

فسخ نکاح از طرف زن

با توجه به ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی، چنانچه مرد دارای عیوبی باشد که مانع برقراری رابطه جنسی است برای زن حق فسخ نکاح ایجاد می شود و می تواند عقد نکاح را بر هم بزند.

عیوب مرد شامل:

* آلت تناسلی مرد مقطوع باشد.

* خصاء یا اخته بودن مرد

* عنن یا ناتوانی مرد در نعوظ

جهت دریافت  کلیک کنید!

برخی از این موارد ممکن است قبل از ازدواج در شخص وجود داشته باشد و برخی دیگر ممکن است بعد از عقد آشکار شود. در هر حال با اثبات وجود چنین مشکلاتی در مرد، زن حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی طلاق بتونی به حقوق خود در طلاق برسی.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

موارد مشترک فسخ نکاح

در قانون برخی موارد فسخ نکاح به صورت اشتراکی میان زن و مرد بیان شده است که با وجود هر یک از این موارد در زن یا مرد، طرف مقابل حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

جنون: طبق ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی، جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار، اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل حق فسخ نکاح ایجاد می کند.

تدلیس (فریب در ازدواج): تدلیس یعنی زن یا مرد صفت هایی را به خود نسبت بدهد که آنها را ندارد.

تخلف از شروط صفت: یکی از مواردی که حق فسخ نکاح ایجاد می کند، تخلف از شرط صفت است. یعنی اینکه برای ازدواج صفت خاصی در شخص شرط شده باشد، ولی بعد از عقد معلوم شود که فرد فاقد آن صفت بوده.

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

فسخ نکاح به دلیل تدلیس

تدلیس در نکاح یا فریب در ازدواج طبق قانون موجب فسخ نکاح می شود و هر یک از طرفین ازدواج با اثبات تدلیس طرف مقابل می تواند از دادگاه خانواده تقاضای فسخ نکاح را بنماید.

تدلیس در ازدواج به عملیاتی گفته می شود که موجب فریب طرف مقابل در ازدواج می شود؛ چرا که در ازدواج علت عقد نکاح شخصیت هر یک از طرفین است، از این رو در صورتی که یکی از زوجین با هویت غیر واقعی و یا کتمان برخی حقایق و عیوب در مورد خود با دیگری ازدواج کند، تدلیس در ازدواج واقع شده است.

موسسه حقوقی دادآرمان

طبق ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی، هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه کلیه دعاوی طلاق مانند دعوای اثبات زوجیت، دعوای ترک انفاق، دعوای الزام به تمکین زوجه و غیره، با بهترین وکیل طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

فسخ نکاح به دلیل جنون هر یک از زوجین

جنون هر یک از زوجین از دلایل فسخ نکاح است و با رعایت شرایطی هر یک از طرفین می تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید.

فسخ نکاح به دلیل جنون زن: جنون زن در صورتی موجب فسخ نکاح از طرف مرد می شود که زن در زمان عقد نکاح مجنون بوده اگر بعد از ازدواج زن مجنون شود مرد نمی تواند درخواست فسخ نکاح بنماید.

فسخ نکاح به دلیل جنون مرد: اگر مرد مجنون شود، زمان جنون او یعنی خواه قبل یا بعد از ازدواج باشد، تاثیری در فسخ نکاح ندارد و جنون مرد از موجبات فسخ نکاح خواهد بود و زن می تواند به دلیل جنون مرد درخواست فسخ نکاح نماید. همچنین جنون مرد طبق قانون از موجبات عسر و حرج زوجه بوده و از موجبات طلاق از طرف زن محسوب می شود و زن به دلیل جنون مرد حق طلاق پیدا می کند.

وکیل طلاق

ثبت فسخ نکاح در دفتر رسمی ازدواج و طلاق

طبق ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شود. طبق ماده مذکور، ثبت فسخ نکاح در دفتر رسمی طلاق از طرف کسی که فسخ نکاح را درخواست کرده است، الزامی است.

برای اینکه از شرایط طلاق زوجه مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

وکیل مهریه

شرایط فسخ نکاح

* بعد از فسخ نکاح زن باید عده طلاق (سه طهر) نگه دارد.

* خیار فسخ فوری است و اگر سریعاً از آن استفاده نشود این اختیار از بین می رود.

* فسخ نکاح برخلاف طلاق نیازی به رضایت طرف مقابل ندارد و ممکن است هر یک از زوجین درخواست فسخ نکاح بنماید.

* اجرای فسخ نکاح به تشریفات نیاز ندارد و همچنین ارائه آزمایش عدم بارداری برای زوجه الزامی نیست.

* برای اجرای فسخ نکاح نیازی به حضور طرف مقابل در دفتر ازدواج و طلاق نیست.

* در فسخ نکاح امکان رجوع پس از فسخ وجود ندارد.

* در اجرای فسخ نکاح حضور دو شاهد مرد الزامی نیست.

وکیل مهریه

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

تمکین زوجه یعنی چه؟

به محض جاری شدن عقد نکاح بین زن و مرد، طبق قانون و شرع اسلام، آنها نسبت به هم وظایفی خواهند داشت که ملزم به انجام آنها هستند. به انجام وظایف زناشویی در ازدواج تمکین گفته می شود.

تمکین زن به معنای انجام وظایف زناشویی است و تمکین زن در عرف به معنی اطاعت زوجه از خواسته ‌های همسرش است. تمکین به دو دسته تقسم می شود:

۱- تمکین عام

۲- تمکین خاص

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

وکیل طلاق

تمکین عام زوجه

طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌ کند زندگی کند؛ مگر آنکه اختیار تعیین منزل در زمان عقد ازدواج به زن داده شده باشد و حق سکونت زوجه نیز تمکین عام زن از شوهر است.

تمکین عام زوجه، خوش ‌رفتاری زن با شوهر خود و اطاعت از خواسته ‌های مشروع وی، رعایت نظافت و آرایش خود برای همسر به گونه ‌ای که مناسب با زمان و موقعیت و شأن خانوادگی آنان است از موارد تمکین عام می ‌باشد. طبق ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی، پذیرفتن ریاست مرد در خانواده از سوی زن از موارد تمکین عام محسوب می ‌شود.

در واقع تمکین عام یعنی زن وظایف خود را نسبت به شوهر انجام دهد و از او در حدود قانون و عرف اطاعت نماید و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد؛ بنابراین اگر مردی از همسرش توقعات نامشروع یا نامتعارفی داشته باشد، زن مجبور به اطاعت از وی نمی ‌باشد.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

تمکین خاص زوجه

تمکین خاص به معنای اطاعت پذیری زن در مسائل جنسی و رابطه جنسی معقول با همسر خود می باشد و زن موظف است نیاز جنسی شوهرش را برطرف کند.

البته تمکین خاص زوجه امر مطلقی نیست و مواردی وجود دارد که زن می تواند از شوهر تمکین نکند.

به محض عقد نکاح به زن نفقه تعلق می گیرد و مرد باید نفقه زن را پرداخت کند. طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی، هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زناشویی امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

اگر در خصوص شرایط طلاق زوجه نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

عدم تمکین زوجه یا نشوز

عدم تمکین یا نشوز عبارت است از نافرمانی یکی از زوجین در انجام وظایف و تکالیف زندگی مشترک، بنابراین نشوز تنها مختص زن نمی ‌باشد. نافرمانی شوهر و انجام ندادن مناسبات زندگی مشترک نیز نشوز محسوب می‌ شود.

هرگاه زن بدون هیچ مانع شرعی از انجام وظایف زناشویی خودداری کند و در واقع از شوهر خود تمکین نکند، عدم تمکین از شوهر اتفاق افتاده و در اصطلاح به این زن ناشزه گفته می ‌شود.

همچنین هرگاه مردی به وظایف خود در زندگی مشترک عمل نکند به او ناشز گفته می ‌شود. نشوز مرد شامل موارد مختلفی می ‌باشد، مانند بدرفتاری و عدم پرداخت نفقه (ترک انفاق) و…

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی طلاق بتونی به حقوق خود در طلاق برسی.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

زوجه در چه شرایطی می ‌تواند از زوج تمکین نکند؟

در صورتی که موانع مشروعی برای عدم تمکین زوجه وجود داشته باشد، زن می ‌تواند از شوهر خود تمکین نکند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، چنانچه بودن زن با شوهر در یک منزل موجب ترس، ضرر بدنی مالی یا شرافتی برای زن باشد، زن می ‌تواند منزل مشترک را ترک کرده و منزلی جداگانه اختیار کند و تا زمانی که زن در بازگشتن به منزل شوهر معذور باشد، پرداخت نفقه وی بر عهده شوهر خواهد بود.

۲- در صورتی که شوهر منزل مناسب با وضعیت زن برای سکونت او پیدا نکند، در این صورت زن می‌ تواند به خانه شوهر نرود.

جهت دریافت  کلیک کنید!

۳- هرگاه زن برای انجام تکلیف مذهبی واجب مانند، اجازه بیرون رفتن از منزل را از شوهر بخواهد و شوهر اجازه ندهد، زن می‌ تواند خارج شود و این امر موجب عدم تمکین وی و نشوز زن نمی ‌شود.

۴- هرگاه پزشک خروج زن را از منزل برای درمان لازم بداند و شوهر اجازه ندهد، زن می ‌تواند خارج گردد.

۵- اگر زن در دوره عادت ماهانه یا دوره نفاس باشد، می ‌تواند از رابطه زناشویی خودداری نماید.

۶- طبق ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی، چنانچه مرد دچار بیماری مقاربتی شده است، زن می ‌تواند از تمکین خاص خودداری نماید.

وکیل طلاق

ضمانت اجرای عدم تمکین زوجه

۱- طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی، هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

۲- در صورتی که مرد درخواست تمکین دهد و زن تمکین نکند و حکم نشوز زن صادر گردد، مرد می تواند همسر دوم اختیار کند.

۳- در صورتی که زن از همسر خود تمکین نکند و مرد در حالت نشوز، زن خود را طلاق دهد، زن از تملک نصف دارایی مرد (تنصیف اموال زوج) محروم می گردد.

۴- در صورت اثبات عدم تمکین و نشوز، زن مستحق دریافت اجرت المثل ایام زوجیت نخواهد بود. (در صورتی که زن از شوهر تمکین نکند، اما منزل مشترک را ترک نکند، اجرت المثل ایام زوجیت تعلق می گیرد، اما چنانچه منزل مشترک را ترک کند، اجرت المثل به او تعلق نمی گیرد.)

برای اینکه از حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

وکیل طلاق

عدم تمکین و حق حبس زوجه

طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند؛ مشروط بر اینکه مهریه او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

حق حبس مهریه یعنی تا زمانی که زن از شوهرش تمکین (خاص و عام) نکرده باشد و مهریه او نیز عندالمطالبه باشد، می تواند تمکین از شوهر و شروع زندگی مشترک را به زمان پرداخت تمام مهریه توسط شوهر موکول کند و زمانی از شوهر تمکین کند که مهریه خود را دریافت کرده باشد.

موسسه حقوقی دادآرمان

در صورتی که زن به دلیل استفاده از حق حبس خود از شوهر تمکین نمی کند ناشره محسوب نشده و مستحق دریافت نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی زوج، می تواند از وی شکایت نماید و همچنین عدم پرداخت نفقه (ترک انفاق) از دلایل طلاق از طرف زن است.

عدم تمکین زوجه و ازدواج مجدد زوج

در صورتی که زن از شوهر تمکین نمی کند، حتی در زمانی که از حق حبس خود استفاده می کند، شوهر می تواند با شرایطی که در قانون آمده درخواست تجویز ازدواج مجدد از دادگاه نماید و دادگاه به دلیل ایجاد عسر و حرج برای زوج، اجازه ازدواج مجدد را به وی می دهد.

در صورتی که زن از شوهر تمکین خاص نکند، مرد می تواند دادخواست الزام به تمکین زوجه را به دادگاه خانواده تقدیم کند و در صورتی که زن دلیل موجهی برای عدم تمکین نداشته باشد، دادگاه حکم الزام به تمکین زوجه را صادر می کند. اگر پس از صدور حکم الزام به تمکین زوجه، زن همچنان از شوهر تمکین نکند، دادگاه نمی تواند زن را مجبور به تمکین نماید، اما مرد می تواند به دلیل عدم تمکین از دادگاه درخواست اجازه ی ازدواج مجدد بنماید و دادگاه نیز به دلیل عسر و حرج مرد به دلیل عدم تمکین زوجه اجازه ی ازدواج مجدد را به درخواست مرد صادر می کند.

وکیل مهریه

طلاق به دلیل عدم تمکین زوجه

طبق قانون مرد حق طلاق دارد، بنابراین برای طلاق دادن همسر خود نیازی به ارائه دلایل محکمه پسند به دادگاه نیست و مرد می تواند با طرح دادخواست طلاق و پرداخت حقوق مالی زوجه، همسر خود را طلاق دهد.

اما ممکن است طلاق از طرف مرد با دلیل موجهی مانند عدم تمکین و نشوز زوجه مطرح شود و مرد به دلیل ناشزه بودن زن و عسر و حرج ناشی از عدم تمکین زن از دادگاه خانواده درخواست طلاق نماید.

جهت دریافت مشـاوره رایگان کلیک کنید!

اگر نشوز زن در دادگاه ثابت شود، به درخواست مرد رای طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش صادر می شود و در این صورت به زن نفقه و تنصیف اموال مرد تعلق نمی گیرد.

در خصوص مهریه نیز باید گفت در هر شرایطی مهریه به زن تعلق می گیرد، حتی اگر زن از شوهر تمکین نکند و طلاق به دلیل نشوز زن باشد، در این صورت نیز زن مستحق دریافت مهریه خواهد بود.

وکیل مهریه

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر و قطع رابطه زوجیت است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طلاق مانند ازدواج با خواندن صیغه، صورت می ‌گیرد، اما برخلاف ازدواج، جزء ایقاعات است، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود؛ چرا که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

وکیل طلاق

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

در صورتی که زن و مرد بخواهند طلاق بگیرند باید ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کنند تا درخواست زن یا مرد برای طلاق در دادگاه بررسی شود و سپس دادگاه در این خصوص رأی مقتضی صادر نماید.

براساس اینکه چه کسی دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم می کند، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

۱- طلاق توافقی

۲- طلاق یک طرفه: طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

وکیل طلاق

طلاق توافقی

در طلاق توافقی برخلاف طلاق یک طرفه، زن و شوهر هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و برای پایان دادن به زندگی مشترک خود تصمیم به طلاق می گیرند، از این رو دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه تقدیم می کنند. در طلاق توافقی زن و شوهر بدون دخالت دادگاه در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، استرداد جهیزیه، حضانت فرزند و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق با هم توافق می کنند و توافقات خود را به صورت مکتوب که به امضای زوجین رسیده باشد به دادگاه خانواده ارائه می دهند.

می تونی با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری و هر سوالی در این زمینه داری بپرسی.

تمکین زن- وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان
وکیل طلاق - موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق از طرف مرد

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد و هر موقع که بخواهد می تواند زن خود را طلاق دهد و برای درخواست طلاق از طرف مرد نیازی به ارائه دلایل موجه در دادگاه نمی باشد. مرد می تواند حتی بدون دلیل موجه زن خود را طلاق دهد، اما برای طلاق زن، باید ابتدا حقوق مالی زوجه یعنی، مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال و استرداد جهیزیه را که توسط دادگاه خانواده تعیین شده است را پرداخت کند، همچنین دادگاه برای مسائل غیر مالی طلاق مانند حضانت فرزند مشترک و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق تصمیم گیری می کند و سپس رأی طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش را به درخواست مرد صادر کند.

جهت دریافت مشـاوره رایگان کلیک کنید!

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی طلاق بتونی به حقوق خود در طلاق برسی.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن یک طلاق یک طرفه است که فقط زوجه تصمیم به طلاق دارد. از این رو دادخواست طلاق از طرف زن را به دادگاه خانواده تقدیم می کند.

طبق قوانین طلاق در ایران زن حق طلاق ندارد از این رو برای طرح دادخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه نماید در این صورت به درخواست او حکم طلاق صادر می شود.

عسر و حرج زن و شروط دوازده گانه عقدنامه از جمله مهمترین دلایل طلاق از طرف زن هستند.

طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید و مصادیق عسر و حرج در تبصره این ماده بیان شده است.

در طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج و یا شروط دوازده گانه عقدنامه، زن باید دلایل طلاق خود را با ارائه مدارک محکمه پسند به دادگاه اثبات کند، در غیر این صورت درخواست طلاق او از سوی دادگاه رد می شود.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

شرایط طلاق از طرف زن به دلیل عقیم بودن مرد

طبق بند ۱۰ شروط دوازده گانه عقدنامه در صورتی که پس از گذشت ۵ سال زندگی مشترک زوجه از شوهر خود به دلیل عقیم بودن یا هر عوارض جسمی دیگری که زوج، صاحب فرزند نشود، می‌ تواند با استفاده از حقی که شوهر به زن داده است، استفاده کند و زن برای طلاق اقدام نماید.

همچنین طبق بند ۱۳ ماده ۸ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ در صورت عقیم بودن یکی از زوجین و اینکه از جهت عوارض و خصوصیات جسمی نتوانند از یکدیگر صاحب فرزند شوند یکی از دلایل درخواست طلاق خواهد بود.

وکیل طلاق

سوال: اگر زوج به واسطه طب نوین و پیشرفت ‌های پزشکی، مشکل ناباروری خود را از طریق پزشکی معالجه و درمان کند آیا باز هم زوجه می تواند به دلیل عقیم بودن مرد درخواست طلاق نماید؟

شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور در دادنامه ‌ای به تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۲ معتقد است: «عقیم بودن مرد از مصادیق عسر و حرج زوجه محسوب می‌ شود و به دلیل احتمال درمان ناباروری مرد با روش‌ های نوین پزشکی و درمانی نفی کننده‌ ی حق طلاق زن به استناد شرط ذکر شده نیست؛ زیرا درمان مرد قطعی نبوده و عسر و حرج زن به دلیل عقیم بودن مرد از موارد شرعی است که از راه حل ‌های جدید درمانی صرف ‌نظر کرده است.

وکیل طلاق

حقوق مالی زن در طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

در زمان طلاق، به زن حقوقی تعلق می گیرد که دادگاه پیش از صدور رای طلاق خواه طلاق از طرف مرد باشد یا از طرف زن، برای حقوق مالی زوجه، حضانت فرزند و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق تعیین تکلیف می کند.

حقوق مالی زن عبارتند از:

مهریه: مهریه مالی است که به محض عقد نکاح زن مالک آن می شود و می تواند هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید و مهریه اش را از مرد مطالبه نماید.

نفقه: نفقه زوجه هزینه های متعارف زندگی زوجه است که به محض عقد نکاح پرداخت آن بر عهده مرد می باشد، همچنین ترک انفاق از موجبات طلاق زن می باشد.

اجرت المثل ایام زوجیت: اجرت المثل ایام زوجیت دستمزد کارهای زن در منزل و نگه داری فرزندان است که به درخواست مرد انجام داده است به شرطی که این کارها را به قصد رایگان انجام نداده باشد.

موسسه حقوقی دادآرمان

تنصیف اموال زوج: از سال ۱۳۶۰ شرطی در سند ازدواج اضافه شد، به نام شرط تنصیف اموال زوج، که به موجب این شرط در زمان طلاق تا نصف دارایی شوهر (از ۱ تا ۵۰ درصد) که پس از ازدواج به دست آورده است، به زوجه تعلق می گیرد، که میزان آن توسط دادگاه خانواده تعیین می شود و دارایی های زوج پیش از ازدواج در هنگام طلاق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

استرداد جهیزیه: در صورتی که زن طبق توافق، اثاثیه منزل را برای شروع زندگی مشترک تهیه نماید، مالک جهیزیه خواهد بود و هر زمان که بخواهد می تواند جهیزیه خود را از منزل شوهر خارج کند.

اگر طلاق از طرف زن با دلایل موجهی باشد زن می تواند تمام حقوق مالی خود را طبق قانون مطالبه نماید.

وکیل طلاق

تنصیف اموال در طلاق به دلیل عقیم بودن زوج

در صورتی که مرد شرط تنصیف اموال زوج را در سند ازدواج امضا کرده باشد و طلاق از طرف مرد باشد و دلیل طلاق از طرف مرد، نشوز زوجه نباشد، تا نصف اموال مرد که پس از ازدواج به دست آورده است در هنگام طلاق به زن تعلق می گیرد.

اگر طلاق به دلیل عقیم بودن مرد و در نتیجه عسر و حرج زن باشد و زن به وکالت از سوی مرد، از دادگاه خانواده درخواست طلاق کند، به نظر برخی حقوقدانان حق دریافت نصف دارایی مرد در صورت توافق قبلی هنگام عقد را دارد؛ اما در این مورد اختلاف نظر نیز وجود دارد.

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

وکیل مهریه

مراحل رسیدگی به دادخواست طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

هرگاه زن یا وکیل وی به دلیل عقیم بودن مرد دادخواست الزام زوج به طلاق و یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق به دلیل عقیم بودن مرد را به دادگاه خانواده ارائه می ‌نماید، باید به این نکته توجه داشته باشند که قبل از طرح دعوا در مورد عقیم بودن شوهر از این موضوع اطمینان حاصل کنند، و مدارک لازم را پیوست و ضمیمه دادخواست به دادگاه ارائه نمایند.

البته دادگاه ‌های خانواده در این موارد که درخواست طلاق به دلیل عقیم بودن زوج می ‌باشد پرونده را جهت تشخیص عقیم بودن مرد به پزشکی قانونی ارجاع می‌ دهد و پس از وصول و دریافت نظریه پزشکی قانونی و تأیید عقیم بودن مرد، حکم الزام مرد به طلاق صادر می ‌شود.

* نکته: بنا به پژوهش ‌های انجام شده در مرکز رویان ۴۰ درصد از علت ناباروری به دلیل مشکلات جسمی مردان می ‌باشد و ۱۰ درصد نیز بین زن و مرد مشترک است؛ یعنی تقریباً ۵۰ درصد مشکل ناباروری از سوی مردان است به همین دلیل باید به حق طلاق زن به دلیل عقیم بودن مرد نگاه ویژه ‌ای داشت و به آن توجه نمود.

وکیل مهریه

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره یرایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

خیانت به همسر

هرگاه زن یا مردی با وجود داشتن همسر دائمی با شخص دیگری رابطه نامشروع برقرار کند، علاوه بر اینکه مرتکب جرم شده است به همسر خود نیز خیانت کرده است.

خیانت زناشویی به هرگونه رابطه فراتر از چهارچوب رابطه متعهدانه بین دو همسر گفته می شود. خیانت به همسر یکی از مهمترین دلایل طلاق است و زن یا مرد به دلیل خیانت همسر خود به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق می نماید.

مهمترین نکته ای که در طلاق همسر به دلیل خیانت وجود دارد این است که هر یک از زوجین که به دلیل خیانت، تقاضای طلاق می کند، باید بتواند در دادگاه با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند خیانت همسر خود را اثبات کند تا به درخواست او رای طلاق صادر شود.

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

وکیل طلاق

طلاق به دلیل خیانت مرد

خیانت مرد، با توجه به عرف و موارد قانونی ملاک تشخیص است. بنابراین، خیانت مرد مصادیق متعددی دارد.

۱- نزدیک ‌ترین مصداق خیانت مرد وجود رابطه نامشروع مرد با زن نامحرم است که می ‌تواند به صورت زنا و یا در قالب جرایم رابطه‌ ی نامشروع باشد و بر این اساس رفتارهای غیرمتعارف و غیرشرعی مرد در زندگی زناشویی که به شکل رابطه نامشروع می‌ باشد در صورت تعدد و تکرار می ‌تواند از موجبات اثبات سوء معاشرت مرد محسوب شود و از جرایمی است که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زن می ‌باشد و در نتیجه موجب عسر و حرج زن در زندگی مشترک محسوب می‌شود و زن می تواند با اثبات رابطه نامشروع و خیانت مرد تقاضای طلاق نماید.

موسسه حقوقی دادآرمان

۲- با توجه به شرط مندرج در سند ازدواج مبنی بر ازدواج بدون اجازه زوجه هرگاه خیانت مرد در قالب ازدواج مجدد بدون اطلاع و رضایت همسر خود باشد، می‌ تواند موجب صدور حکم طلاق به دلیل خیانت مرد شود و نوع ازدواج هم تفاوتی در اجازه برای طلاق ایجاد نمی‌ کند.

* نکته: هرگاه زن بدون اجازه مرد منزل مشترک را ترک کرده و یا اگر از همسر خود تمکین نکرده باشد در صورت اثبات عدم تمکین وی و با وجود الزام به تمکین به زوجه از رأی دادگاه تبعیت نکند، دادگاه می ‌تواند به درخواست مرد رأی به ازدواج مجدد دهد. که در این صورت ازدواج مجدد زوج خیانت به همسر محسوب نمی ‌شود.

با بهترین وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد دعاوی طلاق داری، بپرس.

وکیل طلاق

طلاق به دلیل خیانت زن

طبق قوانین طلاق در ایران مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند با طرح دادخواست طلاق به دادگاه خانواده و پرداخت حقوق مالی زوجه همسر خود را طلاق دهد و برای طرح دادخواست طلاق نیازی به ارائه مدارک محکمه پسند نمی باشد.

در صورتی که مرد با دلیل موجه مانند خیانت و رابطه نامشروع زن تقاضای طلاق نماید و بتواند خیانت زن را با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه اثبات کند، در حقوق مالی زوجه که پرداخت آن برعهده مرد است تغییراتی ایجاد می شود؛ از این رو اثبات رابطه نامشروع زن در طلاق از طرف مرد بسیار اهمیت دارد.

اگر مرد نتواند خیانت زن را اثبات کند در هنگام طلاق باید تمام حقوق مالی زن را پرداخت کند اما اگر خیانت و رابطه نامشروع زن اثبات شود برخی حقوق مالی به زن تعلق نمی گیرد و این به نفع مرد است.

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

وکیل طلاق

مهریه در طلاق به دلیل خیانت همسر

مهریه مهمترین حقوق مالی زوجه است که طبق قانون به محض عقد نکاح زن مالک آن می شود و هر تصرفی بخواهد می تواند در مهریه بنماید.

مهریه در طلاق به دلیل خیانت مرد

در صورتی که زن به دلیل خیانت مرد تقاضای طلاق نماید و خیانت مرد نیز در دادگاه اثبات شود، دادگاه به درخواست زن حکم طلاق را صادر می کند و مرد ملزم به پرداخت تمام مهریه زن می باشد. در خصوص مطالبه مهریه، باید به این نکته اشاره کرد، زن هر زمان بخواهد می تواند مهریه اش را مطالبه کند و مطالبه مهریه مشروط به زمان طلاق نیست.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

مهریه در طلاق به دلیل خیانت زن

مهریه در هر شرایطی به زن تعلق می گیرد و هیچ دلیلی موجب عدم تعلق مهریه به زن نمی شود، حتی اگر طلاق به دلیل خیانت و رابطه نامشروع زن باشد و مرد تقاضای طلاق نماید باید مهریه زن را پرداخت کند تا به درخواست او رای طلاق (گواهی عدم امکان سازش) صادر شود.

در صورتی که مرد نتواند مهریه زن را به صورت یکجا پرداخت کند می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند و در صورت اثبات اعسار او، دادگاه حکم اعسار صادر می کند و مرد می تواند مهریه زن را طبق رای دادگاه به صورت اقساطی پرداخت نماید.

وکیل مهریه

تنصیف اموال زوج در طلاق به دلیل خیانت

از سال ۱۳۶۰ شرطی در سند ازدواج اضافه شد، به نام شرط تنصیف اموال زوج، که به موجب این شرط در زمان طلاق تا نصف دارایی شوهر از ۱ تا ۵۰ درصد که پس از ازدواج به دست آورده است، به زوجه تعلق می گیرد، که میزان آن توسط دادگاه خانواده تعیین می شود و دارایی های زوج پیش از ازدواج در هنگام طلاق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

برای تنصیف اموال زوج در طلاق باید مرد شرط تنصیف اموال در عقدنامه را امضا کرده باشد و طلاق از طرف مرد باشد و طلاق به دلیل نشوز زوجه نباشد، در این صورت در هنگام طلاق تا نصف اموال زوج به زن تعلق می گیرد.

تنصیف اموال در طلاق به دلیل خیانت زن

در صورتی که مرد به دلیل خیانت و رابطه نامشروع زن درخواست طلاق نماید، هر چند که شرط تنصیف اموال را امضا کرده باشد، اما تنصیف اموال اجرا نمی شود، چرا که رابطه نامشروع زن از مصادیق نشوز زوجه است و تنصیف اموال هنگام طلاق به او تعلق نخواهد گرفت.

موسسه حقوقی دادآرمان

تنصیف اموال در طلاق به دلیل خیانت مرد

همان طور که گفته شد برای اجرای شرط تنصیف باید طلاق از طرف مرد باشد و در صورتی که زن تقاضای طلاق نماید تنصیف اموال مرد به زن تعلق نمی گیرد، اما در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن به دلیل رابطه نامشروع مرد باشد و زن از مرد تمکین کرده باشد، تنصیف اموال اجرا می شود و طبق تشخیص دادگاه از ۱ تا ۵۰ درصد از اموال مرد که پس از ازدواج به دست آورده است، به زن تعلق می گیرد.

جهت دریافت مشـ کلیک کنید!
وکیل طلاق

اجرت ‌المثل ایام زوجیت در طلاق به دلیل خیانت همسر

اجرت المثل ایام زوجیت، دستمزد زن برای انجام کارهای خانه داری و نگه داری فرزندان است که زن به درخواست مرد و به قصد عدم تبرع (رایگان) انجام داده باشد. اجرت المثل ایام زوجیت مبلغ مشخصی ندارد و کارشناس دادگاه با توجه به برخی معیارها مبلغ آن را به صورت سالانه تعیین می کند.

در صورتی که طلاق به دلیل خیانت زن یا مرد باشد، اجرت المثل ایام زوجیت به زن تعلق می گیرد و مرد از سوی دادگاه ملزم به پرداخت آن خواهد بود، حتی اگر طلاق به دلیل خیانت زن باشد و مرد درخواست طلاق نماید، باز هم به زن اجرت المثل ایام زوجیت تعلق می گیرد.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی طلاق بتونی به حقوق خود در طلاق برسی.

وکیل مهریه

نفقه در طلاق به دلیل خیانت همسر

نفقه زوجه، هزینه های متعارف زندگی زوجه مانند هزینه های مسکن، پوشاک، خوراک، درمان، تهیه اثاثیه منزل است که پرداخت آن برعهده ی مرد است. پرداخت نفقه زن از نظر قانون بسیار اهمیت دارد و در صورتی که مرد نفقه زن را پرداخت نکند، او می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه زوجه می نماید و ترک انفاق یکی از دلایل طلاق از طرف زن است.

اگر مرد به دلیل خیانت زن درخواست طلاق نماید و رابطه نامشروع زن در دادگاه اثبات شود، چنانچه زن از شوهر تمکین کرده باشد به او نفقه تعلق می گیرد، اما در صورتی که زن از شوهر تمکین نکرده باشد به او نفقه تعلق نمی گیرد و شرط پرداخت نفقه به زن تمکین از شوهر است.

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

نکاح دائم و موقت

شرایط نکاح چیست؟

عقد نکاح نیز مانند سایر عقود باید شرایطی داشته باشد تا صحیح باشد. در قانون و شرع اسلام چندین شرط تعیین شده است که در صورت وجود آنها عقد نکاح صحیح خواهد بود. یعنی در صورت وجود این شرایط در هنگام عقد نکاح، عقد صحیح و در صورت عدم وجود شرایط مقرر عقد باطل خواهد بود.

شرایط صحت عقد نکاح عبارتند از:

۱- اختلاف جنسیت

۲- قصد و رضا

۳- اهلیت

با وکالت دادن به وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان می تونی بدون سردرگمی و اتلاف وقت در دادگاه با صرف کمترین وقت و هزینه برای ثبت و پیگیری دادخواست طلاق اقدام کنی.

برای اینکه زن و مرد بتوانند به صورت شرعی و قانونی زندگی مشترک خود را آغاز کنند باید صیغه عقد نکاح جاری شود تا بین زن و مرد علقه زوجیت پدید آید. با جاری شدن خطبه عقد بین زن و مرد آنها به هم محرم می شوند و ازدواج آنها رسمی و قانونی می گردد.

عقد نکاح یا عقد ازدواج به دو دسته ازدواج دائم و ازدواج موقت (صیغه) تقسیم می شود.

عقد دائم برای مدت و زمان معینی تعیین نمی شود و تا پایان عمر طرفین جاری می شود و طبق قوانین طلاق در ایران، عقد دائم با طلاق یا فسخ نکاح منحل می شود. (ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی)

اما عقد موقت برخلاف عقد دائم دارای مدت معینی است که مدت زمان آن طبق توافق بین زن و مرد تعیین می شود و با پایان مدت و یا بذل مدت از سوی مرد عقد موقت پایان می یابد.

نکته: طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده ثبت نکاح در دفتر رسمی ازدواج مانند ثبت طلاق، فسخ نکاح و رجوع الزامی است.

اختلاف جنسیت طرفین نکاح

از شرایط اساسی نکاح اختلاف جنسیت طرفین عقد است و نکاح بین دو همجنس نمی ‌تواند تحقق پیدا کند، این امر از بدیهیات حقوقی است و احتیاجی به استدلال ندارد. مواد ۱۰۳۵، ۱۰۵۹، ۱۰۶۷، ۱۱۲۲، ۱۲۴ قانون مدنی، نشانگر آن است که نکاح فقط بین زن و مرد امکانپذیر است، هنگامی که سردفتر بخواهد نکاحی را واقع و ثبت کند برای احراز اختلاف جنسیت به شناسنامه طرفین رجوع می‌ کند.

در صورتی که شناسنامه حاکی از این اختلاف باشد می ‌تواند عقد نکاح را جاری کند و آن را در دفتر رسمی ازدواج به ثبت برساند. البته ممکن است شناسنامه گویای حقیقت نبوده و در واقع عقد نکاح بین دو همجنس بسته شده‌ باشد، این نکاح بی شک باطل است، ولی برای ابطال سند نکاح و شناسنامه طرفین باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند تا دادگاه حکم به ابطال سند ازدواج و اصلاح شناسنامه نماید.

قصد و رضای طرفین نکاح

زن و مردی که می خواهند با هم ازدواج کنند، باید قصد انجام این کار را داشته باشند. در صورتی که طرفین عقد نکاح مست یا بیهوش باشند عقد باطل است.

زن و مردی که طرفین عقد نکاح هستند باید به انجام عقد رضایت داشته باشند، از این رو در صورتی که هر یک از طرفین عقد تحت تاثیر دیگری مجبور به نکاح بشود، عقد نافذ نیست. طبق ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی رضایت زوجین شرط نافذ بودن عقد است.

همچنین اراده باطنی در نکاح کافی نیست، بلکه اراده باید به طریق معتبر در قانون بیان شود. طبق ماده ۱۰۶۲ قانون مدنی، نکاح واقع می شود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید.

طبق ماده ۱۰۶۶ قانون مدنی، هرگاه یکی از زن و مرد یا هر دو لال باشند، عقد به اشاره از طرف لال نیز واقع می ‌شود، مشروط به اینکه به طور واضح حاکی از انشای عقد نکاح باشد.

طبق ماده ۱۰۶۷ قانون مدنی، تعیین زن و شوهر به نحوی که برای هیچ یک از طرفین در شخص طرف دیگر شبهه نباشد شرط صحت نکاح است؛ یعنی طبق این ماده اگر شخصی در هویت کسی که با او ازدواج کرده است، اشتباه کند، این عقد باطل است.

اهلیت طرفین نکاح

اهلیت داشتن یعنی شخص بالغ، رشید و عاقل باشد. یعنی به سن بلوغ رسیده باشد، رشید شده باشد و مجنون (دیوانه) نباشد.

بالغ بودن

طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی مشروط است به اذن ولی (پدر و جد پدری)، به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.

رشید بودن

در مورد سفیه یا کسی که به سن رشد نرسیده است، قانونگذار محدودیتی برای ازدواج تعیین نکرده است. چون طبق قانون سفیه اجازه تصرف در اموال خود را ندارد اما عقد نکاح، عقد غیرمالی است؛ جز در خصوص مهریه چون جنبه ی مالی دارد، اجازه ی ولی یا قیم شخص سفیه لازم است.

عاقل بودن

در مورد مجنون یا دیوانه نیز به دلیل اینکه هیچ قصدی در عقد نکاح وجود ندارد، ازدواج او صحیح نیست. اگر جنون او پیش از رسیدن به سن بلوغ وجود داشته و ادامه یابد، ولی او می تواند به نیابت از او عقد ازدواج برایش منعقد کند؛ اما اگر مجنون پس از رسیدن به سن بلوغ دیوانه شود، قیم او می تواند با اجازه دادستان به نیابت از طرف وی برایش عقدی منعقد کند.

تعیین مهریه در صحت عقد نکاح

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، مهریه مالی است که به محض عقد نکاح زن مالک آن می شود و می تواند هر تصرفی در آن بنماید و پرداخت آن برعهده مرد است و زن هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را در صورتی که عندالمطالبه باشد از شوهرش مطالبه کند و مرد نیز ملزم به پرداخت مهریه است.

چنانچه در عقد دائم در زمان عقد، زن و مرد مهریه ‌ای تعیین نکرده باشند، عقد صحیح است و طرفین می‌ توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند؛ اما در عقد موقت (صیغه)، تعیین مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان عقد می‌ شود.

موانع عقد نکاح چیست؟

طبق قانون و شرع اسلام، مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود داشتن آنها، زن و مرد نمی توانند با هم ازدواج کنند.

موانع نکاح عبارتند از:

۱- قرابت نسبی

۲- قرابت رضاعی

۳- قرابت نسبی

۴- ازدواج با زن شوهردار

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

قرابت نسبی

طبق ماده ۱۰۴۵ قانون مدنی، نکاح با برخی اقارب نسبی (بستگان هم خون) ممنوع است، اگر چه قرابت، حاصل از شبهه یا زنا باشد. افرادی که به دلیل قرابت نسبی نمی توان با آنها ازدواج کرد عبارتند از:

* پدر و اجداد و با مادر و جدات هر قدر که بالا برود.

* اولاد هر قدر که پایین برود.

* برادر و خواهر و اولاد آنها تا هر قدر که پایین برود.

* عمات و خالات خود و عمات و خالات پدر و مادر و اجداد و جدات.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی طلاق بتونی به حقوق خود در طلاق برسی.

قرابت رضاعی

طبق ماده ۱۰۴۶ قانون مدنی، قرابت رضاعی از نظر حرمت نکاح، در حکم قرابت نسبی است یعنی تمام کسانی که از نظر قرابت نسبی نمی توان با آنها ازدواج کرد به لحاظ قرابت رضاعی نیز حرام می شوند و قرابت رضاعی مشروط بر مواردی می باشد، مثلا نوزاد، لااقل یک شبانه روز و یا ۱۵ دفعه متوالی، شیر کامل خورده باشد، بدون اینکه در این بین، غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد و مقدار شیری که طفل خورده است، از یک زن و از یک شوهر باشد. 

اگر در خصوص شرایط طلاق زوجه نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

قرابت سببی

قرابت سببی به موجب ازدواج زن و مرد ایجاد می شود. طبق ماده ۱۰۶۷ قانون مدنی مرد نمی تواند با فرزندان دختر زنی که با او ازدواج کرده مشروط بر اینکه بین زن و شوهر نزدیکی واقع شده باشد ازدواج کند. همچنین مرد با مادر زن نمی تواند ازدواج کند. بین مرد و زنی که سابقا زن پدر و یا زن یکی از اجداد یا زن پسر یا زن یکی از احفا (فرزندزادگان) او بوده است، ازدواج صحیح نیست. همچنین طبق ماده ۱۰۴۸ قانون مدنی، ازدواج همزمان مرد با دو خواهر ممنوع است، اگرچه به عقد موقت باشد.

ازدواج با زن شوهردار

طبق ماده ۱۰۵۰ قانون مدنی، هر کس، زن شوهردار را با علم به وجود علقه زوجیت و حرمت نکاح و یا زنی را که در عده طلاق یا در عده وفات است، با علم به عده حرمت نکاح، برای خود عقد کند، عقد، باطل و آن زن، مطلقا بر آن شخص، حرام ابدی می شود.

همچنین مرد نمی تواند بیشتر از چهار زن را به عقد دائم خود در آورد و با عقد موقت (صیغه) می تواند بیشتر از چهار زن اختیار کند.

در صورت سه طلاقه کردن زن نیز شوهر دیگر نمی تواند با زن سابق خود ازدواج کند و سه طلاقه یکی از موانع نکاح محسوب می شود، مگر اینکه زنی که سه طلاقه شده است با مرد دیگری ازدواج کند و از او طلاق بگیرد تا بتواند با شوهری که او را سه طلاقه کرده است ازدواج کند.

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن مانند دعوای اثبات زوجیت، دعوای الزام به تمکین زوجه، حضانت فرزند، ترک انفاق و غیره است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دعاوی خانواده، با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی داری بپرس.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

نامزدی (وعده ازدواج) چیست؟

نامزدی یا وعده ازدواج قراردادی است که بین دختر و پسر به منظور ازدواج در آینده بسته می شود. در واقع نامزدی یا وعده ازدواج مانند ازدواج علقه ی زوجیت بین دختر و پسر ایجاد نمی کند و تنها با عقد نکاح است که بین زن و مرد رابطه زوجیت ایجاد می شود؛ از این رو در ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی آمده است: وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی کند اگر چه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج تعیین شده پرداخته شده باشد، بنابراین هر یک از زن و مرد تا زمانی که عقد نکاح جاری نشده است، می تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.

اگر نیاز به راهنمایی و مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

پس دادن هدایای نامزدی

طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، هر یک از نامزدها می تواند در صورت بهم خوردن وصلت منظور هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین (والدین) او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند، اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایای خواهد بودکه عادتا نگاه داشته می شود، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

همچنین طبق ماده ۱۰۳۸ قانون مدنی، در صورتی که نامزدی، به دلیل فوت یکی از نامزدها به پایان برسد نیازی به پرداخت قیمت هدایای نامزدی که در ماده ۱۰۳۷ به آن اشاره شده نخواهد بود، در واقع در صورت فوت یکی از نامزدها هدایای نامزدی قابل مطالبه نخواهد بود.

برای اینکه از حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در شرق تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

آیا استرداد هدایای نامزدی امکانپذیر است؟

در دوران نامزدی ممکن است نامزدها به یکدیگر هدایایی را بدهند. اگر هدایای نامزدی از نوع مصرف کردنی باشند مانند گل، عطر و غیره که این اموال عادتا نگه داشته نمی شوند و مورد استفاده قرار می گیرند، طبیعتا عین اموال و یا قیمت آنها در صورت بهم خوردن نامزدی قابل استرداد نخواهد بود.

اما اگر هدایای نامزدی از نوع غیرمصرفی باشند، مانند حلقه ازدواج که استفاده از آنها موجب از بین رفتن آنها نمی شود، طرفین می توانند در صورت بهم خوردن نامزدی هدایایی را که به یکدیگر داده اند، پس بگیرند و اگر این اموال نزد هر یک از آنها تلف شود و عین آن موجود نباشد، در هنگام استرداد هدایای نامزدی باید قیمت آن را پرداخت نماید.

همچنین عکس های دوران نامزدی نیز مانند سایر هدایای نامزدی پس از بهم خوردن نامزدی از سوی طرفین قابل استرداد خواهد بود.

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

استرداد هدایای نامزدی از طریق دادگاه

در صورتی که به هر دلیلی نامزدی بین دو نفر بهم بخورد هر یک از طرفین می تواند برای پس گرفتن و استرداد هدایای دوران نامزدی که به طرف مقابل داده است به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست استرداد هدایای نامزدی را تقدیم نماید.

همچنین سابقا طبق ماده ۱۰۳۹ قانون مدنی مدت مرور زمان دعوای استرداد هدایای دوران نامزدی دو سال از تاریخ بهم خوردن نامزدی بود، که این ماده به موجب قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب ۱۴/۷/۱۳۷۰ نسخ شده است.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در زمینه طلاق، با بهترین وکیل طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

مطالبه خسارات برهم زدن نامزدی

در صورتی که یکی از طرفین، نامزدی را بهم بزند به طوری که طرف مقابل دچار ضرر و زیان شود، آیا خسارات ناشی از برهم زدن نامزدی قابل مطالبه است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اگر یکی از طرفین در بر هم زدن نامزدی مقصر باشد نامزد دیگر می تواند مخارج متعارف را مطالبه نماید مانند هزینه اجاره منزل، هزینه جشن نامزدی، دوختن لباس عروسی و غیره.

اما مخارج غیرمتعارف در دوران نامزدی مانند هزینه مهمانی ها و مسافرت های گران و غیرمعمول در صورت بهم خوردن نامزدی قابل مطالبه نخواهد بود.

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در غرب تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

نظریه مشورتی شماره ۷/۵۱۲ مورخ ۳۰/۱/۱۳۹۰

چنانچه نامزدی پیش از وقوع عقد بهم بخورد هر یک از نامزدها می تواند هدایایی را که به طرف مقابل داده است مطالبه نمایند، لکن در خصوص هدایایی که در دوران نامزدی یا بعد از آن به یکدیگر داده اند چنانچه نامزدی به هم نخورده و ازدواج صورت گرفته باشد، هدایایی که توسط زوج شخصا یا به وسیله بستگان نزدیک مانند پدر، مادر، خواهر و برادر به زوجه داده شده متعلق به زوجه بوده و قابل استرداد نمی باشد، همچنین هدایایی که عرفا یا برحسب قرائن تعلق آنها به احد از زوجین محرز است نیز قابل استرداد نمی باشد نتیجتا مورد استعلام از مشمول بندهای ۲ و ۴ ماده ۸۰۳ قانون مدنی موضوعی دارد.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین طلاق موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر و قطع رابطه زوجیت است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طلاق مانند ازدواج با خواندن صیغه، صورت می ‌گیرد، اما برخلاف ازدواج، جزء ایقاعات است، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود؛ چرا که طبق قوانین طلاق در ایران (ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی)، مرد حق طلاق دارد.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در خصوص شرایط طلاق زوجه، با بهترین وکیل طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

انواع طلاق براساس رجوع در طلاق

رجوع در طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نمی‌ باشد. البته ثبت رجوع توسط مرد الزامی است و در صورت عدم ثبت رجوع به پرداخت جزای نقدی و یا تحمل حبس محکوم خواهد شد.

براساس حق رجوع، طلاق به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

* طلاق بائن (طلاق بدون رجوع): طلاق بائن به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در دوران عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند.

* طلاق رجعی: در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند تا زمانی که عده طلاق پایان نیافته، بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند. در ایام عده طلاق رجعی زوجین از یکدیگر ارث می برند و به زوجه نفقه تعلق می گیرد و زن می تواند در منزل مرد اقامت داشته باشد.

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

در صورتی که زن و مرد بخواهند طلاق بگیرند باید ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کنند تا درخواست زن یا مرد برای طلاق در دادگاه بررسی شود و سپس دادگاه در این خصوص رأی مقتضی صادر نماید.

براساس اینکه چه کسی دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم می کند، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

* طلاق یک طرفه: در طلاق یک طرفه فقط یکی از زوجین برای طلاق اقدام کرده و تصمیم به طلاق دارد. طلاق یک طرفه ممکن است از طرف مرد و یا زن مطرح شود، از این رو طلاق یک طرفه به دو دسته تقسیم می شود:

۱- طلاق از طرف مرد

۲- طلاق از طرف زن

* طلاق توافقی: در طلاق توافقی زن و مرد هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و در مورد مسائل مالی و غیرمالی طلاق بدون دخالت دادگاه با هم توافق می کنند.

فسخ نکاح چیست؟

فسخ نکاح نیز مانند طلاق یکی از موجبات انحلال عقد ازدواج است. فسخ نکاح به معنای از بین بردن عقد دائم است. با وجود هر یک از موارد فسخ نکاح صاحب حق می تواند عقد نکاح را بر هم بزند.

طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، یکی از راه های پایان دادن به ازدواج، فسخ نکاح است. براساس این ماده عقد نکاح با فسخ یا طلاق منحل می شود و فسخ نکاح به عنوان یکی از راه های انحلال نکاح ذکر شده است.

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

فسخ نکاح از طرف مرد

طبق ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی در صورتی که زن دارای عیوبی باشد که مرد در هنگام عقد نسبت به آن آگاهی نداشته باشد، می تواند از دادگاه تقاضای فسخ نکاح کند.

مواردی که موجب فسخ نکاح از طرف مرد می شود عبارتند از:

* افضاء به معنی یکی شدن مجرای بول و حیض زن

* قرن به معنی وجود استخوانی در فرج زن که مانع نزدیکی شود.

* برص نوعی بیماری پوستی که بر سطح پوست لکه های سفید ایجاد می شود.

* جذام

* باکره نبودن زن در زمان عقد

* نابینایی دو چشم

* زمین گیری

نکته: در صورتی که مرد هنگام عقد از این موارد اطلاع داشته باشد، حق فسخ نکاح ندارد. 

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی طلاق بتونی به حقوق خود در طلاق برسی.

فسخ نکاح از طرف زن

با توجه به ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی، چنانچه مرد دارای عیوبی باشد که مانع برقراری رابطه جنسی است برای زن حق فسخ نکاح ایجاد می شود و می تواند عقد نکاح را بر هم بزند.

عیوب مرد شامل:

* آلت تناسلی مرد مقطوع باشد.

* خصاء یا اخته بودن مرد

* عنن یا ناتوانی مرد در نعوظ

برخی از این موارد ممکن است قبل از ازدواج در شخص وجود داشته باشد و برخی دیگر ممکن است بعد از عقد آشکار شود. در هر حال با اثبات وجود چنین مشکلاتی در مرد، زن حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

موارد مشترک فسخ نکاح چیست؟

در قانون برخی موارد فسخ نکاح به صورت اشتراکی میان زن و مرد بیان شده است که با وجود هر یک از این موارد در زن یا مرد، طرف مقابل حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

جنون: طبق ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی، جنون هر یک از زوجین به شرط استقرار، اعم از اینکه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل حق فسخ نکاح ایجاد می کند.

تدلیس (فریب در ازدواج): تدلیس یعنی زن یا مرد صفت هایی را به خود نسبت بدهد که آنها را ندارد.

تخلف از شروط صفت: یکی از مواردی که حق فسخ نکاح ایجاد می کند، تخلف از شرط صفت است. یعنی اینکه برای ازدواج صفت خاصی در شخص شرط شده باشد، ولی بعد از عقد معلوم شود که فرد فاقد آن صفت بوده.

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق از طرف زن مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

تفاوت های فسخ نکاح و طلاق چیست؟

طلاق و فسخ نکاح هر دو موجب انحلال نکاح می شوند، اما با هم تفاوت هایی دارند که عبارتند از:

* طلاق فقط مخصوص عقد دائم است اما موارد فسخ نکاح در عقد دائم و موقت یکسان است.

* طلاق یک امر یک طرفه است که از سوی مرد انجام می شود اما فسخ نکاح ممکن است از سوی زن یا مرد مطرح شود.

* طبق ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی، در طلاق انشای صیغه لازم است اما در فسخ چنین شرطی لازم نیست.

* برای اجرای صیغه طلاق حضور دو شاهد مرد الزامی است، اما در فسخ چنین شرطی لازم نیست.

* طبق قانون برای اجرای طلاق باید رای طلاق صادر ‌شود اما در فسخ نکاح نیازی به رای دادگاه نیست.

* صحت طلاق مشروط به وجود شرایطی خاص در زن (قرار داشتن در پاکی) می ‌باشد، اما در فسخ نکاح چنین شرطی وجود ندارد.

* در فسخ نکاح برخلاف طلاق نیازی به عدم بارداری زن نیست.

* در فسخ نکاح برخلاف طلاق رجعی امکان رجوع برای مرد وجود ندارد و در صورتی که زن و مرد به زندگی مشترک با هم ادامه دهند باید دوباره ازدواج کنند.

* طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی،  هرگاه طلاق قبل از نزدیکی واقع شود نصف مهریه به زن تعلق می گیرد، اما در فسخ نکاح قبل از نزدیکی، زن حق مهریه ندارد، مگر اینکه فسخ نکاح به دلیل ناتونی جنسی مرد (عنن) باشد که در این صورت نصف مهریه به زن تعلق می گیرد.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره ی حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

حضانت کودکان در قوانین ایران

بایدها و نبایدهای حضانت کودکان در قانون حمایت خانواده

گروه قضایی: ابوالقاسم شم آبادی:

قانون جدید حمایت خانواده مصوب اسفند ماه ۱۳۹۱ نکات قابل توجهی را برای حمایت از بنیان خانواده در خود گنجانده است.

مطابق این قانون به دعاوی خانوادگی در دادگاه‌های خانواده رسیدگی می‌شود و یکی از این دعاوی اختلافات مربوط به (حضانت کودکان) است که در ادامه و در گفتگو با کارشناسان حقوقی و قضایی به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع می‌پردازیم.

حضانت کودکان در قانون جدید یک قاضی دادگستری درباره نگاه قانون‌گذار به این بحث به (حمایت) گفت: یکی از مهمترین اهداف حقوق خانواده تقویت نهاد مقدس خانواده و پاسداری از قداست و حفظ و بقای آن و نیز حمایت از مادران و فرزندان است.

به موجب اصل ۲۱ قانون اساسی، قانون باید از مادران در دوران بارداری و حق حضانت، حمایت کند و نیز در صورت نبودن ولی شرعی، قیمومیت فرزندان به مادران شایسته سپرده شود. بنابراین در همین زمینه قانون‌گذار کشورمان در قوانین متفاوت به بحث حمایت از کودکان پرداخته که یکی از قوانین مهم، قانون حمایت خانواده است.

این کارشناس حقوقی و قضایی افزود: یکی از نقاط قوت این قانون تأکید بر بحث سرپرستی کودکان در لابه‌لای مواد این قانون است. زیرا ماده ۴ قانون جدید حمایت خانواده در اشاره به صلاحیت‌ دادگاه‌های خانواده بحث حضانت کودکان را نیز مطرح کرده و این بحث در مواد بعدی قانون جدید حمایت خانواده نیز اشاره شده است. اشخاصی که نگهداری فرزندان حق و تکلیف آنان است وی بیان کرد: زمانی که پدر و مادر با یکدیگر زندگی می‌کنند نگهداری کودک برعهده هر دوی آنان است اما در صورتی که پدر و مادر از یکدیگر جدا زندگی کنند، مطابق ماده واحده قانون اصلاح ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی برای حضانت چنین فرزندانی، مادر تا هفت سالگی کودک اولویت دارد و پس از آن، این اولویت با پدر است. وی اضافه کرد: البته تبصره این ماده قانونی می‌گوید که بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه است.

از کلمه اولویت در این ماده این برداشت می‌شود درصورتی که برای یکی از والدین مشکلی از قبیل صلاحیت نداشتن در نگهداری طفل یا اعتراض یکی از والدین در نحوه نگهداری طفل پیش آید، امکان تغییر صاحب حضانت به وجود می‌آید، البته باید این را نیز مورد توجه قرار داد که این ماده نمی‌تواند امری یا دستوری باشد زیرا توافق برخلاف آن نیز امکان‌پذیر است و هم دادگاه می‌تواند بنا به مصالحی، خلاف آن حکم دهد. وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که دادگاه می‌تواند به‌دلیل مصالح، حضانت را به طرف دیگر بدهد در صورتی است که مادر در مدتی که حضانت طفل با اوست مبتلا به جنون شود یا با دیگری ازدواج کند حق حضانت با پدر خواهد بود که البته قاضی دادگاه نیز در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

حق اقامه دعوا برای برقراری نفقه طفل

کارشناس در این مورد اضافه کرد: از موارد دیگری که ممکن است در بحث حضانت پیش بیاید نفقه طفل است که در قانون جدید حمایت خانواده نیز مورد اشاره قرار گرفته است. مطابق ماده ۶ قانون فوق‌الذکر مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضای ضرورت برعهده دارد، حق اقامه دعوا برای مطالبه نفقه طفل یا محجور را نیز دارد. البته در این صورت، دادگاه باید در ابتدا ادعای ضرورت را بررسی کند.

حضانت در صورت انحلال نکاح، طلاق یا فوت والدین یک وکیل دادگستری نیز درباره تکلیف حضانت اطفال در صورت طلاق به (حمایت) گفت: مطابق ماده ۲۶ قانون حمایت خانواده دادگاه ضمن رأی خود در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

کارشناس ادامه داد: باید اضافه کرد که مطابق قانون جدید حمایت خانواده، همچنین دادگاه مکلف است که در این مواقع با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند.

این عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: پس از انحلال نکاح و جدایی والدین، حضانت کودک تا ۷ سالگی با مادر و پس از آن با پدر خواهد بود مگر آن که مصلحت طفل به گونه‌ای دیگر اقتضا کند. وی تأکید کرد: مطابق ماده ۴۳ قانون حمایت خانواده، حضانت فرزندانی که پدرشان فوت کرده نیز با مادر آنان است مگر آن که دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادستان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

این حقوقدان ادامه داد: اگر چه ازدواج مجدد مادر حق حضانت وی را به نفع پدر ساقط می‌کند اما در مواردی که پدر فوت کرده باشد، ازدواج مجدد مادر موجب سقوط حق حضانت وی نخواهد شد. البته باید در نظر داشت در صورتی که پدر و مادر هر دو فوت کرده باشند حضانت با جد پدری و پس از آن با سایر خویشاوندان طفل است.

اختلاف پدر و مادر در تربیت و نگهداری از کودک

قاضی دادگستری نیز درباره اختلاف پدر و مادر در بحث حضانت کودک به (حمایت) گفت: در زندگی مشترک، زن و شوهر باید به صورت مشترک و با تشریک مساعی در نگهداری، تربیت طفل و حضانت او کوشا باشند اما در صورتی که در دوران زندگی مشترک درباره نگهداری و تربیت طفل بین پدر و مادر اختلافی ایجاد شود، با توجه به حکم ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی که ریاست خانواده را از خصایص شوهر دانسته است، به نظر می‌رسد در موارد اختلاف، نظر شوهر باید مراعات شود. البته در هر صورت در موضوع حضانت، اصل رعایت مصلحت کودک است. بنابراین اگر رویه پدر در تربیت و نگهداری از طفل به مصلحت وی نباشد، هر یک از نزدیکان او از جمله مادر می‌تواند در این مورد به دادگاه مراجعه کند. رعایت غبطه و مصلحت طفل در قانون جدید وی درباره رعایت غبطه و مصلحت طفل در قانون جدید حمایت خانواده گفت: برابر ماده ۴۵ قانون جدید، رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در تمام تصمیم‌های دادگاه‌ها و مقام‌های اجرایی الزامی است.

البته با وجود ممنوعیت حضور کودکان زیر ۱۵ سال در جلسات رسیدگی به دعاوی خانوادگی طبق ماده ۴۶ قانون جدید از یک‌ سو و تکلیف دادگاه به تعیین زمان و مکان ملاقات طفل با پدر و مادر و سایر بستگان برابر قسمت اخیر ماده ۲۹ آن از سوی دیگر، مشخص نیست که ملاک احراز و الزام به رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان، بدون امکان حضور متعارف آنان در جلسات دادگاه یا استماع عملی اظهارات و درخواست‌های آنان چگونه برای دادگاه محرز و محقق خواهد شد اما، رعایت وضعیت مزبور طبق ماده یاد شده فقط، از حیث تعیین وضعیت ملاقات کودک با خانواده در این قانون پیش‌بینی و تأکید شده و نه از جهت موضوع مهم وضعیت حضانت فرزند یا کودک مشترک.

وی خاطرنشان کرد: نظر به تخصصی بودن احراز وابستگی و تمایل واقعی و عینی و فاقد هر گونه اکراه یا اجبار کودک از سوی پدر و مادر یا خانواده‌ها و پیچیده بودن این موضوع و با عنایت به اهمیت حضانت در سرنوشت روحی و روانی و سلامت کودک و جامعه و نیز نیاز به تخصص لازم در بین قضات دادگاه‌های خانواده از حیث روان‌شناسی و آموزه‌های روانی و روان‌کاوی ضرورت داشت قانون، دادگاه را به جلب نظر پزشکی قانونی در تعیین تکلیف حضانت در تمامی موارد طلاق توافقی و غیر توافقی مجبور می‌کرد تا از ورود هر گونه آسیب‌ فردی و شخصیتی بر سرنوشت کودکان طلاق و اعمال هر گونه فشار قهری والدین در این زمینه خودداری می‌شد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –