آرشیو مهر ماه 1402

مشاوره و وکالت دعاوی ملکی ، خانواده و امور مهاجرت

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع در مجازات شلاق حدی و تعزیری متفاوت است. در شلاق حدی تعداد و کیفیت اجرای آن را شرع مقدس تعیین می کند، اما تعداد و کیفیت اجرای شلاق تعزیری توسط قاضی تعیین می شود.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد. مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

در مورد اینکه جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد یا خیر باید گفت طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع جزو جرائمی است که سوء پیشینه و سابقه کیفری ندارد و چنانچه شخصی به جرم ارتکاب رابطه نامشروع محکوم شود در گواهی سوء پیشینه او هیچ گونه سوء سابقه کیفری درج نمی شود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود. طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا یا لواط) تا ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

اثبات رابطه نامشروع

در صورتی که شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اثبات رابطه نامشروع با عکس و فیلم

یکی از مدارکی که شاکی می تواند برای اثبات رابطه نامشروع به دادگاه ارائه نماید، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و یا اسکرین شات پیام ها و عکس ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا فیلمی است که توسط اشخاص گرفته شده باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و پرینت مکالمات تلفنی با محتوای مستهجن که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است نیز امکان پذیر است.

برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک و مکالمات تلفنی، شاکی باید با داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه کند و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را دریافت کند، اما برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ امکان دریافت پرینت پیام ها، فایل های صوتی و عکس ها در ایران وجود ندارد، اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و شاکی می تواند از پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است اسکرین شات بگیرد و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کنند.

حکم ورود به منزل برای اثبات رابطه نامشروع

اگر شاکی یا پلیس بخواهند متهمین را در حین ارتکاب رابطه نامشروع اثبات کنند و ماموران نیروی انتظامی بخواهند برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع اقدام کنند باید برای ورود به منزل متهم حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع داشته باشند.

ماموران نیروی انتظامی نمی توانند بدون داشتن حکم ورود، برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع به منزل آنها وارد شوند، چرا که در صورتی که ماموران نیروی انتظامی یا ضابطین قضایی در صورتی که بدون داشتن حکم وارد منزل کسی شوند به جرم ورود غیر قانونی محکوم و مجازات می شوند.

همچنین در صورتی که شاکی بخواهد برای اثبات رابطه نامشروع به زور وارد منزل کسی شود، به جرم ورود غیر قانونی به مجازات حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم می شود.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

مجازات شلاق حدی رابطه نامشروع

مجازات جرائم رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت به دو دسته مجازات حدی و تعزیری تقسیم می شود.

مجازات حدی به نوعی از مجازات گفته می شود که میزان، نوع و کیفیت اجرای آن از منابع فقهی استنباط شده است و قاضی، در خصوص کاهش و یا تغییر مجازات، اختیاری ندارد و باید مطابق دستور شرع مقدس عمل شود، همچنین حد دارای انواع مجازات گوناگون مانند اعدام، رجم (سنگسار)، قطع عضو، شلاق، صلب و تبعید می باشد.

پنج نوع جرم رابطه نامشروع وجود دارد که مجازات آنها حدی است و جرائمی که مجازات شلاق حدی دارند، بدون تخفیف یا تبدیل به جزای نقدی یا حبس با همان تعداد و کیفیتی که در شرع گفته شده اجرا می شوند.

زنا، لواط، مساحقه، قوادی و قذف جرائم رابطه نامشروع هستند که مجازات شلاق آنها حدی است، بنابراین در اجرای حکم شلاق تخفیف یا تبدیل وجود ندارد و تعداد و کیفیت اجرای آن مطابق با دستور شرع است.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

مجازات شلاق تعزیری رابطه نامشروع

مجازات های تعزیری به مجازات هایی گفته می شود که شامل حدود، قصاص و دیه نمی باشد و این مجازات ها مانند جزای نقدی، شلاق، حبس، محرومیت از حقوق اجتماعی و غیره از سوی قانون گذار تعیین می شود. برخلاف مجازات های حدی، امکان تخفیف و تبدیل مجازات های تعزیری در صورت وجود جهات تخفیف از سوی قاضی امکان پذیر می باشد، مثلا تبدیل مجازات شلاق به پرداخت جزای نقدی و…

همان طور که گفته شد طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است یعنی تعداد و کیفیت اجرای شلاق رابطه نامشروع غیر زنا توسط قاضی تعیین می شود و همچنین امکان تخفیف و تبدیل به جزای نقدی در اجرای حکم شلاق وجود دارد.

تمام جرائمی که به تشخیص قاضی رابطه نامشروع غیر زنا هستند و مرتکب به شلاق تعزیری محکوم می شود از این قانون پیروی می کنند.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع

براساس قانون مجازات اسلامی برای اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع باید شرایطی وجود داشته باشد، تا حکم شلاق رابطه نامشروع توسط دادگاه صادر و اجرا شود.

شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع به شرح زیر است:

۱- جرم رابطه نامشروع باید اثبات شود.

۲- مرتکب باید بالغ و عاقل باشد، چرا که رابطه نامشروع با افراد نابالغ یا مجنون فاقد مجازات است.

۳- مرتکب باید مسلمان باشد. رابطه نامشروع با غیر مسلمانان مجازات ندارد.

۴- مرتکب باید دارای شرایط عمومی اجرای مجازات شلاق باشد. شرایط عمومی اجرای مجازات شامل سلامت جسمی و روحی، عدم وجود مانع قانونی و عدم وجود عذر موجه است.

در صورتی که پس از صدور حکم دادگاه مبنی بر ارتکاب جرم رابطه نامشروع توسط متهمین برای اجرای مجازات شلاق رابطه نامشروع موانع قانونی وجود داشته باشد، طبق ماده ۱۰ آیین نامه، قاضی اجرای احکام دستور تعویق اجرای مجازات شلاق رابطه نامشروع را تا زمانی که مانع رفع شود صادر می نماید.

قاضی اجرای احکام با تنظیم صورتمجلس قانونی، ذکر دلیل و مانع اجرای مجازات شلاق، نظر پزشکی قانونی برای تایید موانع پزشکی اجرای حکم مانند بارداری، شیردهی، ایام حیض، ابتلا به بیماری جسمی یا روانی و… اقدام به صدور دستور تعویق اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع می نماید.

نحوه اجرای مجازات شلاق رابطه نامشروع

۱- اجرای مجازات شلاق رابطه نامشروع به وسیله نوار چرمی به هم تابیده شده به طول ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانتی متر و به قطر تقریبی ۱/۵ سانتی متر که فاقد گره باشد انجام می شود و نحوه اجرای شلاق باید به گونه ای باشد که ضربات به جلوی بدن، سر، صورت، گردن و عورت برخورد نکند.

۲- در اجرای مجازات شلاق تعزیری مجرم باید بر روی شکم خوابیده باشد و پوشش او متعارف باشد که در این صورت ضربات شلاق فقط به پشت او زده می شود. نحوه زدن شلاق نیز به صورت یکنواخت و در یک جلسه زده می شود و شدت ضربات باید متوسط باشد به طوری که برای مجرم خطر جانی یا نقص عضو نداشته باشد، اما شلاق حدی برای جرائم رابطه نامشروع مانند زنا، تفخیذ و غیره با شدت بیشتری زده می شود.

۳- اگر حکم به اجرای شلاق رابطه نامشروع به صورت علنی در مکانی معین صادر شده باشد، برای اجرای حکم حسب تصمیم دادگاه اقدام می شود، اما چنانچه در حکم دادگاه مکان خاصی برای اجرای علنی مجازات شلاق رابطه نامشروع مشخص نشده باشد، تعیین محل به عهده قاضی اجرای احکام کیفری و با موافقت دادستان است.

البته اغلب مجازات شلاق رابطه نامشروع در مکان علنی اجرا نمی شود.

۴- در مورد اجرای شلاق رابطه نامشروع باید به این نکته توجه کنیم که مکان اجرای حکم باید دارای شرایط مناسب باشد، به این ترتیب که اگر مجازات شلاق رابطه نامشروع در فضای سرپوشیده اجرا می شود، باید دمای هوا معتدل باشد و اگر در فضای باز اجرا می شود، هوا خیلی سرد یا گرم نباشد.

۵- همچنین استفاده هر گونه داروی بی حسی برای کاهش درد ممنوع است و در صورتی که در حین اجرای مجازات شلاق مجرم بی هوش شود اجرای حکم متوقف و تا زمان بهبودی به تاخیر می افتد.

۶- اگر برای اجرای مجازات شلاق رابطه نامشروع مجرم زن باشد، مجازات توسط مامور زن و بدون حضور مردان اجرا می شود. همچنین اجرای شلاق برای خانم ها در حالتی است که مجرم نشسته باشد.

شرایط تخفیف و تشدید شلاق رابطه نامشروع

طبق ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی، در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات تعزیری را به‌ نحوی که به حال متهم مناسب‌ تر باشد، تقلیل یا تبدیل نماید.

شرایط تخفیف مجازات شلاق رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- مجرم برای اولین بار مرتکب جرم رابطه نامشروع شده باشد.

۲- وجود جهات تخفیف عام مانند عدم سوء سابقه کیفری

۳- وجود جهات تخفیف خاص مانند رضایت شاکی خصوصی

شرایط تشدید مجازات شلاق رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- تعدد جرم رابطه نامشروع

۲- وجود جهات تشدید عام مانند تکرار جرم رابطه نامشروع

۳- وجود جهات تشدید خاص مانند ارتکاب جرم در اماکن عمومی

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

۱- تعدد جرم رابطه نامشروع ۲- وجود جهات تشدید عام مانند تکرار جرم رابطه نامشروع ۳- وجود جهات تشدید خاص مانند ارتکاب جرم در اماکن عمومی

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا و لواط یا همان جرم قذف طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، ۸۰ ضربه شلاق حدی است. براساس ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی، قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هر چند مرده باشد.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد. مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

در مورد اینکه جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد یا خیر باید گفت طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع جزو جرائمی است که سوء پیشینه و سابقه کیفری ندارد و چنانچه شخصی به جرم ارتکاب رابطه نامشروع محکوم شود در گواهی سوء پیشینه او هیچ گونه سوء سابقه کیفری درج نمی شود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

اثبات رابطه نامشروع

در صورتی که شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

اثبات رابطه نامشروع با عکس و فیلم

یکی از مدارکی که شاکی می تواند برای اثبات رابطه نامشروع به دادگاه ارائه نماید، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و یا اسکرین شات پیام ها و عکس ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا فیلمی است که توسط اشخاص گرفته شده باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و پرینت مکالمات تلفنی با محتوای مستهجن که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است نیز امکان پذیر است.

برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک و مکالمات تلفنی، شاکی باید با داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه کند و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را دریافت کند، اما برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ امکان دریافت پرینت پیام ها، فایل های صوتی و عکس ها در ایران وجود ندارد، اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و شاکی می تواند از پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است اسکرین شات بگیرد و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کنند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

حکم ورود به منزل برای اثبات رابطه نامشروع

اگر شاکی یا پلیس بخواهند متهمین را در حین ارتکاب رابطه نامشروع اثبات کنند و ماموران نیروی انتظامی بخواهند برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع اقدام کنند باید برای ورود به منزل متهم حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع داشته باشند.

ماموران نیروی انتظامی نمی توانند بدون داشتن حکم ورود، برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع به منزل آنها وارد شوند، چرا که در صورتی که ماموران نیروی انتظامی یا ضابطین قضایی در صورتی که بدون داشتن حکم وارد منزل کسی شوند به جرم ورود غیر قانونی محکوم و مجازات می شوند.

همچنین در صورتی که شاکی بخواهد برای اثبات رابطه نامشروع به زور وارد منزل کسی شود، به جرم ورود غیر قانونی به مجازات حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم می شود.

جرم تهمت و مجازات آن

جرم تهمت و افترا از نظر قانونی یعنی به دروغ کارهای ناروا به کسی نسبت دادن و جرم تهمت یکی از جرایم علیه اشخاص می باشد.

جرم تهمت به دو دسته تقسیم می شود:

۱- افترای عملی: طبق ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی، هرکس عالما، عامدا و به قصد متهم کردن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌ شود، بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است، بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب شود، پس از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می ‌شود.

۲- افترای لفظی:‌ طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر، به کسی، امری را‌ صریحا، نسبت دهد یا آن‌ ها را منتشر نماید که مطابق قانون، آن امر، جرم محسوب می ‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید، جز در مواردی که‌ موجب حد است، به جزای نقدی درجه شش، محکوم خواهد شد.

طبق تبصره این ماده در مواردی که نشر آن امر، اشاعه فحشا محسوب گردد، هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید، مرتکب به مجازات مذکور، محکوم خواهد شد.

قذف (جرم تهمت رابطه نامشروع)

قذف یکی از مصادیق جرم تهمت است، طبق ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی، قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هر چند مرده باشد.

طبق ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی، قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گر چه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد. براساس تبصره این ماده قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می‌شود.

طبق ماده ۲۴۷ قانون مجازات اسلامی، هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می‌شود.

همچنین طبق ماده ۲۴۸ قانون مجازات اسلامی، هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی‌شود.

طبق ماده ۲۴۹ قانون مجازات اسلامی، هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده ای» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب می ‌شود.

طبق ماده ۲۵۱ قذف در صورتی موجب حد می ‌شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیر متظاهر به زنا یا لواط باشد.

همچنین طبق تبصره ۲، قذف کسی که متظاهر به زنا یا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نیست موجب حد است مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر به زنا است.

ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی، کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می ‌گردد.

مجازات جرم قذف

همان طور که گفته شد انتساب رابطه نامشروع زنا یا لواط به دیگران جرم محسوب می شود و مرتکب (قاذف) به مجازات مقرر محکوم می شود. مجازات جرم قذف از نوع حدی است یعنی مجازات آن از سوی قاضی قابل تخفیف یا تبدیل نخواهد بود.

مجازات جرم قذف در شرایط مختلف به ترتیب زیر می باشد:

۱- طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

۲- هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.

۳- نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.

۴- حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات مشروط به شکایت مقذوف است. در صورتی که شاکی (مقذوف) از شکایت خود در هر مرحله از دادرسی صرف نظر کند، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات متوقف می گردد.

۵- کسی که چند نفر را جداگانه قذف کند، خواه همه آنها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند، در برابر قذف هر یک، حد مستقلی بر او جاری می شود.

۶- کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید هر کدام از قذف شوندگان می توانند جداگانه شکایت کنند و در صورت صدور حکم محکومیت، اجرای آن را مطالبه کند. چنانچه قذف شوندگان یک جا شکایت نمایند بیش از یک حد جاری نمی شود.

۷- کسی که دیگری را به یک یا چند سبب، یک بار یا بیشتر قبل از اجرای حد، قذف نماید فقط به یک حد محکوم می شود، بنابراین اگر پس از اجرای حد، قذف را تکرار نماید حد نیز تکرار خواهد شد و اگر بگوید آنچه گفته ام حق بود به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.

۸- پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف کند به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.

۹- اگر حد قذف اجرا نشده و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد به همه ورثه به غیر از همسر منتقل می شود و هریک از ورثه می تواند تعقیب و اجرای آن را مطالبه کند هر چند دیگران گذشت کرده باشند. 

در صورتی که متهم به مجازات شلاق رابطه نامشروع محکوم شود، شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع در قوانین کیفری صراحتا بیان شده است و اجرای حکم شلاق مطابق با قوانین اجرا خواهد شد. اگر مجازات شلاق تعزیری باشد، مانند مجازات شلاق در جرائم رابطه نامشروع غیر زنا، امکان تخفیف یا تبدیل آن به جزای نقدی وجود دارد، اما در صورتی که شلاق حدی باشد مانند مجازات شلاق در جرم زنا، تفخیذ، مساحقه، قوادی و قذف، بدون اینکه امکان تخفیف یا تبدیل مجازات وجود داشته باشد به همان ترتیبی که در شرع بیان شده اجرا خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع مراجعه نمایید.

همچنین قیمت تبدیل شلاق رابطه نامشروع به جریمه نقدی معادل ۴۰ هزار تومان برای ۳ ضربه شلاق است که به صندوق دادگستری واریز می شود و این مبلغ هر ساله با اعلام بخش نامه دولت و قوه قضاییه تغییر می کند. 

در چه مواردی حد قذف اجرا نمی شود؟

در موارد زیر حد قذف اجرا نمی شود و مرتکب به مجازات محکوم نخواهد شد:

الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.

ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.

پ- هرگاه مقذوف و در صورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.

ت- هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.

ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

براساس ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی، قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هر چند مرده باشد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

آیا جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد؟ سابقه کیفری رابطه نامشروع قابل پاک کردن است یا خیر؟ اینها سوالات بسیار مهمی است که در خصوص دعاوی رابطه نامشروع برای مرتکبین مطرح می شود، چرا که با وجود سابقه کیفری (سوء سابقه) مجرم از برخی حقوقی اجتماعی مانند استخدام در ادارات دولتی و غیره محروم می شود.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.

مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.

قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است.

 قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود. طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا یا لواط) تا ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

در صورتی که متهم به مجازات شلاق رابطه نامشروع محکوم شود، شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع در قوانین کیفری صراحتا بیان شده است و اجرای حکم شلاق مطابق با قوانین اجرا خواهد شد. اگر مجازات شلاق تعزیری باشد، مانند مجازات شلاق در جرائم رابطه نامشروع غیر زنا، امکان تخفیف یا تبدیل آن به جزای نقدی وجود دارد، اما در صورتی که شلاق حدی باشد مانند مجازات شلاق در جرم زنا، تفخیذ، مساحقه، قوادی و قذف، بدون اینکه امکان تخفیف یا تبدیل مجازات وجود داشته باشد به همان ترتیبی که در شرع بیان شده اجرا خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع مراجعه نمایید.

همچنین قیمت تبدیل شلاق رابطه نامشروع به جریمه نقدی معادل ۴۰ هزار تومان برای ۳ ضربه شلاق است که به صندوق دادگستری واریز می شود و این مبلغ هر ساله با اعلام بخش نامه دولت و قوه قضاییه تغییر می کند. 

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

اثبات رابطه نامشروع

در صورتی که شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اثبات رابطه نامشروع با عکس و فیلم

یکی از مدارکی که شاکی می تواند برای اثبات رابطه نامشروع به دادگاه ارائه نماید، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و یا اسکرین شات پیام ها و عکس ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا فیلمی است که توسط اشخاص گرفته شده باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و پرینت مکالمات تلفنی با محتوای مستهجن که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است نیز امکان پذیر است.

برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک و مکالمات تلفنی، شاکی باید با داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه کند و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را دریافت کند، اما برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ امکان دریافت پرینت پیام ها، فایل های صوتی و عکس ها در ایران وجود ندارد، اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و شاکی می تواند از پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است اسکرین شات بگیرد و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کنند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

حکم ورود به منزل برای اثبات رابطه نامشروع

اگر شاکی یا پلیس بخواهند متهمین را در حین ارتکاب رابطه نامشروع اثبات کنند و ماموران نیروی انتظامی بخواهند برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع اقدام کنند باید برای ورود به منزل متهم حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع داشته باشند.

ماموران نیروی انتظامی نمی توانند بدون داشتن حکم ورود، برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع به منزل آنها وارد شوند، چرا که در صورتی که ماموران نیروی انتظامی یا ضابطین قضایی در صورتی که بدون داشتن حکم وارد منزل کسی شوند به جرم ورود غیر قانونی محکوم و مجازات می شوند.

همچنین در صورتی که شاکی بخواهد برای اثبات رابطه نامشروع به زور وارد منزل کسی شود، به جرم ورود غیر قانونی به مجازات حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم می شود.

آیا جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد؟

یکی از سوالات مهمی که در خصوص رابطه نامشروع برای مجرمین مطرح می شود این است که آیا جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد؟ آیا رابطه نامشروع با رضایت طرفین سوء پبشینه دارد؟ دلیل اهمیت داشتن سابقه کیفری و سوء پیشینه این است که افرادی که دارای سوء پیشینه باشند از برخی حقوق اجتماعی مانند استخدام در ادارات دولتی و مراکز نظامی و اخذ ویزا و غیره محروم می شوند.

در پاسخ به این سوال باید گفت طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع جزو جرائمی که در گواهی سوء پیشینه افراد درج شود، نمی باشد و ارتکاب رابطه نامشروع و جرائم منافی عفت هیچ گونه سابقه کیفری برای متهم ندارد، اما مجازات سنگینی دارد و در سجل کیفری افراد ثبت خواهد شد.

گواهی سوء پیشینه چیست؟

طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی سوء پیشینه و سابقه کیفری در جرائم درجه یک تا پنج و محکومیت های موثر کیفری پیش بینی شده است. در گواهی عدم سوء پیشینه فقط جرائم و محکومیت های کیفری موثر درج می شود و کلیه جرائم در آن منعکس نمی شود، در واقع گواهی سوء پیشینه یک برگه مخصوص است که در آن سوابق کیفری موثر فرد درج می شود.

افراد برای اخذ گواهی سوء پیشینه می توانند به دو روش عمل کنند:

۱- باید حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا پلیس ۱۰+ مراجعه کنند و درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه نماید.

۲- از سامانه ثنا به صورت اینترنتی درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه نماید.

کدام جرایم سابقه کیفری دارند؟

همان طور که گفته شد، کلیه جرائم سوء سابقه ندارد و فقط برخی از جرایم در سابقه کیفری افراد درج می شود.

طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، جرایمی که در گواهی سوء پیشینه درج می شود عبارتند از:

الف) هفت سال در محکومیت به مجازات های سلب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب) سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

پ) دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

تبصره ۱: در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می شود، لیکن در گواهی های صادره از مراجع مربوطه منعکس نمی گردد، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات

تبصره ۲: در مورد جرایم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات متوقف شود، اثر تبعی آن نیز رفع می شود.

تبصره ۳: در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدت ها ی فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می گردد. محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می گردد.

کدام جرائم سابقه کیفری ندارند؟

۱- جرائمی که در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی ذکر شد، در گواهی سوء پیشینه افراد درج می شود و سایر جرایم و محکومیت ها در سابقه کیفری فرد منعکس می گردد، اما در گواهی سوء پیشینه قید نخواهد شد.

۲- در جرائم قابل گذشت در صورتی که شاکی خصوصی از شکایت خود صرف نظر کند و مجازات متهم متوقف شود.

۳- در صورتی که متهم شامل عفو و یا آزادی مشروط باشد اثر تبعی محکومیت با گذشت مدت مقرر از زمان عفو یا آزادی مشروط رفع می شود اما در زمان اجرای حکم و تا اتمام آزادی مشروط از حقوق اجتماعی محروم می شود.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

بله مجازات رابطه نامشروع شامل شلاق، حبس، تبعید، جزای نقدی حتی اعدام است و با توجه به نوع رابطه نامشروع مرتکب به یکی از مجازات های فوق از جمله حبس محکوم خواهد شد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین براساس نوع رابطه نامشروع و عمل منافی عفت توسط قاضی تعیین می شود و زن و مرد هر دو به یکی از مجازات های مقرر در قانون محکوم می شوند که شامل شلاق، حبس، تبعید، جزای نقدی و حتی اعدام است.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

اثبات رابطه نامشروع

در صورتی که شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اثبات رابطه نامشروع با عکس و فیلم

یکی از مدارکی که شاکی می تواند برای اثبات رابطه نامشروع به دادگاه ارائه نماید، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و یا اسکرین شات پیام ها و عکس ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا فیلمی است که توسط اشخاص گرفته شده باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و پرینت مکالمات تلفنی با محتوای مستهجن که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است نیز امکان پذیر است.

برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک و مکالمات تلفنی، شاکی باید با داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه کند و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را دریافت کند، اما برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ امکان دریافت پرینت پیام ها، فایل های صوتی و عکس ها در ایران وجود ندارد، اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و شاکی می تواند از پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است اسکرین شات بگیرد و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کنند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

حکم ورود به منزل برای اثبات رابطه نامشروع

اگر شاکی یا پلیس بخواهند متهمین را در حین ارتکاب رابطه نامشروع اثبات کنند و ماموران نیروی انتظامی بخواهند برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع اقدام کنند باید برای ورود به منزل متهم حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع داشته باشند.

ماموران نیروی انتظامی نمی توانند بدون داشتن حکم ورود، برای دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع به منزل آنها وارد شوند، چرا که در صورتی که ماموران نیروی انتظامی یا ضابطین قضایی در صورتی که بدون داشتن حکم وارد منزل کسی شوند به جرم ورود غیر قانونی محکوم و مجازات می شوند.

همچنین در صورتی که شاکی بخواهد برای اثبات رابطه نامشروع به زور وارد منزل کسی شود، به جرم ورود غیر قانونی به مجازات حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم می شود.

مجازات رابطه نامشروع با رضایت طرفین

رابطه نامشروع و جرائم منافی عفت مصادیق بسیاری دارد و مرتکبین با توجه به نوع رابطه نامشروع به یکی از مجازات های شلاق، حبس، تبعید و جزای نقدی محکوم می شوند.

طبق قانون در صورتی که رابطه نامشروع با رضایت طرفین باشد هر دو به مجازات محکوم می شوند و اگر یکی از طرفین به زور و اکراه مرتکب رابطه نامشروع شده باشد فقط اکراه کننده به مجازات محکوم خواهد شد.

مجازات رابطه نامشروع شامل حد و تعزیر و مجازات های بازدارنده است مجازات برخی جرائم منافی عفت شامل حد و مجازات برخی شامل تعزیر است.

مجازات حدی به مجازات هایی گفته می شود که میزان، نوع و کیفیت اجرای آن از منابع فقهی استنباط شده است و قاضی، در خصوص کاهش و یا تبدیل مجازات، اختیاری ندارد و باید مطابق دستور شرع عمل نماید، مجازات های حدی شامل اعدام، رجم (سنگسار)، قطع عضو، شلاق، صلب و تبعید می باشد.

مجازات های تعزیری نیز به مجازات هایی گفته می شود که شامل حدود، قصاص و دیه نمی باشد و این مجازات ها مانند جزای نقدی، شلاق، حبس، محرومیت از حقوق اجتماعی و غیره از سوی قانون گذار تعیین می شود. در مجازات های تعزیری امکان تخفیف و تبدیل مجازات از سوی قاضی وجود دارد.

مجازات جرم زنا با رضایت طرفین

در صورتی که هر دو طرف به ارتکاب جرم زنا رضایت داشته باشند با توجه به نوع زنایی که مرتکب شده باشند به یکی از مجازات های زیر محکوم می شوند:

۱- مجازات زنا با محارم نسبی اعدام است.

۲- مجازات زنای به عنف اعدام بین عموم است و در صورتی که قربانی دختر باکره باشد علاوه بر اعدام مرتکب به پرداخت مهرالمثل و ارش البکاره نیز محکوم می شود.

۳- مجازات زنای محصنه برای زن ۱۰۰ ضربه شلاق و سنگسار و مجازات زنای محصن برای مرد ۱۰۰ ضربه شلاق، تبعید به مدت یک سال و تراشیدن سر است.

۴- مجازات زنای غیر محصنه و غیر محصن برای طرفین ۱۰۰ ضربه شلاق و در صورت تکرار جرم برای مرتبه چهارم اعدام می باشد.

مجازات جرم زنا حدی است و قابل تخفیف یا تبدیل توسط قاضی نیست.

مجازات جرم لواط با رضایت طرفین

جرم لواط نیز از جمله جرائم حدی است که مجازات آن قابل تخفیف یا تبدیل توسط قاضی نیست.

اگر یکی از طرفین به ارتکاب جرم لواط رضایت نداشته باشد فقط اکراه کننده مجازات می شود و در صورت رضایت طرفین هر به مجازات های فوق محکوم می شوند.

مجازات لواط در صورتی که دخول صورت بگیرد در صورت رضایت طرفین اعدام است و در صورت عدم دخول (تفخیذ) مجازات آن ۱۰۰ ضربه شلاق برای طرفین می باشد.

مجازات اعدام برای جرم لواط به روش گردن زدن با شمشیر، سوزاندن در آتش، سنگسار، پرتاب از بلندی با دست و پای بسته، آوار کردن دیوار بر روی شخص می باشد.

مجازات جرم مساحقه با رضایت طرفین

طبق ماده ۲۳۸ قانون مجازات اسلامی، به رابطه جنسی دو زن مساحقه گفته می شود و مجازات آن از نوع حدی است. طبق ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات طرفین مساحقه ۱۰۰ ضربه شلاق است و در صورتی که این عمل سه بار تکرار شود، مجازات مرتکب در مرتبه چهارم اعدام خواهد بود. همچنین مجازات جرم مساحقه برای فاعل و مفعول یکسان است.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

مجازات رابطه نامشروع غیر زنا با رضایت طرفین

همان طور که گفته شد طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی بین زن و مرد نامحرم است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) منجر نشود، مانند تقبیل و مضاجعه و…

همچنین هر گونه رابطه خارج از حد شرعی و قانونی که از طریق مکالمات تلفنی و یا فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم برقرار شود، از مصادیق رابطه نامشروع غیر زنا بوده و مرتکبین به مجازات مقرر در این ماده که تا ۹۹ ضربه شلاق است محکوم می شوند.

مجازات های رابطه نامشروع غیر زنا از نوع تعزیری است از این رو مجازات قابل تخفیف یا تبدیل است مثلا مجازات زندان یا شلاق به جزای نقدی تبدیل شود.

همچنین طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل مرتکب شده، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و همان طور که گفته شد تشخیص آن به عهده قاضی است.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

در صورتی که رابطه نامشروع با رضایت طرفین صورت گرفته باشد و هر دو طرف در ارتکاب جرم رابطه نامشروع و عمل منافی عفت رضایت داشته باشند، مجازات و حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین برای هر دو نفر قابل اجرا است، اما در صورتی که یکی از طرفین به زور و اکراه مرتکب رابطه نامشروع شده باشد، فقط اکراه کننده به مجازات محکوم می شود.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مهریه زن خیانتکار یکی از مهمترین موضوعاتی است که در طلاق به دلیل خیانت زن مطرح می شود. آیا در صورتی که طلاق از طرف مرد به دلیل خیانت زن باشد، به زن مهریه تعلق می گیرد؟

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام عقد نکاح به زن می‌ پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌ شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می ‌شود و می ‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. در واقع زوجه هر زمان که بخواهد می ‌تواند مهریه خود را مطالبه کند زوج نیز پس از مطالبه زن، باید آن را به وی بپردازد.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

چنانچه در عقد دائم در زمان عقد، زن و مرد مهریه ‌ای تعیین نکرده باشند عقد صحیح است و طرفین می‌ توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند.

اما در عقد موقت (صیغه)، تعیین مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان عقد می‌ شود.

متقاضیان می توانند برای مطالبه مهریه با بهترین وکیل مهریه در تهران از مشاوره های رایگان وکیل آنلاین مهریه موسسه حقوقی دادآرمان در شبکه های اجتماعی و در بستر فضای مجازی بهره مند شوند…

انواع مهریه

انواع مهریه عبارتند از:

مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود. مهر‌المسمی مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین تعیین می‌گردد یا شخصی که زوجین انتخاب کرده‌اند.

مهرالمثل: مهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌گردد.

موارد تعیین مهر‌المثل: موارد تعیین مهر المثل عبارتند از:

۱- هرگاه مهر‌المسمی تعیین نشده باشد و نزدیکی واقع شده باشد.

۲- در عقد نکاح و ازدواج شرط عدم مهر شده باشد پس از وقوع نزدیکی زن مستحق مهر‌المثل است.

۳- در مواردی که مهر‌المسمی به جهتی از جهات باطل باشد پس از نزدیکی زن مستحق مهر‌المثل می‌باشد.

۴- مواردی که مهر تعیین نشده و مرد پس از نزدیکی زن خود را طلاق دهد.

مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌شود. در مهر‌المتعه وضعیت مرد از لحاظ اقتصادی و توانایی مالی مورد توجه واقع می ‌شود.

مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دخترش فاطمه (س) تعیین کرده. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را از همسرش درخواست بنماید و زوج موظف به پرداخت مهریه است.

* نکته: هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است و در واقع او باید ثابت نماید توانایی کافی برای پرداخت تمام و یا پرداخت بخش زیادی از مهریه را به صورت یکجا ندارد.

مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد.

طلاق به دلیل خیانت زن

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید و برای طلاق دادن همسر خود نیازی به ارائه دلایل محکمه پسند ندارد و دادگاه برای صدور رای طلاق از طرف مرد ابتدا برای حقوق مالی زن مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال و… تعیین تکلیف می نماید و مرد از سوی دادگاه ملزم به پرداخت حقوق مالی زن می شود.

مرد طبق قانون حق طلاق دارد و برای طلاق دادن زن نیازی به دلیل ندارد، اما در صورتی که مرد با دلایل محکمه پسند مانند خیانت و رابطه نامشروع زن تقاضای طلاق نماید در برخی حقوق مالی زوجه تغییراتی ایجاد می شود، مثلا در صورتی که طلاق به دلیل خیانت زن باشد، شرط تنصیف اموال اجرا نمی شود و همچنین به او نفقه تعلق نمی گیرد. کسب اطلاعات بیشتر از به روزترین اخبار و رویه های حقوقی درباره طلاق تضمینی و مطالبه مهریه در مشاوره با وکلای دپارتمان خانواده موسسه حقوقی دادآرمان

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد

همچنین جرم رابطه نامشروع جزو جرائم عمدی است و غیر قابل گذشت می باشد.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

انواع رابطه نامشروع

انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی بین زن و مرد نامحرم است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) منجر نشود، مانند تقبیل و مضاجعه و…

رابطه نامشروع غیر زنا باید به صورت فیزیکی باشد، از این رو از نظر قانون اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، مانند چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه و غیره رابطه نامشروع غیر زنا محسوب نمی شود. اما در صورتی که روابطی از قبیل ارتباط تلفنی و پیامکی بین زن و مرد نامحرم و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه منجر شود، مشمول ماده ۶۳۷ خواهد شد، مانند رابطه نامشروع تلفنی و یا رابطه نامشروع در فضای مجازی مانند جرم فرستادن عکس برای نامحرم و….

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جرم رابطه نامشروع تلفنی و مجازات آن کلیک کنید.

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

اثبات رابطه نامشروع زن

در صورتی که زوج بخواهد به دلیل ارتکاب جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع زوجه، درخواست طلاق نماید باید بتواند با ارائه مدارک محکمه پسند به دادگاه، رابطه نامشروع زن را اثبات کند، اگر زوج نتواند رابطه نامشروع زن را اثبات کند زوجه می تواند از او به جرم تهمت شکایت کند و زوج به جرم تهمت محکوم و مجازات خواهد شد.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اثبات رابطه نامشروع زن با اسکرین شات

در صورتی که زن شوهردار با مرد نامحرمی رابطه نامشروع برقرار کند و با او از طریق پیامک و مکالمات تلفنی ارتباط غیر شرعی داشته باشد و یا در فضای مجازی برای یکدیگر پیام، عکس ها و فایل های صوتی، با محتوای غیر اخلاقی و مبتذل ارسال کنند (رابطه نامشروع در فضای مجازی)، زوج می تواند برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک اقدام کند و برای این منظور با دریافت دستور قضایی به مخابرات مراجعه کرده و پرینت مکالمات و پیامک ها را که بین همسر او و مرد غریبه رد و بدل شده رادریافت کند و به عنوان مدرک به قاضی پرونده ارائه دهد.

همچنین اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی نیز امکان پذیر است اما برای اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام مرد نمی تواند پرینت پیام ها و مکالمات را در ایران دریافت کند و فقط می تواند از عکس ها و پیام های غیر اخلاقی اسکرین شات بگیرد و در اختیار قاضی قرار دهد و اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع با واتساپ نیز به همین صورت است.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم دوربین های مدار بسته و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کند و از نظر قانونی قاضی می تواند این مدارک را نپذیرد.

حکم ورود برای اثبات رابطه نامشروع زن

اگر زوج بخواهد رابطه نامشروع زن را در حین ارتکاب رابطه نامشروع با مرد نامحرم اثبات کند و به این منظور انجام جرم رابطه نامشروع را به نیروی انتظامی گزارش دهد و پلیس بخواهد برای دستگیری متهمین به منزل آنها ورود کند، باید ابتدا برای دریافت حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع اقدام کنند، چرا که در صورت ورود به منزل بدون حکم، ماموران نیروی انتظامی به جرم ورود غیر قانونی محکوم می شوند.

ورود به منزل در حین رابطه نامشروع زن با مرد نامحرم و دستگیری در حین ارتکاب جرم رابطه نامشروع یکی دیگر از راه های اثبات رابطه نامشروع است.

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار

در صورتی که زوج به دلیل رابطه نامشروع از زن خود شکایت کند و ارتکاب جرم رابطه نامشروع زن شوهردار برای قاضی پرونده محرز شود، با توجه به نوع رابطه نامشروع که بین زن و مرد نامحرم برقرار شده است، قاضی آنها را به یکی از مجازات های رابطه نامشروع که شامل شلاق، زندان، تبعید و اعدام است محکوم می کند.

حکم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل نیز به همین ترتیب و با توجه به ادله اثبات جرم و سایر مدارک موجود در پرونده توسط قاضی تعیین می شود. همچنین در مورد اینکه آیا رابطه نامشروع زندان دارد؟ یا خیر باید گفت، فقط برخی از جرائم رابطه نامشروع مجازات حبس دارند مانند مجازات حبس در جرم قوادی یا رابطه نامشروع در انظار عمومی.

آیا به زن خیانکار مهریه تعلق می گیرد؟

اگر زوج بتواند رابطه نامشروع زوجه را با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه اثبات کند و به همین دلیل بخواهد زن را طلاق بدهد، آیا به زن خیانکار مهریه تعلق می گیرد؟ این سوال یکی از مهمترین سوالات در خصوص طلاق به دلیل خیانت زن است، یعنی اگر مرد در دادگاه رابطه نامشروع زن را اثبات کند و بخواهد به دلیل خیانت زن از او طلاق بگیرد باید مهریه زن را پرداخت کند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، مهریه مالی است که به محض عقد نکاح به زن تعلق می گیرد و زن می تواند هر زمان آن را از شوهرش مطالبه کند و در هر شرایطی مهریه به زن تعلق می گیرد، حتی اگر دلیل طلاق از طرف مرد، خیانت زن باشد، در این صورت نیز به او مهریه تعلق می گیرد و می تواند برای مطالبه مهریه خود از زوج اقدام نماید؛ چرا که پرداخت مهریه (مهریه حال) دین و بدهی است که در زمان عقد نکاح پرداخت آن بر عهده مرد است و ربطی به زمانی که زن به شوهر خیانت کرده است، ندارد و در واقع مهریه، بدهی زوج به زوجه است که باید به محض عقد نکاح در صورت درخواست زن به او پرداخت شود.

نکته: اگر خیانت زن اثبات شود تنصیف اموال مرد و نفقه به دلیل نشوز زن به او تعلق نخواهد گرفت.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

در صورتی که رابطه نامشروع زن اثبات شد و زوج بخواهد او را به دلیل خیانت طلاق دهد، به زن مهریه تعلق می گیرد، چرا که مهریه بدهی است که مرد باید به محض عقد نکاح به زن پرداخت می کرده و ربطی به زمانی که زن به شوهر خیانت کرده است ندارد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

آیا رابطه نامشروع زندان دارد؟ در چه صورت مرتکب رابطه نامشروع به زندان محکوم می شود؟ مدت زمان حبس رابطه نامشروع چقدر است؟ آیا مجازات حبس رابطه نامشروع قابل تخفیف یا قابل تبدیل به جرای نقدی است؟

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

ادله اثبات رابطه نامشروع

اگر شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع شکایت کند باید بتواند با ارائه مدارک و شواهد محکم و محکمه پسند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه اثبات کند، چنانچه شاکی به دلیل کمبود مدارک نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند متهم می تواند از او به جرم تهمت شکایت کند و او به جرم تهمت محکوم و مجازات خواهد شد، از این رو تهیه مدارک برای اثبات رابطه نامشروع بسیار حائز اهمیت است.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

اثبات رابطه نامشروع با پیامک و اسکرین شات

برای اثبات رابطه نامشروع شاکی می تواند پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و همچنین اسکرین شات عکس ها و پیام ها که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی به این صورت است که شاکی برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ نمی تواند پرینت پیام ها و مکالمات را در ایران دریافت کند و فقط می تواند از عکس ها و پیام های غیر اخلاقی که بین زن و مرد رد و بدل شده اسکرین شات بگیرد و آن را در اختیار قاضی پرونده قرار دهد، همچنین اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام به نیز به همین صورت است و شاکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر وقوع رابطه نامشروع فقط می تواند از عکس ها و پیام ها اسکرین شات تهیه کند، اما در مورد اثبات رابطه نامشروع با پیامک شاکی می تواند به داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه نماید و پرینت پیامک ها و مکالمات را دریافت کند و به عنوان مدرک در اختیار قاضی قرار بدهد.

در مورد اثبات رابطه نامشروع با فیلم دوربین های مدار بسته، پرینت مکالمات، اسکرین شات عکس و پیام ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره به قاضی در تشخیص جرم کمک می کند و قاضی می تواند این مدارک را نپذیرد. طبق قوانین کیفری ایران اقرار متهم، شهادت شهود و علم قاضی ادله اثبات جرم محسوب می شوند.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع باید گفت در صورتی که ماموران نیروی انتظامی بخواهند برای اثبات جرم رابطه نامشروع به منزل متهم وارد شوند، باید ابتدا برای دریافت حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع اقدام کنند در غیر این صورت نمی توانند به منزل متهم وارد شوند و در صورت ورود به جرم ورود غیر قانونی محکوم خواهند شد.

مجازات رابطه نامشروع

رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد که قانون گذار با توجه به نوع آن، مجازات های مختلفی را برای مرتکب در نظر گرفته است، مجازات رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده است که با توجه به نوع رابطه نامشروع که با تشخیص قاضی تعیین می شود، مرتکب به مجازات محکوم می شود.

مجازات رابطه نامشروع به دو دسته تقسیم می شود:

۱- روابط نامشروع که مجازات آنها مسلتزم حد است مانند جرائم زنا، لواط، مساحقه، قذف و قوادی

۲- روابط نامشروع که مجازات های آنها مسلتزم تعزیر و مجازات های بازدارنده است، مانند رابطه نامشروع غیر زنا مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان ها (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و…) و رابطه نامشروع تلفنی و…

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جرم رابطه نامشروع تلفنی و مجازات آن کلیک کن.

حد به نوعی از مجازات گفته می شود که میزان، نوع و کیفیت اجرای آن از منابع فقهی استنباط شده است و از مهترین ویژگی مجازات های حدی این است که  قاضی، در خصوص کاهش و یا تغییرمجازات،اختیاری ندارد و باید مطابق دستور شرع عمل نماید.

مجازات های تعزیری نیز به مجازات هایی گفته می شود که شامل حدود، قصاص و دیه نمی باشد و این مجازات ها مانند جزای نقدی، شلاق، حبس، محرومیت از حقوق اجتماعی و غیره از سوی قانون گذار تعیین می شود. برخلاف مجازات های حدی، امکان تخفیف و تبدیل مجازات های تعزیری در صورت وجود جهات تخفیف از سوی قاضی امکان پذیر می باشد، مثلا تبدیل مجازات شلاق به پرداخت جزای نقدی و…

آیا جرم رابطه نامشروع حبس دارد؟

همان طور که گفته شد رابطه نامشروع مصادیق بسیاری دارد و مجازات آن با توجه به نوع رابطه نامشروع متفاوت است و شامل حد مانند (شلاق و اعدام) و تعزیر (شلاق، حبس، جزای نقدی و تبعید) است. مجازات برخی روابط نامشروع فقط شلاق است و برخی هم شلاق و هم حبس و یا جزای نقدی که تشخیص نوع رابطه نامشروع و مجازات آن به عهده قاضی است.

اگر زن شوهردار و مرد متاهل رابطه نامشروع برقرار کنند، حکم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل چیست؟ آیا رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل مجازات زندان دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت ابتدا قاضی با توجه به مدارک موجود در پرونده، نوع رابطه نامشروع را مشخص می کند، سپس متهمین را به یکی از مجازات رابطه نامشروع محکوم می کند که با توجه به نوع رابطه نامشروع مجازات مرتکبین ممکن است حبس، شلاق، تبعید و یا حتی اعدام باشد.

مجازات حبس برای جرم قوادی

یکی از جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع که مجازات حبس دارد جرم قوادی است. مجازات جرم قوادی از نوع حدی است و طبق ماده ۲۴۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) جرم قواد ۷۵ ضربه شلاق حدی است. طبق ماده ۲۴۴ قانون مجازات اسلامی، کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند قواد محسوب نشده و مستوجب حد نیست، اما به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق و حبس درجه شش محکوم می ‌شود.

طبق تبصره ۱ ماده ۲۴۲، هرگاه قوادی منجر به تحقق زنا یا لواط نباشد، مجازات مرتکب ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق و حبس (۶ ماه تا ۲ سال) خواهد بود.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

مجازات حبس برای رابطه نامشروع در انظار عمومی

طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل مرتکب شده، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و تشخیص آن به عهده قاضی است.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

مجازات حبس برای انتشار محتوای غیر اخلاقی

طبق قوانین کیفری انتشار محتوای غیر اخلاقی و مبتذل یکی از مصادیق جرائم رابطه نامشروع محسوب می شود.

طبق ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس نوشته یا طرح، گراور، نقاشی، تصاویر، مطبوعات، اعلانات، علایم، فیلم، نوار سینما و یا به طور کلی هر چیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید، برای تجارت یا توزیع به نمایش و معرض انظار عمومی گذارد یا بسازد یا برای تجارت و توزیع نگاه دارد به مجازات حبس از سه ماه تا یک سال و پرداخت جزای نقدی و تا ۷۴ ضربه شلاق یا به یک یا دو مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

همچنین طبق ماده ۷۴۳ قانون جرائم یارانه ای، هرکس از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:

الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل نموده یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می شود.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

جرم رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد و برخی از جرائم رابطه نامشروع مجازات زندان دارد مانند مجازات حبس در جرم قوادی

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

حکم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل با توجه به نوع رابطه نامشروع که به تشخیص قاضی تعیین می شود، متفاوت خواهد بود و مجازات مرتکبین شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده است.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن از سوی دادگاه برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد.

البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که امروزه با توجه به اینکه حضور زنان در جامعه گسترده شده است، برخی از مصادیق رابطه نامشروع تعدیل شده است، مثلاً نمی‌ توان تنها به دلیل رابطه تلفنی دو همکار زن و مرد، آن را مشمول رابطه نامشروع دانست.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین ایران انواع رابطه نامشروع عباتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد.

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

اثبات رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل

هرگاه یکی از کسانی که حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند بخواهد از جرم رابطه نامشروع شخصی مانند همسر یا اشخاص دیگر شکایت کند باید بتواند ادعای خود را در دادگاه ثابت کند. اگر شاکی مدارک و ادله کافی برای اثبات جرم رابطه نامشروع نداشته باشد اشخاصی که به جرم رابطه نامشروع متهم شده اند می توانند از او به جرم تهمت و افترا شکایت کنند در این صورت شاکی به جرم تهمت محکوم و مجازات خواهد شد.

مدارک و شواهد و ادله کافی برای اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار حائز اهمیت است، چرا که جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع مجازات های سنگینی برای مجرمین در پی دارد از این رو باید رابطه نامشروع با مدارک محکم اثبات شود.

 طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات جرم رابطه نامشروع و زنا عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع و جرائم منافی عفت اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و نحوه اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

اثبات رابطه نامشروع با پیامک و اسکرین شات

یکی از مدارکی که شاکی می تواند برای اثبات رابطه نامشروع به دادگاه ارائه نماید، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و یا اسکرین شات پیام ها و عکس ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا فیلمی است که توسط اشخاص گرفته شده باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و پرینت مکالمات تلفنی با محتوای مستهجن که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است نیز امکان پذیر است.

برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک و مکالمات تلفنی، شاکی باید با داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه کند و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را دریافت کند، اما برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ امکان دریافت پرینت پیام ها، فایل های صوتی و عکس ها در ایران وجود ندارد، اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و شاکی می تواند از پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است اسکرین شات بگیرد و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کنند.

در خصوص اثبات جرم رابطه نامشروع و زنا باید به این نکته مهم اشاره کنیم، چنانچه ماموران نیروی انتظامی و یا ضابطین قضایی بخواهند برای اثبات جرم رابطه نامشروع یا دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع به منزل مرتکبین وارد شوند، باید ابتدا برای دریافت حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع اقدام کنند، در صورتی که ماموران نیروی انتظامی بدون حکم، وارد منزل افراد شوند به جرم ورود غیر قانونی محکوم و مجازات می شوند.

حکم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل

جرم رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت مصادیق بسیاری دارد و با توجه و نوع رابطه نامشروع مجازات آن متفاوت خواهد و تشخیص نوع رابطه نامشروع بین زن شوهردار و مرد متاهل بر عهده ی قاضی خواهد بود. مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل با توجه به نوع آن شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده است.

در صورتی که شخصی از رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل شکایت کند و مدارک و شواهد خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل به دادگاه ارائه نماید برای صدور حکم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل قاضی شواهد و مدارک موجود در پرونده را بررسی می کند، مدارک و شواهد موجود در پرونده شامل شهادت شهود (حداقل۲ شاهد مرد و برای جرم زنا ۴ شاهد مرد)، اسکرین شات پیام ها و عکس ها با محتوای غیر اخلاقی و مبتذل باشد و یا پرینت مکالمات تلفنی و پیامک ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا حتی ممکن است متهم به ارتکاب جرم خود نیز اقرار کرده باشد.

در صورتی که ادله اثبات رابطه نامشروع بین زن شوهردار و مرد متاهل کافی باشد و وقوع جرم رابطه نامشروع محرز باشد، قاضی با تعیین نوع رابطه نامشروع برای زن و مرد مجازات تعیین می کند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم در صورتی که شاکی نتواند ادله کافی برای اثبات رابطه نامشروع ارائه دهد و جرم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل در دادگاه ثابت نشود، متهمین می توانند از شاکی شکایت کنند و او به جرم تهمت محکوم و مجازات خواهد شد.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل

همان طور که گفتیم مجازات جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع با توجه به نوع آن متفاوت است. در صورتی که رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل رابطه نامشروع غیر زنا باشد، طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، مجازات آن تا ۹۹ ضربه شلاق خواهد بود مانند رابطه نامشروع تلفنی و ارسال پیامک با محتوای مستهجن و غیر اخلاقی و یا رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان ها (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و…) مانند جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جرم رابطه نامشروع تلفنی و مجازات آن کیلک کنید.

در صورتی که وقوع جرم زنا بین زن شوهردار و مرد متاهل با ادله محکم در دادگاه اثبات شود، به دلیل تاهل زن و مرد، جرم زنای محصنه و زنای محصن اتفاق افتاده و مجازات مرتکبین اعدام (سنگسار) خواهد بود. جرم زنا به رابطه ی کامل جنسی بین زن و مرد نامحرم گفته می شود که بین آنها رابطه ی زوجیت نباشد. طبق قانون در صورتی که زن به انجام رابطه نامشروع راضی نباشد و به زور و اکراه این عمل را مرتکب شود، جرم زنای به عنف اتفاق افتاده و طبق قانون کیفری ایران، فقط اکراه کننده مجازات خواهد شد.

در صورتی که زن شوهردار و مرد متاهل مرتکب عمل منافی عفت و خلاف عفت عمومی در انظار و اماکن عمومی انجام دهند، طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، علاوه بر کیفر عمل مرتکب شده، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شوند که نفس آن دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و تشخیص آن به عهده قاضی است.

در صورتی که زن شوهردار و مرد متاهل از طریق پیام رسان های خارجی در فضای مجازی با ارسال عکس ها، پیام ها و فایل های صوتی مبتذل و جنسی با یکدیگر رابطه نامشروع برقرار کنند مرتکب رابطه نامشروع غیر زنا شده اند که در صورت اثبات جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، به مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم می شوند.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و راهنمایی های لازم را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره ی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

طبق قوانین کیفری ایران اقرار متهم، شهادت شهود و علم قاضی ادله اثبات جرم رابطه نامشروع هستند و همچنین مدارکی مانند پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل با محتوای جنسی که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده به عنوان اماره برای اثبات رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل کمک کننده است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

تفاوت رابطه نامشروع و زنا در این است که رابطه نامشروع به هر گونه رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم گفته می شود که خارج از حد مشخص شده ی شرعی و بدون داشتن رابطه زوجیت با یکدیگر ارتباط برقرار کرده باشند، اما زنا فقط به رابطه جنسی کامل بین زن و مرد نامحرم بدون وجود رابطه زوجیت گفته می شود.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

رابطه نامشروع مصادیق بسیاری دارد و تشخیص جرم رابطه نامشروع به عهده ی قاضی است. مجازات رابطه نامشروع نیز با توجه به نوع آن متفاوت بوده و شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده است.

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد.

رابطه نامشروع تلفنی یا ارسال پیامک های غیر اخلاقی با محتوای جنسی، رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان ها (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و…)، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و… از جمله مصادیق رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت هستند که جرم نگاری شده اند.

زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند از: زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصن و زنای محصنه، زنای غیر محصن و زنای غیر محصنه

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

جرم زنا چیست؟

طبق ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی، زنا عبارت است از: آمیزش جنسی مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی (نزدیکی جنسی) به شبهه نیز نباشد.

همچنین طبق تبصره ۱ این ماده، جماع (نزدیکی جنسی)، با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می ‌شود.

طبق تبصره ۲ این ماده، هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است، لکن نابالغ مجازات نمی‌ شود.

طبق ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی، جماع با مرده، زنا است، مگر جماع مرد با همسر متوفای خود که زنا نیست.

به مرد زناکار زانی و به زن زناکار زانیه گفته می ‌شود.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

انواع زنا

انواع زنا عبارتند از:

۱- زنا با محارم نسبی

محارم نسبی افرادی هستند که به واسطه هم خونی با هم محرم هستند و نمی توانند با هم ازدواج کنند، مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، پدر بزرگ، مادر برزگ، عمو، عمه، خاله، دایی

۲- زنای محصنه یا محصن

به زنایی گفته می‌ شود، که زن یا مرد متاهل با وجود داشتن همسر انجام می دهد. در این حالت فرد همسر دائمی دارد که می‌ تواند هر زمان خواست با او نزدیکی جنسی داشته باشد و هیچ مشکلی مانند بیماری و غیبت طولانی و… وجود ندارد، اما باز هم فرد اقدام به انجام زنا می ‌کند. اگر بین زن و مرد، مرد زنا کند، زنای محصن است و اگر زن زنا کند، زنای محصنه خواهد بود.

۳- زنای غیر‌محصنه

زنای غیرمحصنه به دو دسته تقسیم می ‌شود:

* زنای غیرمحصنه فرد متأهل: اگر زن یا مرد متاهلی به دلیل غیبت طولانی همسرش یا بیماری و…، نتواند با او رابطه جنسی داشته باشد، زنا غیرمحصنه خواهد بود.

* زنای غیرمحصنه فرد مجرد: در زنای غیرمحصنه فرد زناکار مجرد است و دارای همسر نمی ‌باشد.

۴- زنای به عنف

هرگاه رابطه نامشروع بین زن و مرد به صورت اجباری صورت گرفته باشد و یکی از دو طرف راضی به زنا نبوده، زنای به عنف واقع شده است.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و نحوه اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

مجازات زنا

۱- طبق ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ حد زنا در موارد زیر اعدام است:

الف) زنا با محارم نسبی مانند زنا با خواهر، مادر، دختر و…

ب) زنا با زن پدر که موجب اعدام مرد زناکار (زانی) است.

پ) زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

ت) زنای به عنف

۲- طبق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، حد زنا برای زانی محصن (مرد متاهل) و زانیه محصنه (زن شوهردار) سنگسار است.

۳- طبق ماده ۲۲۸ قانون مجازات اسلامی، در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد، مجازات زانیه فقط ۱۰۰ ضربه شلاق است.

۴- مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود، طبق ماده ۲۲۹، حد وی ۱۰۰ ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است.

۵- طبق ماده ۲۳۰، حد زنا در مواردی که مرتکب غیرمحصن (بدون همسر) باشد، ۱۰۰ ضربه شلاق است.

۶- طبق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی، در زنای به عنف، در صورتی که زن باکره باشد، مرتکب علاوه بر مجازات اعدام به پرداخت ارش ‌البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می ‌شود و در صورتی که زن باکره نباشد، مرتکب فقط به مجازات اعدام و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌ شود.

۷- طبق ماده ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید، به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌ شود. حکم این ماده در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه نیز جاری است.

اثبات رابطه نامشروع و زنا

هرگاه یکی از کسانی که حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند بخواهد از جرم رابطه نامشروع شخصی مانند همسر یا اشخاص دیگر شکایت کند باید بتواند ادعای خود را در دادگاه ثابت کند. اگر شاکی مدارک و ادله کافی برای اثبات جرم رابطه نامشروع نداشته باشد اشخاصی که به جرم رابطه نامشروع متهم شده اند می توانند از او به جرم تهمت و افترا شکایت کنند در این صورت شاکی به جرم تهمت محکوم و مجازات خواهد شد.

مدارک و شواهد و ادله کافی برای اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار حائز اهمیت است، چرا که جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع مجازات های سنگینی برای مجرمین در پی دارد از این رو باید رابطه نامشروع با مدارک محکم اثبات شود.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات جرم رابطه نامشروع و زنا عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است. پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی، اسکرین شات پیام ها و عکس های غیر اخلاقی در فضای مجازی (واتساپ، تلگرام و…)، فیلم دوربین مدار بسته، عکس ها و…. از جمله مدارکی هستند که به قاضی در تشخیص وقوع جرم کمک می کند.

اثبات رابطه نامشروع با پیامک و اسکرین شات

یکی از مدارکی که شاکی می تواند برای اثبات رابطه نامشروع به دادگاه ارائه نماید، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و یا اسکرین شات پیام ها و عکس ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا فیلمی است که توسط اشخاص گرفته شده باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و پرینت مکالمات تلفنی با محتوای مستهجن که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است نیز امکان پذیر است.

برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک و مکالمات تلفنی، شاکی باید با داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه کند و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را دریافت کند، اما برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ امکان دریافت پرینت پیام ها، فایل های صوتی و عکس ها در ایران وجود ندارد، اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و شاکی می تواند از پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است اسکرین شات بگیرد و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کنند.

در خصوص اثبات جرم رابطه نامشروع و زنا باید به این نکته مهم اشاره کنیم، چنانچه ماموران نیروی انتظامی و یا ضابطین قضایی بخواهند برای اثبات جرم رابطه نامشروع یا دستگیری متهمین در حین رابطه نامشروع به منزل مرتکبین وارد شوند، باید ابتدا برای دریافت حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع اقدام کنند، در صورتی که ماموران نیروی انتظامی بدون حکم، وارد منزل افراد شوند به جرم ورود غیر قانونی محکوم و مجازات می شوند.

مجازات رابطه نامشروع

رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد که قانون گذار با توجه به نوع آن، مجازات های مختلفی را برای مرتکب در نظر گرفته است، مجازات رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده است که با توجه به نوع رابطه نامشروع که با تشخیص قاضی تعیین می شود، مرتکب به مجازات محکوم می شود.

مجازات رابطه نامشروع به دو دسته تقسیم می شود:

۱- رابطه نامشروع که مجازات آنها مسلتزم حد است مانند زنا، لواط، مساحقه، قذف و قوادی

۲- رابطه نامشروع که مجازات های آنها مسلتزم تعزیر و مجازات های بازدارنده است، مانند رابطه نامشروع غیر زنا

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

مجازات رابطه نامشروع غیر زنا

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، هرگاه زن و مردی مرتکب رابطه نامشروع و یا عمل منافی عفت غیر از زنا (تقبیل، مضاجعه و…) شوند، به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده مجازات می شود.

طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل مرتکب شده، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و تشخیص آن به عهده قاضی است.

طبق ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس نوشته یا طرح، گراور، نقاشی، تصاویر، مطبوعات، اعلانات، علایم، فیلم، نوار سینما و یا به طور کلی هر چیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید، برای تجارت یا توزیع به نمایش و معرض انظار عمومی گذارد یا بسازد یا برای تجارت و توزیع نگاه دارد به مجازات حبس از سه ماه تا یک سال و پرداخت جزای نقدی و تا ۷۴ ضربه شلاق یا به یک یا دو مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا چیست؟

رابطه نامشروع به هر گونه رابطه ی جنسی بین زن و مرد نامحرم گفته می شود که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، با توجه به این تعریف رابطه نامشروع مصادیق بسیاری دارد و بر اساس نظر اکثریت قضات برای وقوع جرم رابطه نامشروع نباید ارتباط زن و مرد نامحرم حتما مادی و فیزیکی باشد و هر نوع رابطه ی جنسی خارج از حد شرعی مانند ارسال پیامک ها و تصاویر با محتوای غیر اخلاقی و مبتذل نیز از مصادیق رابطه نامشروع محسوب می شود، مانند رابطه نامشروع تلفنی، اما زنا فقط به آمیزش جنسی بین زن و مرد بدون وجود رابطه زوجیت گفته می شود که با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می ‌شود.

همچنین نحوه ی شکایت و رسیدگی به جرم رابطه نامشروع و زنا و مجازات های آنها نیز با هم متفاوت است. دادگاه کیفری ۲ صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع غیر زنا است، اما جرم زنا در دادگاه کیفری۱ رسیدگی می شود و جرم زنا (و جرائم جنسی حدی و جرائم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه) برخلاف برخی جرائم رابطه نامشروع که ابتدا برای تحقیقات مقدماتی به دادسرا ارجاع می شوند، سپس پرونده برای رسیدگی و صدور رای به دادگاه ارسال می شود، مستقیما در دادگاه کیفری ۱ رسیدگی می شود و تمام مراحل تحقیقات و رسیدگی به پرونده در دادگاه انجام می شود.

مجازات شلاق برای رابطه نامشروع غیر زنا از نوع تعزیری است که با توجه به نظر قاضی در شرایط خاصی قابل تخفیف و تبدیل به جزای نقدی بوده، اما مجازات جرم زنا از نوع حدی است، از این رو قابل تخفیف یا تبدیل نخواهد بود.

در خصوص اثبات جرم زنا نیز باید گفت، جرم زنا به راحتی قابل اثبات نیست و ادله اثبات آن بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است.

کلام آخر

طبق قانون جرائم کیفری طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و راهنمایی های لازم را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره ی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

در خصوص جرم فرستادن عکس برای نامحرم باید گفت، ارسال عکس برای نامحرم طبق قانون جرم رابطه نامشروع تلقی نمی شود، اما اگر ارسال عکس شامل انتشار تصاویر نامناسب و غیر اخلاقی در فضای مجازی باشد، جرم می باشد.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و نحوه اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

انواع رابطه نامشروع

رابطه نامشروع مصادیق بسیاری دارد و تشخیص جرم رابطه نامشروع به عهده ی قاضی است. مجازات رابطه نامشروع نیز با توجه به نوع آن متفاوت بوده و شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده است.

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عباتند از:

رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا روابط نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، روابط نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد.

زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند از: زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصن و زنای محصنه، زنای غیر محصن و زنای غیر محصنه

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات های جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

اگر بین زن و مرد نامحرم در فضای مجازی و از طریق پیام رسان ها عکس ها، مکالمات، پیام ها و فایل اهی صوتی با محتوای غیر اخلاقی و مبتذل رد و بدل شود جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی اتفاق افتاده است.

اگر یکی از کسانی که حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند بخواهند از رابطه نامشروع شکایت کند می تواند از پرینت پیامک ها و مکالمات و همچنین اسکرین شات عکس ها و پیام ها را به عنوان مدرک (اماره) استفاده کند.

اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی به این صورت است که شاکی برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ نمی تواند پرینت مکالمات و پیام ها را در ایران دریافت کند و فقط می تواند از عکس ها و پیام های غیر اخلاقی که بین زن و مرد رد و بدل شده اسکرین شات بگیرد و آن را در اختیار قاضی پرونده قرار دهد، همچنین اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام به همین صورت است و شاکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر وقوع رابطه نامشروع فقط می تواند از عکس ها و پیام ها اسکرین شات تهیه کند، اما در مورد اثبات رابطه نامشروع با پیامک شاکی می تواند به داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه نماید و پرینت پیامک ها و مکالمات را دریافت کند و به عنوان مدرک در اختیار قاضی قرار بدهد.

در مورد اثبات رابطه نامشروع با فیلم دوربین های مدار بسته، پرینت مکالمات، اسکرین شات عکس و پیام ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره به قاضی در تشخیص جرم کمک می کند و قاضی می تواند این مدارک را نپذیرد. طبق قوانین کیفری ایران اقرار متهم، شهادت شهود و علم قاضی ادله اثبات جرم محسوب می شوند.

همچنین در خصوص اثبات رابطه نامشروع باید گفت در صورتی که ماموران نیروی انتظامی بخواهند برای اثبات جرم رابطه نامشروع به منزل متهم وارد شوند، باید ابتدا برای دریافت حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع اقدام کنند در غیر این صورت نمی توانند به منزل متهم وارد شوند و در صورت ورود به جرم ورود غیر قانونی محکوم خواهند شد.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

آیا فرستادن عکس برای نامحرم جرم است؟

امروزه به دلیل دسترسی آسان و ارزان به فضای مجازی ارتباط افراد از این طریق بسیار گسترده شده است، از این رو ارتکاب جرم مانند کلاهبرداری، رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت و… نیز در فضای مجازی بسیار افزایش یافته است.

رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت یکی از جرائمی است که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم اتفاق می افتد که شامل مکالمات و ارسال پیام ها، فایل های صوتی و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن است.

یکی از سوالاتی که در مورد رابطه نامشروع در فضای مجازی مطرح می شود، این است که آیا فرستادن عکس برای نامحرم در فضای مجازی جرم است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که شخصی تصاویر خود را با رضایت برای مرد نامحرمی ارسال نماید اگر تصاویر نامناسب و مستهجن نباشد مرتکب جرم نشده است، در غیر این صورت ارسال تصاویر برای نامحرم مصداق جرم رابطه نامشروع خواهد بود و مرتکب به مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی محکوم خواهد شد.

جرم انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی

طبق قانون جرائم یارانه ای، ارسال عکس در فضای مجازی در صورتی جرم محسوب می شود که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نامناسب و غیر اخلاقی ارزیابی شود، مانند تصاویر اندام جنسی، تصاویر برهنه و تصاویر مشابه جنسی. البته در انتشار تصاویر غیر اخلاقی باید گفت، حتی در صورتی که تصاویر مستهجن متعلق به شخص منتشر کننده نباشد باز هم انتشار تصاویر مبتذل جرم تلقی می شود.

طبق ماده ۷۴۲ قانون جرائم رایانه ای هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا پرداخت جزای نقدی محکوم می شود.

چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه ی خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

مجازات انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی

طبق ماده ۷۴۳ قانون جرائم یارانه ای، هرکس از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:

الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل نموده یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می شود.

کلام آخر

طبق قانون جرائم کیفری طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و راهنمایی های لازم را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره ی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا روابط نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و…

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که به دلیل دسترسی آسان و ارزان به فضای مجازی، ارتباط افراد از این طریق بسیار افزایش یافته و به تبع آن جرائم مختلفی از جمله جرائم رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت نیز افزایش چشمگیری داشته است.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و نحوه اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

انواع رابطه نامشروع

رابطه نامشروع مصادیق بسیاری دارد و تشخیص جرم رابطه نامشروع به عهده ی قاضی است. مجازات رابطه نامشروع نیز با توجه به نوع آن متفاوت بوده و شامل حد، تعزیر و مجازات های بازدارنده است.

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عباتند از:

رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت و مسافرت رفتن به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد. مثلا در صورتی که بین زن و مرد نامحرم مکالمات تلفنی و پیامک های غیر اخلاقی با محتوای جنسی و مبتذل رد و بدل شود طبق قانون رابطه نامشروع تلفنی اتفاق افتاده است و در مورد جرم رابطه نامشروع تلفنی و مجازات آن باید گفت مرتکبین به مجازات تا ۹۹ ضربه شلاق محکومی می شوند.

زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند از: زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصن و زنای محصنه، زنای غیر محصن و زنای غیر محصنه

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردانه) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنانه) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی، قوادی یعنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

رابطه نامشروع در فضای مجازی

امروزه به دلیل پیشرفت های چشمگیری که در حوزه ی فناوری شده است و دسترسی آسان و ارزان افراد به گوشی های هوشمند، اینترنت پر سرعت و انواع پیام رسان ها مانند واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و… برقراری ارتباط افراد بسیار آسان تر از گذشته شده است و افراد می توانند در هر زمان و مکانی با یکدیگر از طریق فضای مجازی ارتباط برقرار کنند.

استفاده از فضای مجازی همان طور که مزایایی به همراه دارد معایبی نیز دارد، چرا که در صورت افزایش ارتباط افراد از طریق پیام رسان ها در فضای مجازی جرائمی مانند کلاهبرداری، اخاذی و رابطه نامشروع و جرائم منافی عفت نیز در فضای مجازی اتفاق می افتد.

ممکن است زن و مرد نامحرم با یکدیگر رابطه نامشروع برقرار کنند و از طریق پیام رسان ها در فضای مجازی مکالمات، پیام ها، فایل های صوتی و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل رد و بدل کنند و یا ممکن است بدون اینکه ملاقاتی با هم داشته باشند با یکدیگر در فضای مجازی آشنا شوند و با ارسال پیام ها، عکس ها و فایل های صوتی غیر اخلاقی و غیر شرعی با یکدیگر رابطه نامشروع برقرار کنند و در این صورت طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، مرتکب رابطه نامشروع غیر زنا شده و به مجازات حداکثر تا ۹۹ ضربه شلاق (شلاق تعزیری) محکوم خواهند شد.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

اثبات رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران، روش های اثبات رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد. همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است. پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی، اسکرین شات پیام ها و عکس های غیر اخلاقی در فضای مجازی (واتساپ، تلگرام و…)، فیلم دوربین مدار بسته، عکس ها و…. از جمله مدارکی هستند که به قاضی در تشخیص وقوع جرم کمک می کند.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات های جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

اثبات رابطه نامشروع با اسکرین شات پیام ها

اگر یکی از کسانی که حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند بخواهد از شخصی به دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع شکایت کند باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع اثبات کند، در صورتی که مدارک و ادله او برای اثبات رابطه نامشروع کافی نباشد ممکن است متهم یا متهمین از وی به دلیل تهمت شکایت کنند و در این صورت او مرتکب جرم تهمت شده است و برای او مجازاتی تعیین می شود، از این رو مدارک و شواهد و ادله اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد.

شاکی می تواند برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را با داشتن دستور قضایی از مخابرات دریافت کند، اما در صورتی که رابطه نامشروع در فضای مجازی اتفاق بیفتد و یا شاکی بخواهد از طریق فضای مجازی رابطه نامشروع را اثبات کند، برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ نمی تواند پرینت پیام ها، مکالمات و فایل های صوتی را در ایران دریافت کند. در مورد اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و اگر شاکی بخواهد رابطه نامشروع را از طریق فضای مجازی اثبات کند باید از پیام ها و عکس ها با محتوای غیر اخلاقی و مبتذل که نشان دهنده ی وجود رابطه نامشروع بین زن و مرد نامحرم در فضای مجازی است اسکرین شات بگیرد و اسکرین شات عکس ها و پیام ها را در اختیار قاضی قرار دهد.

در مورد اثبات رابطه نامشروع با فیلم، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها و پیام ها باید گفت طبق قوانین کیفری ایران این مدارک ادله اثبات جرم محسوب نمی شوند و فقط به عنوان اماره به قاضی در تشخیص جرم کمک می کند و قاضی با دیدن عکس ها و پیام ها پی به وقوع رابطه نامشروع می برد.

نکته: برای تحقیقات در خصوص جرم رابطه نامشروع و یا دستگیری مرتکبین در حین انجام جرم در صورتی که ماموران نیروی انتظامی بخواهند متهمین را دستگیر کنند باید حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع را دریافت کنند و بدون حکم ورود به منزل طبق قانون امکان وارد شدن به منزل کسی وجود ندارند و در غیر این صورت ماموران مرتکب جرم ورود غیر قانونی شده و مجرم هستند و به مجازات محکوم می شوند.

کلام آخر

طبق قانون جرائم کیفری طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و راهنمایی های لازم را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره ی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

اگر بین زن و مرد نامحرم مکالمات تلفنی و پیامک های غیر اخلاقی و مبتذل و جنسی رد و بدل شود، جرم رابطه نامشروع تلفنی اتفاق افتاده و مجازات آنها طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تا ۹۹ ضربه شلاق است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –