آرشیو آذر ماه 1402

مشاوره و وکالت دعاوی ملکی ، خانواده و امور مهاجرت

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

در نمونه رای رابطه نامشروع پیامکی که در ادامه به آن می پردازیم، قاضی رد و بدل کردن پیامک ها بین زن و مرد نامحرم با محتوای غیراخلاقی را جرم دانسته و مرتکیبن را به مجازات رابطه نامشروع غیر زنا محکوم کرده است.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع آن مجازات رابطه نامشروع متفاوت خواهد بود و تشخیص نوع آن بر عهده قاضی است. مجازات جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع ممکن است حدی باشد تعزیری و شامل اعدام، شلاق، حبس و تبعید رابطه نامشروع است.

جرم زنا، لواط (همجنسگرایی مردان)، مساحقه (همجنسگرایی زنان)، قوادی و قذف جرائمی هستند که مجازات آنها حدی است و بقیه جرائم رابطه نامشروع که رابطه نامشروع غیر زنا هستند، مجازات آنها تعزیری است، مانند رابطه نامشروع تلفنی و…

جرائم عمل منافی عفت، از جمله جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است. جرائم رابطه نامشروع از جمله جرائم غیر قابل گذشت است و رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع تاثیری در روند پیگیری پرونده، صدور و اجرای رای ندارد و رضایت شاکی خصوصی فقط در تخفیف  مجازات های تعزیری تاثیر دارد.

رابطه نامشروع پیامکی

آیا رابطه پیامکی زن و مرد نامحرم جرم رابطه نامشروع است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که محتوای پیام ها که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است، غیر اخلاقی و جنسی باشد، رابطه نامشروع پیامکی است و در صورت اثبات در دادگاه مرتکبین به مجازات رابطه نامشروع غیرزنا محکوم می شوند.

 دادگاه صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع غیر زنا و زنای غیرمحصنه و غیرمحصن دادگاه کیفری۲ و دادگاه صالح به رسیدگی جرم زنای به عنف، زنا با محارم و زنای محصنه در دادگاه کیفری۱ است.

برای اثبات رابطه نامشروع پیامکی شاکی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند و با دریافت دستور قضایی به مخابرات مراجعه نماید و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی متهم را دریافت کند و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهند.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی باید گفت این مدارک از ادله اثبات جرم رابطه نامشروع محسوب نمی شوند و فقط به عنوان اماره به قاضی در تشخیص جرم کمک می کند تا پی به وقوع جرم ببرد. طبق قوانین کیفری ایران، اقرار متهم، شهادت شهود، علم قاضی از جمله ادله اثبات جرم محسوب می شود و قاضی الزامی در پذیرش مدارک ارائه شده ندارد.

برای اثبات رابطه نامشروع علاوه بر پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی می توان از اسکرین شات پیام ها و عکس ها با محتوای غیر اخلاقی که زن و مرد در فضای مجازی رد و بدل کرده اند نیز استفاده کرد.

برای اثبات وقوع رابطه نامشروع در فضای مجازی، از طریق پیام رسان ها نیز به همین صورت است و اثبات رابطه نامشروع با واتساپ و تلگرام و یا اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام که با ارائه اسکرین شات پیام ها و عکس ها با محتوای غیر اخلاقی انجام می شود، همه این مدارک ادله اثبات جرم نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم کمک کننده هستند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

اثبات رابطه نامشروع با پیامک

هیچ فردی نمی تواند پرینت پیامک ها و مکالمات تلفن شخص دیگری را از مخابرات دریافت کند و کنترل تلفن افراد جز در مواردی که به امنیت کشور مربوط است و یا برای احقاق حقوق اشخاص به نظر قاضی ضروری تشخیص داده شود، ممنوع است. طبق ماده ۱۰۴ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۷۸، دستور کنترل تلفن افراد منحصرا به دستور قاضی رسیدگی کننده باید باشد و تشخیص اینکه موضوع از موارد مربوط به امنیت کشور است یا خیر؟ نیز به عهده همان قاضی رسیدگی کننده است. قاضی پرونده رابطه نامشروع نیز خود راسا حق استعلام و اخذ پرینت مکالمات و پیامک ها را ندارد، بلکه باید با مکاتبه با ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضاییه و ذکر اطلاعاتی نظیر: مشخصات پرونده، علل اخذ و محتوی مورد نظر، مشخصات شماره مبداء و مقصد، مقطع زمانی مورد نظر و…)، از این مرکز بخواهد تا از اداره مخابرات پرینت ورودی و خروجی تلفن همراه شماره مورد نظر را استعلام و نتیجه را به شعبه ارسال نماید. مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع یا افشاء کردن مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص بدون شرایط فوق جرم محسوب می شود.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

نمونه رای رابطه نامشروع پیامکی

رای شعبه ۵۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ن.الف. فرزند الف. با وکالت آقای الف.ک. نسبت به آن قسمت از دادنامه شماره ۹۲۰۱۱۱۶ مورخ ۲۷/۹/۱۳۹۲ صادره از شعبه ۱۰۸۴ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن آقای م.ل. فرزند ر. از اتهام رابطه نامشروع غیر از زنا به لحاظ این که رابطه فیزیکی برقرار نگردیده است برائت حاصل نموده است؛ با بررسی جمیع اوراق و محتویات پرونده و با در نظر گرفتن مفاد لایحه اعتراضه وکیل تجدیدنظرخواه و لزوم اخذ توضیح از طرفین این دادگاه با تعیین وقت رسیدگی و دعوت از طرفین و استماع اظهارات و مدافعات طرفین از آن جایی که در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ قید رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل و یا مضاجعه آمده است اگر نظر قانون گذار فقط رابطه فیزیکی بود قید رابطه نامشروع بی معنی بود و با عنایت به وجود پیامک های مستهجن که بین طرفین رد و بدل گردیده است اتهام رابطه نامشروع محرز و مسلم بوده و مستنداً به بند ۴ از ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته در این قسمت به استناد ماده ۶۳۷ قانون صدرالذکر و رعایت بند ث ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی به لحاظ حسن سابقه آقای م.ل. فرزند ر. به اتهام رابطه نامشروع غیر از زنا به پرداخت مبلغ بیست میلیون ریال به عنوان جزای نقدی به نفع دولت محکوم می گردد. در خصوص تجدیدنظرخواهی نسبت به تجدیدنظرخوانده دیگر به نام خانم ف.ک. فرزند الف. از آن جایی که تجدیدنظرخواه و وکیل وی طی لایحه ثبت شده به شماره ۲۱۵-۹۳۱-۱۲/۳/۱۳۹۳ تجدیدنظرخواهی خویش را نسبت به این قسمت از دادنامه تجدیدنظرخواسته مسترد نموده اند مستنداً به ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار رد درخواست تجدیدنظرخواهی صادر می گردد. این رأی قطعی است.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و  سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

بله- پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی به عنوان اماره به قاضی در تشخیص رابطه نامشروع کمک کننده باشد. اما از ادله اثبات رابطه نامشروع محسوب نمی شود.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

ثبت رجوع از طلاق

ثبت رجوع از طلاق طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، الزامی است و در صورتی که مرد پس از رجوع تا یک ماه اقدام به ثبت آن نکند، علاوه بر الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می ‌شود.

طلاق در ایران

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و با طلاق رابطه زوجیت میان زن و شوهر به پایان می رسد، همچنین و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق قوانین طلاق در ایران، طلاق جزء ایقاعات محسوب می شود، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود. طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند با پرداخت حقوق مالی زن از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید، اما زن حق طلاق ندارد و برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه نماید از جمله طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه و یا شروط دوازده گانه عقدنامه مانند طلاق زن به دلیل محکومیت کیفری زوج، ترک انفاق، طلاق زن به دلیل ضرب و شتم، طلاق به دلیل اعتیاد و ابتلا به بیماری روانی، طلاق به دلیل توهین و فحاشی مرد و… که این موارد همه از مصادیق سوء رفتار و سوء معاشرت زوج محسوب می شود و طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، به دلیل عسر و حرج، برای زن حق طلاق ایجاد می شود و زن می تواند از دادگاه درخواست طلاق نماید.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

انواع طلاق در ایران

طلاق در ایران انواع مختلفی دارد و حقوق زوجین در طلاق و نحوه و مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود.

  • انواع طلاق براساس رجوع: براساس امکان رجوع پس از طلاق، طلاق به دو دسته طلاق بائن (طلاق بدون رجوع) و طلاق رجعی تقسیم می شود.
  • انواع طلاق بر اساس درخواست کننده: با توجه به این که اینکه چه کسی از دادگاه درخواست طلاق دارد، طلاق به دو دسته، طلاق یک طرفه و طلاق توافقی تقسیم می شود. در طلاق یک طرفه فقط یکی از زوجین تصمیم به طلاق دارد و دادخواست طلاق را ثبت می نماید و طرف دیگر برای طلاق رضایت ندارد، اما در طلاق توافقی زن و مرد هر دو برای طلاق توافق دارند و تصمیم می گیرند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهند.

با توجه به نوع طلاق، مدت زمان و مراحل رسیدگی به پرونده طلاق و مدت اعتبار رای طلاق که ممکن است گواهی عدم امکان سازش باشد یا حکم طلاق برای اجرا و ثبت طلاق در دفترخانه و ثبت طلاق در شناسنامه زوجین متفاوت است.

اگر برای طلاق با همسرت توافق داری، اما نمی دونی از کجا باید شروع کنی و نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران، همچنین کانال حقوقی تلگرام با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری و پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

رجوع پس از طلاق

طبق ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی، در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است. رجوع پس از طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نیست. در واقع با رجوع حکم طلاق باطل می شود و زن و مرد دوباره می توانند به عنوان همسر به زندگی مشترک با یکدیگر ادامه دهند. طبق ماده ۱۱۴۹ قانون مدنی، رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می ‌شود که دلالت بر رجوع کند، مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد یعنی رجوع هم با گفتار و هم با رفتار محقق می شود.

وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن مانند الزام به تهیه مسکن مستقل برای زن، حضانت فرزند و حق ملاقات با او، سلب حضانت از والدین، مطالبه نفقه، استرداد جهیزیه، مطالبه مهریه و… است. با شماره ی بهترین وکیل طلاق در غرب تهران تماس بگیر و کاملترین مشاوره را دریافت کن.

انواع طلاق براساس رجوع

طلاق در ایران انواع مختلفی دارد و براساس برخی معیارها دسته بندی می شود و با توجه به نوع طلاق، مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه و آثار حقوقی طلاق و همچنین حق و حقوق زوجین در طلاق و رای طلاق، حتی مدت اعتبار رای طلاق نیز متفاوت خواهد بود.

یکی از معیارهایی که با توجه به آن طلاق را دسته بندی می کنند، امکان رجوع مرد در طلاق است. براساس رجوع، طلاق به دو دسته طلاق رجعی و طلاق بائن یا طلاق بدون رجوع تقسیم می شود و حقوق زن در طلاق رجعی و طلاق بائن متفاوت است به عنوان مثال در طلاق رجعی به زن نفقه و ارث تعلق می گیرد، اما پس از طلاق بائن زن از هیچ حقی برخوردار نیست.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد انواع طلاق و حق و حقوق زن و مرد در طلاق برای دریافت مشاوره و راهنمایی ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

طلاق بائن

طلاق بائن (بدون رجوع) به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در ایام عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند و در صورتی که زن و مرد بخواهند زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند، باید مجددا عقد نکاح جاری شود.

انواع طلاق بائن عبارتند از:

۱- طلاق زن باکره (زنی که با او آمیزش نشده)

۲- طلاق دختر صغیره (دختری که نه سالش تمام نشده)

۳- طلاق خلع

۴- طلاق مبارات

۵- طلاق زن یائسه

۶- سه طلاقه یا طلاق سوم

طلاق رجعی

در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند تا زمانی که عده زن پایان نیافته، (سه طهر) بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را با همسرش شروع کند. همچنین در طلاق رجعی به زن نفقه تعلق می گیرد و زوجین از یگدیگر ارث می برند و اگر در ایام عده طلاق رجعی شوهر فوت کند، زن باید عده وفات نگه دارد. در واقع اگر طلاق رِجعی باشد، رابطه زوجیت بین زن و شوهر به طور کامل باطل نمی شود.

به زن در طلاق رجعی، مطلقه رجعیه گفته می شود.

برای اینکه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در دادگاه خانواده به حق و حقوق خود در طلاق برسی به وکیل طلاق (وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان وکالت بده تا در کوتاهترین زمان ممکن بهترین نتیجه رو بگیری.

مدت زمان رجوع پس از طلاق

از مهمترین شرایط رجوع پس از طلاق این است که طلاق رجعی باشد و مرد در طلاق بائن نمی تواند پس از طلاق به همسر خود رجوع کند.

در صورتی که طلاق خلع باشد و زن با بذل مهریه طلاق گرفته باشد و یا در طلاق توافقی اگر زن تمام یا قمستی از مهریه خود را بخشیده باشد، چنانچه در ایام عده طلاق، تمام یا بخشی از مهریه اش را که بخشیده مطالبه نماید، طلاق از حالت بائن خارج و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند به همسر خود رجوع کند.

همان طور که گفته شد طبق ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی، برای مرد در مدت عده حق رجوع است، یعنی مرد فقط تا پایان مدت عده طلاق می تواند به همسر خود رجوع کند و پس از پایان عده امکان رجوع وجود ندارد و اگر زن و مرد تصمیم به ادامه زندگی مشترک داشته باشند، باید دوباره با هم ازدواج کنند و عقد نکاح بین آنها جاری شود.

طبق ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی، مدت عده طلاق در انواع طلاق، سه طهر است، یعنی زن باید سه دفعه عادت ماهیانه شود و از آن پاک شود و در صورتی که زن به دلیل بیماری عادت ماهیانه نبیند باید سه ماه عده نگه دارد.

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

طبق قانون ثبت ازدواج دائم و موقت (در موارد تعیین شده) و ثبت طلاق، فسخ نکاح، بطلان نکاح و رجوع از طلاق الزامی است و قانون گذار برای ثبت این وقایع مهلتی را مقرر کرده است که در صورت عدم ثبت آن در مهلت تعیین شده، مرد که ملزم به ثبت این وقایع است از نظر قانون مرتکب جرم شده و به مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می ‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق خودداری کند نیز مقرر است.

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق مانند اجرت المثل ایام زوجیت، نفقه معوقه، تنصیف اموال مرد، مهریه و نحله مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در شرق تهران مشاوره دریافت کن.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، دکتر مهدی رضوی، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص دعاوی خانواده، با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی داری از بهترین وکیل خانواده بپرس.

رجوع پس از طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نیست.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

نحوه ثبت طلاق در شناسنامه به این صورت است که ابتدا زوج یا زوجه یا هر دو باید برای طلاق اقدام کنند و پس از طی مراحل دادرسی و حضور در جلسات دادگاه و صدور رای طلاق، باید به همراه مدارک شناسایی و رای طلاق به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کنند و صیغه طلاق را اجرا و طلاق را ثبت کنند و سپس در شناسنامه به ثبت برسانند.

طلاق در ایران

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و با طلاق رابطه زوجیت میان زن و شوهر به پایان می رسد، همچنین و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود. جزء ایقاعات محسوب می شود، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

طلاق در ایران انواع مختلفی دارد و حقوق زوجین در طلاق و نحوه و مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود.

براساس امکان رجوع پس از طلاق، طلاق به دو دسته طلاق بائن (طلاق بدون رجوع) و طلاق رجعی تقسیم می شود و براساس اینکه چه کسی از دادگاه درخواست طلاق دارد، طلاق به دو دسته، طلاق یک طرفه (طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد) و طلاق توافقی تقسیم می شود.

اگر چیزی در مورد شرایط طلاق زوجه و یا حقوق زنان بعد از طلاق نمی دونی و نیاز به مشاوره و راهنمایی داری ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

مراحل ثبت طلاق در شناسنامه

مراحل ثبت طلاق در شناسنامه به ترتیب زیر است:

  1. ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق
  2. ثبت دادخواست طلاق در یکی از دفاتر الکترونیک قضایی توسط زن یا مرد یا هر دوی آنها (طلاق توافقی)
  3. تعیین شعبه و وقت رسیدگی و ابلاغ آن به زوج و زوجه
  4. حضور در جلسات رسیدگی دادگاه
  5. صدور رای طلاق
  6. حضور در دفترخانه رسمی طلاق برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن و ثبت در شناسنامه زوجین

با وکالت دادن به بهترین وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان می تونی بدون سردرگمی در دادگاه و با صرف کمترین وقت و هزینه طلاق بگیری و به حق و حقوق خود برسی.

ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق

قوه قضاییه به همراه سازمان بهزیستی به منظور حل مشکلات زوجین و کاهش میزان طلاق و با هدف ارجاع زوجین به مراکز مشاوره و انصراف آنها از طلاق اقدام به راه اندازی سامانه ای به نام تصمیم طلاق به آدرس zaman.behzisti.net کرده است. سامانه تصمیم طلاق زوجین را به نزدیکترین مراکز مشاوره معرفی می کند و در مراکز مشاوره سعی می شود با بررسی دلایل اختلافات زوجین به حل مشکلات آنها کمک شود تا زوجین از طلاق منصرف شوند.

متقاضیان طلاق، در انواع طلاق یعنی طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی، برای ثبت دادخواست طلاق باید ابتدا به سامانه تصمیم طلاق مراجعه کنند و به صورت اینترنتی نوبت مشاوره دریافت کنند و در زمان مقرر، به مراکز مشاوره تعیین شده برای دریافت مشاوره طلاق معرفی می شوند و در صورتی که پس از شرکت زوجین در جلسات مشاوره همچنان زوجین برای طلاق اصرار داشته باشند و سازشی بین آنها ایجاد نشود، از سوی مرکز مشاوره یک گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود.

ثبت دادخواست طلاق

متقاضیان پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق می توانند برای ثبت دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق را ثبت نمایند و هزینه دادرسی را نیز پرداخت نمایند. باید بدانید طلاق از جمله دعاوی غیرمالی محسوب می شود و باید هزینه رسیدگی به دعاوی غیرمالی را پرداخت کنید و علاوه بر آن تنها هزینه ای که پرداخت می کنید هزینه داوران، پزشکی قانونی و یا مشاوره است.

تعیین شعبه و وقت رسیدگی

پس از آنکه متقاضی دادخواست طلاق را در یکی از دفاتر الکترونیک قضایی ثبت کرد. دادخواست طلاق به دادگاه صالح ارجاع می شود و شعبه و وقت رسیدگی دادگاه تعیین می شود و سپس به زوج و زوجه برای حضور در دادگاه در تاریخ مقرر ابلاغ می شود.

دادگاه صالح به رسیدگی دعوای طلاق در طلاق توافقی دادگاه خانواده محل اقامت زوجین است و در طلاق از طرف زن یا طلاق از طرف مرد دادگاه صالح، دادگاه خانواده محل اقامت زوجه می باشد.

حضور در جلسات رسیدگی دادگاه

پس از آنکه شعبه و وقت رسیدگی به زوج و زوجه ابلاغ شد آنها باید در تاریخ مقرر به دادگاه مراجعه کنند و قاضی در جلسات رسیدگی دلایل طلاق و مدارک متقاضی و شهادت شهود را بررسی می کند و در صورت لزوم زوجین را برای دریافت گواهی به پزشکی قانونی ارجاع می دهد، مانند طلاق زن به دلیل بیماری روانی مرد یا اعتیاد مرد و یا طلاق زن به دلیل ضرب و شتم غیره.

در صورتی که هر یک از زوجین برای درخواست طلاق دلایلی دارند باید مدارک محکمه پسندی برای اثبات دلایل طلاق خود ارائه نمایند به ویژه در طلاق از طرف زن، چرا که زن حق طلاق ندارد و نمی تواند بدون دلیل درخواست طلاق نماید (به جز طلاق خلع) طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه و یا شروط دوازده گانه عقدنامه مانند طلاق زن به دلیل توهین و فحاشی مرد و یا طلاق به دلیل ترک انفاق از جمله موجبات طلاق زن محسوب می شود.

برای اطلاع از مصادیق عسر و حرج زوجه و طلاق به دلیل عسر و حرج مانند طلاق زن به دلیل توهین و فحاشی مرد و همچنین طلاق زن به دلیل محکومیت زوج، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

صدور رای طلاق

پس از بررسی پرونده طلاق و قبل از صدور رای طلاق، قاضی در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق تصمیم گیری می کند. مسائل مالی طلاق همان حقوق مالی زن که شامل مهریه، نفقه، تنصیف اموال مرد، اجرت المثل ایام زوجیت و استرداد جهیزیه است و مسائل غیرمالی طلاق شامل حضانت فرزند و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق است. پس از اینکه در خصوص مسائل مالی و غیر مالی طلاق تعیین تکلیف شد، قاضی رای طلاق را صادر می کند.

در صورتی که طلاق از طرف مرد یا طلاق توافقی باشد، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود و در صورتی که طلاق از طرف زن باشد، حکم طلاق صادر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش کلیک کنید.

ثبت طلاق در دفترخانه و شناسنامه زوجین

زوجین بعد از صدور و دریافت رای طلاق برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن باید به همراه مدارک شناسایی خود و رای طلاق به دفتر خانه رسمی طلاق مراجعه کنند. زوجین برای ثبت طلاق فقط تا پایان مدت اعتبار رای طلاق مهلت دارند و اگر به دفترخانه طلاق مراجعه نکنند رای طلاق باطل می شود و طلاق قابل اجرا و ثبت نیست.

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه پس از تاریخ ابلاغ و مدت اعتبار حکم طلاق ۶ ماه پس از تاریخ ابلاغ است. پس از اجرای طلاق و ثبت آن، طلاق در شناسنامه زوجین ثبت می شود.

طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.

مدارک ثبت طلاق

مدارکی که زوجین برای اجرا و ثبت طلاق در دفترخانه رسمی طلاق باید به همراه داشته باشند، عبارتند از:

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • رای طلاق که مدت اعتبار آن به پایان نرسیده باشد (حکم طلاق یا گواهی عدم سازش)
  • شناسنامه و کارت ملی طرفین و کپی آنها
  • گواهی عدم بارداری زن به جز زن باکره و یائسه
  • دو نفر شاهد عادل
  • پرداخت هزینه ‌های دفترخانه برای اجرا و ثبت طلاق

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در شرق تهران مشاوره دریافت کن.

عدم حضور زوجین در دفترخانه طلاق

طبق ماده ۳۵ قانون حمایت از خانواده ۱۳۹۱ هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند. درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود. سردفتر به زوجین اخطار می‌‌کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد.

طبق ماده ۳۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، هرگاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود، در صورتی که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین ابلاغ می کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه، صیغه طلاق جاری و ثبت می شود و مراتب به زوج ابلاغ می گردد. در صورت اعلام عذر از سوی زوج، یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت به‌ عمل می آید.

حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق

یکی از سوالات متداول که پس از طلاق برای زن و مرد مطرح می شود، امکان حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق است. آیا می توان نام همسر سابق را پس از طلاق از شناسنامه حذف کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، از سال ۱۳۹۳ به صورت قانونی شرایطی برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه پس از طلاق فراهم شده است و آنها می توانند به صورت قانونی نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کنند، اما نحوه و مراحل حذف نام همسر در صورتی که زوجه باکره باشد یا نباشد با هم متفاوت است.

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت باکره نبودن زوجه

حذف نام همسر سابق از شناسنامه پس از طلاق در صورتی که زوجه باکره نباشد، فقط پس از ازدواج مجدد امکانپذیر است و باید ازدواج دوم به طور رسمی ثبت شود و در شناسنامه نیز نوشته شود و در این مورد هیچ تفاوتی میان انواع طلاق وجود ندارد و در صورت فوت همسر نیز نحوه حذف نام همسر از شناسنامه به همین ترتیب است و قانونگذار با تعیین این شرط برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه از فریب و سوء استفاده افراد در ازدواج دوم جلوگیری می کند.

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت باکره بودن زوجه

اگر پس از طلاق، زوجه باکره باشد، زوج و زوجه پس از ثبت طلاق برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود نیازی به ازدواج مجدد ندارند و آنها می توانند با ارائه گواهی پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن زوجه، درخواست صدور شناسنامه جدید بدون نام همسر سابق را بنمایند و نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنند و در این صورت یک شناسنامه جدید بدون اینکه المثنی باشد برای آنها صادر می شود.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، دکتر مهدی رضوی، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص دعاوی خانواده، با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی داری از بهترین وکیل خانواده بپرس.

برای اطلاع از مراحل ثبت طلاق در شناسنامه به متن مقاله مراجعه کنید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

حقوق مالی زن در عقد موقت فقط شامل مهریه است و در عقد موقت به زن نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال مرد و ارثیه که از حقوق مالی زن بشمار می رود، تعلق نمی گیرد و فقط زن می تواند مهریه خود را مطالبه نماید.

عقد موقت

ازدواج به عقدی گفته می شود که بین زن و مرد است که طی این عقد زن بر مرد حلال می شود و طبق شرع اسلام عقد نکاح به دو دسته عقد دائم و عقد موقت تقسیم می شود.

عقد موقت یا صیغه یا مُتعَه یا نکاح مُنْقَطِع نوعی ازدواج است که زن با خواندن صیغه ای، خود را برای زمانی معین و محدود به ازدواج مرد در می ‌آورد. این نوع ازدواج، در قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته شده و ازدواج موقت در ایران به نام صیغه یا صیغه محرمیت معروف می ‌باشد.

عقد موقت یعنی زن، شخصاً یا به وسیله وکیلش، خود را برای مدتی معلوم با مهریه تعیین شده به ازدواج مردی درآورد که در ازدواج با او مانع شرعی نداشته باشد.

در ازدواج موقت یا صیغه، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن ضروری نیست.

زن و مرد خودشان می ‌توانند صیغه عقد موقت را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهریه را معین کنند و بعد صیغه عقد موقت را بخوانند.

ثبت ازدواج موقت

طبق قانون ثبت ازدواج دائم الزامی است و ثبت ازدواج موقت (صیغه) طبق قانون حمایت خانواده فقط در موارد زیر الزامی می ‌باشد:

  • باردار شدن زوجه: هرگاه ضمن عقد موقت زوجه از زوج باردار شود، با عنایت به آثار حقوقی آن عقد موقت باید به ثبت برسد.
  • توافق طرفین: چنانچه طرفین بنا به دلایلی توافق به ثبت ازدواج موقت داشته باشند، می‌ توانند ازدواج موقت را به ثبت برسانند.
  • شرط ضمن عقد: چنانچه یکی از شروط ضمن عقد نکاح موقت یا صیغه به ثبت رسیدن آن باشد، باید براساس توافق طرفین به ثبت برسد.

جز در موارد فوق که گفته شد ثبت ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم الزامی نیست، همچنین ثبت عقد موقت بدون ثبت رسمی انجام می‌ شود و در شناسنامه زوجین ثبت نمی ‌گردد.

نکته: تنها سند عقد موقت معتبر که مهر برجسته داشته باشد مورد قبول اداره اماکن و هتل ‌ها می ‌باشد.

انحلال عقد موقت

برای انحلال ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم نیازی به ثبت دادخواست و مراجعه به دادگاه خانواده نمی باشد، طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، عقد موقت با پایان مدت و یا بذل مدت توسط زوج منحل می شود و زن و مرد از هم جدا می شوند و طلاق و فسخ نکاح مخصوص عقد دائم است و زوجین در عقد دائم برای پایان دادن به ازدواج و زندگی مشترک خود باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست طلاق را ثبت کنند.

اگر در مورد مطالبه حقوق مالی خود مانند مطالبه مهریه، مطالبه نفقه معوقه، مطالبه ارثیه از ماترک زوج، مطالبه مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت پس از فوت شوهر و…  به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل خانواده (وکیل طلاق، وکیل مهریه، وکیل ارث) داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل خانواده را به شما معرفی می کند.

حقوق مالی زن در عقد موقت

طبق قانون و همچنین شرع مقدس اسلام به محض عقد نکاح زن و مرد نسبت به یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می شوند و هر یک از زن و مرد برای استحکام و تداوم زندگی مشترک باید تکالیف و وظایف خود را به درستی ایفا کند تا به این ترتیب بین زوجین مودت، محبت و تفاهم حاصل شود.

پس از عقد نکاح اعم از عقد دائم و عقد موقت، زن دارای حقوقی مالی و غیرمالی می شود، حقوق مالی و غیرمالی زن در عقد دائم و عقد موقت با هم متفاوت است، در واقع مهمترین تفاوت عقد دائم و موقت در مورد حقوق مالی زوجه است، چرا که برخی حقوق مالی در عقد موقت به زن تعل نمی گیرد.

مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال زوج و ارثیه حقوق مالی زن در عقد نکاح هستند، که در عقد دائم کلیه این حقوق به زن تعلق می گیرد.

مهریه در عقد موقت

مهریه به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید؛ همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد.

مهریه مهمترین حقوق مالی زن بشمار می رود که هم در عقد دائم و هم در عقد موقت به زن تعلق می گیرد، با این تفاوت که تعیین مهریه در عقد دائم از شرایط صحت عقد نیست و در صورتی که در هنگام عقد دائم مهریه تعیین نشود عقد صحیح است و زوجین می توانند پس از عقد نیز در مورد مقدار مهریه با هم به توافق برسند، اما تعیین مهریه در عقد موقت برخلاف عقد دائم از شرایط صحت عقد بشمار می رود، از این رو اگر در هنگام عقد موقت مهریه تعیین نشود، عقد باطل است.

یکی از مهمترین دلایل اهمیت مهریه این است که برخلاف سایر حقوق مالی زن در عقد نکاح، مهریه در هر شرایطی به زن تعلق می گیرد، حتی اگر خیانت و رابطه نامشروع زن با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه اثبات شود، باز مهریه به او تعلق می گیرد و مرد در عقد دائم یا موقت باید مهریه زن را پرداخت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مهریه زن خیانتکار مراجعه کنید.

اگر برای مطالبه مهریه و یا سایر دعاوی مرتبط با آن مانند مطالبه مهریه در طلاق غیابی، ممنوع الخروج کرده مرد بابت مهریه، استفاده از حق حبس مهریه، بخشش و بذل مهریه از سوی زوجه، مطالبه مهریه از ارث، مطالبه مهریه غیر منقول و نحوه تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه و…  نیاز به راهنمایی و مشاوره داری با بهترین وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر، همچنین می تونی از طریق واتساپ و تلگرام با وکیل آنلاین مهریه در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین از وکیل مهریه دریافت کنید.

اجرت المثل ایام زوجیت در عقد موقت

یکی دیگر از حقوق مالی زن در عقد نکاح اجرت المثل ایام زوجیت است. مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت فقط در زمان طلاق امکان پذیر است و زن می تواند هنگام طلاق آن را مطالبه نماید.

اجرت المثل ایام زوجیت در عقد موقت (صیغه) به زن تعلق نمی گیرد و فقط در عقد دائم و در زمان طلاق زن می تواند آن را مطالبه کند. اجرت المثل ایام زوجیت مانند تنصیف اموال از حقوق زنان در طلاق محسوب می شوند.

اجرت المثل ایام زوجیت به دستمزد زن برای انجام امور خانه داری و نگهداری از فرزندان به درخواست مرد و به قصد عدم تبرع (رایگان نبودن) گفته می شود. مقدار اجرت المثل ایام زوجیت در طلاق توسط کارشناس و با توجه به برخی معیارها مانند تعداد سال های زندگی مشترک، تعداد و جنسیت فرزندان، شاغل یا خانه دار بودن زن و… بستگی دارد.

اگر هر سوالی در مورد طلاق داری با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان در تماس باش…

نفقه در عقد موقت

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن مانند مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و حتی خادم البته در صورت عادت زن یا احتیاج به واسطه نقصان یا بیماری می باشد.

نفقه نیز مانند مهریه از جمله مهمترین حقوق مالی زن در عقد نکاح است که با جاری شدن عقد و تمکین زوجه از زوج به او تعلق می گیرد. در عقد موقت هر چند که زن از شوهر تمکین کرده باشد، اما به زن نفقه تعلق نمی گیرد. در عقد موقت بدهی شوهر بر دادن نفقه زن براساس رضایت زن و شوهر است و شوهر در صورتی به زن نفقه می‌ دهد که به صراحت شرط شده یا عقد موقت مبنی بر آن جاری شده باشد. طبق ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، در عقد موقت یا صیغه زن حق نفقه ندارد، مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد و فقط در عقد دائم به زن نفقه تعلق می گیرد به طوری که ترک انفاق مرد از موجبات طلاق از طرف زن محسوب می شود و در صورت اثبات ترک انفاق مرد زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

تنصیف اموال زوج در عقد موقت

یکی از شروط موجود در عقدنامه شرط تنصیف اموال زوج است که به موجب این شرط در زمان طلاق تا نصف دارایی شوهر از ۱ تا ۵۰ درصد که پس از ازدواج به دست آورده است، به زوجه تعلق می گیرد، که مقدار آن توسط دادگاه تعیین می شود و دارایی های زوج پیش از ازدواج و ارثیه ای که بعد از ازدواج به او می رسد، در هنگام طلاق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

تنصیف اموال مرد فقط در زمان طلاق و به موجب قبول این شرط از سوی زوج در هنگام عقد دائم و امضای این شرط در عقد نامه به زن تعلق می گیرد، همچنین باید طلاق از طرف مرد باشد و دلیل طلاق نیز نشوز زن نباشد، از این رو با توجه به شرایط تعلق گرفتن تنصیف اموال مرد، این شرط در عقد موقت به زن تعلق نمی گیرد و در زمان انحلال عقد موقت، زن هیچ سهمی در اموال مرد نخواهد داشت.

با توجه به آنچه گفته شد در طلاق از طرف زن و طلاق توافقی و یا طلاق از طرف مرد به دلیل نشوز زن مانند سوءمعاشرت زن، خیانت و رابطه نامشروع زن و عدم تمکین زن از مرد و غیره حتی در عقد دائم نیز به زن تنصیف اموال تعلق نخواهد گرفت.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی طلاق مانند طلاق غیابی، طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد، ترک انفاق، دعوای الزام به تمکین زوجه و غیره با بهترین وکیل طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

ارثیه در عقد موقت

زن و مرد در عقد موقت از یکدیگر ارث نمی برند، بنابراین اگر زوج فوت کند، فقط به همسر دائمی وی ارثیه تعلق می گیرد و زن در عقد موقت ارثیه ندارد.

ارثیه زن در عقد دائم در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد، یک چهارم و اگر مرد فرزند داشته باشد، یک هشتم از ماترک شوهر است، علاوه بر اینکه زن می تواند مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت خود را نیز پس از فوت شوهر از وراث او مطالبه نماید و ورثه متوفی باید مهریه و اجرت المثل زن را از ترکه او به زن پرداخت کنند.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل ارث (وکیل ارث آنلاین) را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی ارث و میراث بتونی به حقوق خود پس از فوت همسرت برسی.

کلام آخر

همان طور که گفته شد در عقد دائم به زن حقوق مالی تعلق می گیرد که برخی از آنها مانند مهریه و نفقه در زندگی مشترک از سوی زن قابل مطالبه است و برخی دیگر مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال مرد فقط در زمان طلاق قابل مطالبه است و ارثیه، مهریه و اجرت المثل نیز حقوقی هستند که زن می تواند پس از فوت شوهر از ورثه ی او مطالبه نماید.

در صورتی که زوجه برای مطالبه حقوق مالی خود در عقد دائم یا موقت نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشد و یا بخواهد برای تقدیم دادخواست به دادگاه برای مطالبه حقوق مالی خود به یک وکیل با تجربه وکالت دهد باید به چه کسی مراجعه کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت وکیل خانواده از جمله وکیل طلاق یا وکیل مهریه بهترین کسی است که می تواند زوجه را برای مطالبه حقوق مالی خود راهنمایی کند و یا وکالت او را برای پیگیری پرونده در دادگاه قبول نماید.

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه  حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی خانواده نیاز به مشورت با یک وکیل خانواده داری، می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران و کانال حقوقی تلگرام با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید و هر سوالی داری بپرسی.

در عقد موقت فقط به زن مهریه تعلق می گیرد و  شوهر در صورتی به زن نفقه می‌ دهد که به صراحت شرط شده یا عقد موقت مبنی بر آن جاری شده باشد، در غیر این صورت نفقه و سایر حقوق مالی مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال و ارثیه در عقد موقت به زن تعلق نمی گیرد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

حقوق مالی زن در عقد دائم شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت (یا نحله)، تنصیف اموال زوج و ارثیه است. مطالبه مهریه و نفقه از سوی زن منحصر به زمان طلاق نیست و زن می تواند هر زمان آن را از شوهر مطالبه نماید، اما اجرت المثل و تنصیف اموال فقط در زمان طلاق توسط زن قابل مطالبه است و ارثیه نیز پس از فوت شوهر به زن تعلق می گیرد.

عقد دائم

ازدواج به عقدی گفته می شود که بین زن و مرد است که طی این عقد زن بر مرد حلال می شود و هدف از ازدواج زندگی مشترک زن و مرد و فرزند آوری است و طبق شرع اسلام عقد نکاح به دو دسته عقد دائم و عقد موقت تقسیم می شود.

عقد دائم یا ازدواج دائم به رابطه زوجیت گفته می شود که بین زن و مرد منعقد می شود و به صورت دائمی و ابدی می باشد و رابطه زوجیت در عقد دائم با طلاق، فسخ نکاح یا فوت یکی از زوجین به پایان می رسد. در عقد دائم زن و مرد نسبت به یکدیگر تکالیفی دارند، که به محض عقد نکاح بر آنها واجب می شود، مانند تمکین از مرد که بر عهده ی زن می باشد و نفقه زن که بر عهده مرد می باشد و در صورتی که هر یک از طرفین از وظایف زناشویی خود تخلف کنند، طرف مقابل می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و الزام به انجام تکلیف مورد نظر را درخواست نماید.

وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تماس بگیری و مشاوره دریافت کنی.

ثبت ازدواج دائم

سابقه‌ ی الزام ثبت ازدوج در قانون ایران به سال ۱۳۱۰ برمی ‌گردد؛ قانونگذار قبل از انقلاب اسلامی بدون تفکیک انواع ازدواج، عدم ثبت آن را برای زوج و عاقد جرم ‌انگاری نموده بود.

در حال حاضر طبق ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی، به منظور حفظ بنیان خانواده، ثبت ازدواج دائم، طلاق و رجوع براساس مقررات الزامی است؛ چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم، طلاق و رجوع نماید به مجازات حبس تعزیری تا یک سال محکوم می ‌شود.جرم موضوع این ماده از جرائم عمومی است و تعقیب آن نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارد.

طبق ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی، اگر زوج بعد از ازدواج، اقدام به ثبت ازدواج نماید، به تکلیف قانونی خود عمل نموده است و وجود فاصله زمانی بین اجرای عقد نکاح و ثبت آن موجب تعقیب وی نخواهد بود .

طبق ماده ۴۴ لایحه حمایت از خانواده، در مورد مقررات کیفری برای مردی که بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم نماید، مجازات جزای نقدی قرار داده و جمع این مجازات با یکی از محرومیت‌ های اجتماعی همراه می ‌باشد.

شرایط عقد دائم

عقد نکاح اعم از دائم و موقت نیز مانند سایر عقود باید شرایطی داشته باشد تا صحیح باشد. در قانون و شرع اسلام چندین شرط تعیین شده است که در صورت وجود آنها عقد نکاح صحیح خواهد بود. یعنی در صورت وجود این شرایط در هنگام عقد نکاح، عقد صحیح و در صورت عدم وجود شرایط مقرر عقد باطل خواهد بود.

شرایط صحت عقد نکاح عبارتند از:

  1. اختلاف جنسیت: از شرایط اساسی عقد نکاح اختلاف جنسیت طرفین عقد است و نکاح بین دو همجنس نمی ‌تواند تحقق پیدا کند، این امر از بدیهیات حقوقی است و احتیاجی به استدلال ندارد. مواد ۱۰۳۵، ۱۰۵۹، ۱۰۶۷، ۱۱۲۲، ۱۲۴ قانون مدنی، نشانگر آن است که نکاح فقط بین زن و مرد امکانپذیر است.
  2. قصد و رضا: زن و مردی که می خواهند با هم ازدواج کنند، باید قصد انجام این کار را داشته باشند. در صورتی که طرفین عقد نکاح مست یا بیهوش باشند عقد باطل است.
  3. اهلیت: اهلیت داشتن یعنی شخص بالغ، رشید و عاقل باشد. یعنی به سن بلوغ رسیده باشد، رشید شده باشد و مجنون (دیوانه) نباشد.

با وکالت دادن به بهترین وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان می تونی بدون سردرگمی و اتلاف وقت در دادگاه با صرف کمترین وقت و هزینه برای ثبت و پیگیری دادخواست طلاق اقدام کنی.

حقوق مالی زوجه در عقد دائم

به محض عقد نکاح دائم زوجین دارای حقوق مالی و غیرمالی می شوند. پس از عقد نکاح زن دارای حقوق مالی می شود که پرداخت آن برعهده مرد است و مقدار، زمان و نحوه پرداخت آنها با یکدیگر متفاوت است. در واقع حقوق مالی زوجه از جمله مهمترین تفاوت عقد دائم و موقت محسوب می شود.

حقوق مالی زن عبارتند از:

  • مهریه
  • نفقه
  • اجرت المثل ایام زوجیت (یا نحله)
  • تنصیف اموال زوج
  • ارثیه

حق طلاق، حق تحصیل و کار، حق تعیین محل سکونت و حق سفر از جمله حقوق غیرمالی زن بشمار می رود که در زمان عقد نکاح زوجین می توانند در مورد آنها با هم توافق کنند و به عنوان شروط ضمن عقد در عقدنامه درج کنند و پس از عقد نکاح مرد ملزم است به شروطی که در زمان عقد با زوجه توافق کرده است عمل نماید. در صورتی که مرد برخلاف شروط ضمن عقد عمل نماید، زن دارای حق طلاق می شود و می تواند به دلیل نقض شروط ضمن عقد توسط شوهر از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید.

مهریه زوجه

مهریه مهمترین حقوق مالی زوجه است. مهریه به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید؛ همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

تعیین مهریه از شرایط صحت عقد دائم نیست، از این رو اگر در زمان نکاح، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، با توجه به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما در عقد موقت (صیغه)، تعیین مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

اگر برای مطالبه مهریه و سایر دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ضامن، استفاده از حق حبس مهریه، مطالبه مهریه غیر منقول، ممنوع الخروجی بابت مهریه، بذل مهریه از سوی زوجه، مطالبه مهریه در طلاق غیابی و… نیاز به مشورت با بهترین وکیل مهریه داری، با وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

نفقه زوجه

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن مانند مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و حتی خادم البته در صورت عادت زن یا احتیاج به واسطه نقصان یا بیماری می باشد.

پرداخت نفقه توسط مرد در عقد دائم مشروط به تمکین زوجه از شوهر است مگر اینکه زن در عدم تمکین عذر شرعی داشته باشد. پرداخت نفقه به زن مشروط به فقر زن نیست و در صورت شاغل بودن و تمکن مالی این حق از وی ساقط نمی‌ شود. همچنین نفقه زوجه دِین ممتاز است و بر سایر طلبکاران ترجیح دارد.

نفقه یکی دیگر از مهمترین حقوق مالی زوجه بشمار می رود به طوری که قانون گذار ترک انفاق را یکی از موجبات طلاق زن قرار داده است و در صورتی که مرد نفقه زن را پرداخت نکند و دادگاه نتواند او را ملزم به پرداخت نفقه کند، به درخواست زن حکم طلاق صادر می شود، چرا که ترک انفاق از مصادیق عسر و حرج زوجه محسوب می شود. زن می تواند علاوه بر مطالبه نفقه ی معوقه ی خود از ترک انفاق مرد نیز شکایت کیفری نماید و مرد علاوه بر پرداخت نفقه معوقه به حبس نیز محکوم می شود.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی طلاق مانند دعوای اثبات زوجیت، ترک انفاق، دعوای الزام به تمکین زوجه، طلاق غیابی و غیره با بهترین وکیل طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

اجرت المثل ایام زوجیت (یا نحله)

اجرت المثل ایام زوجیت به دستمزد زن گفته می شود که برای انجام امور خانه داری و نگهداری فرزندان که به درخواست مرد و قصد عدم تبرع (رایگان نبودن) انجام داده است اجرت المثل ایام زوجیت می گویند.

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت توسط زوجه مشروط به زمان طلاق است و برخلاف نفقه و مهریه زن نمی تواند در حالی که به زندگی مشترک خود با همسرش ادامه می دهد درخواست اجرت المثل نماید.

میزان اجرت المثل ایام زوجیت در طلاق توسط کارشناس دادگستری و براساس برخی معیارها مانند تعداد و جنسیت فرزندان، خانه دار یا شاغل بودن زن، میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی و شان زن و غیره تعیین می شود.

در صورتی که در طلاق به زن اجرت المثل ایام زوجیت تعلق نگیرد، دادگاه مبلغی را به عنوان دستمزد زن برای انجام امور خانه داری تعیین می کند که به آن نحله گفته می شود.

تنصیف اموال زوج

از سال ۱۳۶۰ شرطی در سند ازدواج اضافه شد، به نام شرط تنصیف اموال زوج، که به موجب این شرط در زمان طلاق تا نصف دارایی شوهر (از ۱ تا ۵۰ درصد) که پس از ازدواج به دست آورده است، به زوجه تعلق می گیرد، که میزان آن توسط دادگاه خانواده تعیین می شود و دارایی های زوج پیش از ازدواج در هنگام طلاق به زوجه تعلق نخواهد گرفت. همچنین ارثیه ای که مرد پس از ازدواج دریافت می کند جزء دارایی مرد محسوب نمی شود و در تنصیف اموال هنگام طلاق به زن تعلق نمی گیرد.

اجرای تنصیف اموال زوج نیز مانند مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت تنها در زمان طلاق امکان پذیر است و زن پیش از درخواست طلاق نمی تواند تنصیف اموال را مطالبه نماید. برای اجرای تنصیف اموال زوج در طلاق باید مرد در هنگام عقد نکاح شرط تنصیف اموال را در عقدنامه امضا کرده باشد و طلاق از طرف مرد باشد و طلاق مرد به دلیل نشوز زوجه نباشد، در غیر این صورت تنصیف اموال زوج در طلاق به زن تعلق نمی گیرد.

میزان تنصیف اموال از ۱ تا ۵۰ درصد و براساس برخی معیارها مانند توانایی مالی زوج، توانایی مالی زوجه هنگام طلاق، سال های زندگی مشترک، سن زوج و زوجه و غیره تعیین می شود.

برای مشاوره در خصوص حقوق مالی و غیرمالی طلاق با بهترین وکیل طلاق در شمال تهران در ارتباط باشید…

ارثیه

ارثیه از دیگر حقوق مالی زوجه محسوب می شود که پس از فوت شوهر از ماترک زوج به او تعلق می گیرد. ماترک به کلیه اموال و دارایی های مرد گفته می شود که پس از پرداخت دیون و بدهی های او بعد از فوت باقی مانده است. پس از فوت شوهر اگر مرد فرزندی نداشته باشد یک چهارم و اگر فرزند داشته باشد یک هشتم از ماترک او به زوجه او تعلق می گیرد.

همچنین زن می تواند مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت خود را که پیش از فوت شوهر وصول نکرده است، پس از فوت او مطالبه نماید، به این صورت که باید دادخواست مطالبه مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت را به طرفیت وراث شوهر به دادگاه خانواده تقدیم کند و پس از بررسی و رسیدگی پرونده در دادگاه، طبق رای صادره از ماترک شوهر مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت زوجه پرداخت می شود.

البته در ایام عده طلاق رجعی که مرد می تواند به همسر خود رجوع کند و به زندگی زناشویی خود ادامه دهند در صورتی که مرد فوت کند، به زن که در ایام عده طلاق رجعی به سر می رود، ارثیه تعلق می گیرد، اما پس از پایان مدت عده به زن ارثیه تعلق نمی گیرد.

برای مطالبه مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت از ماترک شوهر به وکیل ارث موسسه حقوقی دادآرمان مراجعه کنید تا از حق و حقوق مالی خود بعد از فوت شوهر مطلع شوید.

کلام آخر

همان طور که گفته شد در عقد دائم به زن حقوق مالی تعلق می گیرد که برخی از آنها مانند مهریه و نفقه در زندگی مشترک از سوی زن قابل مطالبه است و برخی دیگر مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال مرد فقط در زمان طلاق قابل مطالبه است و ارثیه، مهریه و اجرت المثل نیز حقوقی هستند که زن می تواند پس از فوت شوهر از ورثه ی او مطالبه نماید.

در صورتی که زوجه برای مطالبه حقوق مالی خود نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشد و یا بخواهد برای تقدیم دادخواست به دادگاه برای مطالبه حقوق مالی خود به یک وکیل با تجربه وکالت دهد باید به چه کسی مراجعه کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت وکیل خانواده از جمله وکیل طلاق یا وکیل مهریه بهترین کسی است که می تواند زوجه را برای مطالبه حقوق مالی خود راهنمایی کند و یا وکالت او را برای پیگیری پرونده در دادگاه قبول نماید.

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه  حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی خانواده نیاز به مشورت با یک وکیل خانواده داری، می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران و کانال حقوقی تلگرام با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید و هر سوالی داری بپرسی.

مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال مرد و ارثیه

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

اگر طلاق به دلیل خیانت زن باشد، مرد باید مهریه زن را پرداخت نماید، اما چون خیانت و رابطه نامشروع زن از مصادیق نشوز زوجه محسوب می شود، تنصیف اموال مرد در طلاق به زن تعلق نمی گیرد و اگر زن از شوهر تمکین کرده باشد به او نفقه تعلق می گیرد اما اگر تمکین نکرده باشد نفقه تعلق نمی گیرد.

طلاق در ایران

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد، از این رو طلاق جزء ایقاعات محسوب می شود، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود.

همچنین براساس ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

برای اینکه از حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در شمال تهران مشاوره دریافت کن.

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

براساس اینکه چه کسی تصمیم به طلاق دارد و دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم می کند، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

  • طلاق یک طرفه: طلاق یک طرفه طلاقی است که فقط از طرف یکی از زوجین مطرح می شود و یکی از زوجین دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم می کند. طلاق یک طرفه ممکن است از طرف زن یا مرد مطرح شود. در واقع طلاق یک طرفه به دو دسته طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن تقسیم می شود.
  • طلاق توافقی: در طلاق توافقی برخلاف طلاق یک طرفه، زن و شوهر هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و برای پایان دادن به زندگی مشترک خود تصمیم به طلاق می گیرند، از این رو دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه تقدیم می کنند. در طلاق توافقی زن و مرد بدون دخالت دادگاه در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق توافق می کنند و توافقات خود را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می دهند.

اگر نیاز به راهنمایی و مشورت با یک وکیل طلاق توافقی با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شرق تهران را به شما معرفی می کند.

طلاق از طرف مرد به دلیل خیانت زن

طبق قوانین طلاق در ایران مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند با تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده و پرداخت حقوق مالی زوجه همسر خود را طلاق دهد و برای طرح دادخواست طلاق نیازی به ارائه مدارک محکمه پسند نمی باشد.

در صورتی که مرد با دلیل موجه مانند خیانت و رابطه نامشروع زن تقاضای طلاق نماید و بتواند خیانت زن را با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه اثبات کند، در حقوق مالی زوجه که پرداخت آن برعهده مرد است تغییراتی ایجاد می شود؛ از این رو اثبات رابطه نامشروع زن در طلاق از طرف مرد بسیار اهمیت دارد.

اگر مرد نتواند خیانت زن را اثبات کند و ادله کافی برای اثبابت رابطه نامشروع زن وجود نداشته باشد، باید در هنگام طلاق تمام حقوق مالی زن را پرداخت کند اما اگر خیانت و رابطه نامشروع زن اثبات شود برخی حقوق مالی به زن تعلق نمی گیرد و این به نفع مرد است.

در واقع یکی از سوالات متداولی که در خصوص طلاق به دلیل خیانت همسر مطرح می شود در مورد حقوق مالی زوجه است اینکه آیا در صورت خیانت زن به او مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال تعلق می گیرد یا خیر؟

مهریه در طلاق به دلیل خیانت زن

مهریه مهمترین حقوق مالی زوجه است. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می ‌شود و می ‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید و مرد ملزم است در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد با درخواست زن آن را پرداخت نماید.

مهریه در هر شرایطی به زن تعلق می گیرد، مگر مواردی که قانون بیان شده است، حتی اگر طلاق از طرف مرد به دلیل نشوز، خیانت، سوء معاشرت زن و غیره باشد، دادگاه ابتدا برای مهریه زن تعیین تکلیف کرده و مقدار و نحوه پرداخت آن را مشخص می کند، سپس رای طلاق (گواهی عدم امکان سازش) را به درخواست مرد صادر می کند.

نفقه در طلاق به دلیل خیانت زن

اگر مرد به دلیل خیانت زن درخواست طلاق نماید و رابطه نامشروع زن با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه اثبات شود، چنانچه زن از شوهر تمکین کرده باشد به او نفقه تعلق می گیرد، اما در صورتی که زن از شوهر تمکین نکرده باشد به او نفقه تعلق نمی گیرد و شرط پرداخت نفقه به زن تمکین از شوهر است.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

تنصیف اموال در طلاق به دلیل خیانت زن

برای اجرای شرط تنصیف اموال باید مرد در هنگام عقد نکاح شرط تنصیف اموال را در عقدنامه امضا کرده باشد و طلاق از طرف مرد باشد و درخواست طلاق به دلیل نشوز زوجه نباشد. به دلیل اینکه خیانت و رابطه نامشروع زن از مصادیق نشوز زوجه محسوب می شود از این رو تنصیف اموال مرد در طلاق به دلیل خیانت زن به زوجه تعلق نمی گیرد.

در صورتی که به دلیل خیانت از همسرت طلاق گرفتی، بهتره بدونی اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق کار ساده ای نیست پس بهترین راهکار مراجعه به یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه است، از این رو برای دریافت مشاوره و راهنمایی موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (بهترین وکیل طلاق) را به شما معرفی می کند.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند. 

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات رابطه نامشروع غیر زنا یعنی تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهند شد. رابطه نامشروع و جرائم منافی عفت از جمله جرائم غیر قابل گذشت است و رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع تاثیری در رسیدگی به پرونده و تعقیب متهمان و صدور و اجرای رای ندارد.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

اگر در مورد شکایت از رابطه نامشروع و نحوه اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و رابطه نامشروع سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره دریافت کن.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود. طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا یا لواط) تا ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

اثبات خیانت زن

در صورتی که زوج یا زوجه بخواهد از خیانت و رابطه نامشروع شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

دادگاه صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت غیر زنا و زنای غیرمحصنه و غیرمحصن دادگاه۲ و دادگاه صالح به رسیدگی زنای محصنه، زنای به عنف و زنا با محارم دادگاه کیفری۱ است.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی، اسکرین شات پیام ها و عکس های غیر اخلاقی در فضای مجازی (واتساپ، تلگرام و…)، فیلم دوربین مدار بسته، عکس ها و…. از جمله مدارکی هستند که به عنوان اماره به قاضی در تشخیص وقوع جرم رابطه نامشروع کمک می کند.

برای اثبات خیانت زن و طلاق به دلیل رابطه نامشروع زوجه ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، مهدی رضوی، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه  حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی خانواده نیاز به مشورت با یک وکیل خانواده داری، می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران و کانال حقوقی تلگرام با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید و هر سوالی داری بپرسی.

بله، مهریه در هر شرایطی به زن تعلق می گیرد حتی اگر طلاق به دلیل خیانت زن و یا نشوز باشد، مگر مواردی که در قانون بیان شده است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق فقط با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه امکان پذیر است. اقرار متهم، شهادت شهود و علم قاضی ادله اثبات جرم رابطه نامشروع هستند و ارائه عکس، فیلم، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی از سوی شاکی که ممکن است زوج یا زوجه باشد، به عنوان اماره در اثبات رابطه نامشروع موثر باشد.

رابطه نامشروع در قوانین ایران

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد. مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

رابطه نامشروع از جمله جرائم غیرقابل گذشت است و رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع تاثیری در صدور رای و اجرای آن ندارد. 

در مورد اینکه جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد یا خیر باید گفت طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع جزو جرائمی است که سوء پیشینه و سابقه کیفری ندارد و چنانچه شخصی به جرم ارتکاب رابطه نامشروع محکوم شود در گواهی سوء پیشینه او هیچ گونه سوء سابقه کیفری درج نمی شود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

همچنین به فرزند متولد شده از رابطه نامشروع، ولدالزنا یا فرزند نامشروع گفته می شود که طبق شرع و قانون از پدر و مادر طبیعی خود ارث نمی برد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود. طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا یا لواط) تا ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق

در صورتی که زوج یا زوجه بخواهد از رابطه نامشروع و خیانت همسر خود شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم می تواند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

دادگاه صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت غیر زنا و زنای غیرمحصنه و غیرمحصن دادگاه۲ و دادگاه صالح به رسیدگی زنای محصنه، زنای به عنف و زنا با محارم دادگاه کیفری۱ است.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره دریافت کن.

مدارک اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق

یکی از مدارکی که زوج یا زوجه می تواند برای اثبات رابطه نامشروع همسر خود به دادگاه ارائه نماید، پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و یا اسکرین شات پیام ها و عکس ها و فیلم دوربین های مدار بسته و یا فیلمی است که توسط اشخاص گرفته شده باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و پرینت مکالمات تلفنی با محتوای مستهجن که بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است نیز امکان پذیر است.

برای اثبات رابطه نامشروع با پیامک و مکالمات تلفنی، شاکی باید با داشتن دستور قضایی به مخابرات مراجعه کند و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی را دریافت کند، اما برای اثبات رابطه نامشروع با واتساپ امکان دریافت پرینت پیام ها، فایل های صوتی و عکس ها در ایران وجود ندارد، اثبات رابطه نامشروع از طریق تلگرام و سایر پیام رسان های خارجی مانند اثبات رابطه نامشروع از طریق اینستاگرام نیز به همین صورت است و شاکی می تواند از پیام ها و عکس های غیر اخلاقی و مبتذل که در فضای مجازی بین زن و مرد نامحرم رد و بدل شده است اسکرین شات بگیرد و به عنوان مدرک (اماره) در اختیار قاضی قرار دهد.

در خصوص اثبات رابطه نامشروع با فیلم و پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی و اسکرین شات عکس ها باید گفت این مدارک ادله اثبات جرم رابطه نامشروع نیستند و فقط به عنوان اماره در تشخیص جرم به قاضی کمک می کنند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

طلاق به دلیل خیانت همسر

امروزه طلاق نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و یکی از دلایل افزایش طلاق، خیانت همسر عنوان شده است. طبق قوانین طلاق در ایران، خیانت و داشتن رابطه نامشروع همسر از جمله موجبات طلاق محسوب می شود و از مصادیق نشوز زوج و زوجه و موارد سوء رفتار همسر نیز محسوب می شود.

در صورتی که زوج یا زوجه بتواند رابطه نامشروع همسر خود را در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند، می تواند به دلیل رابطه نامشروع همسر از دادگاه تقاضای طلاق نماید و به درخواست یکی از زوجین رای طلاق به دلیل خیانت همسر صادر می شود.

اثبات رابطه نامشروع همسر در طلاق از این جهت اهمیت دارد که اگر رابطه نامشروع همسر اثبات شود، در برخی حقوق زوجین در طلاق تاثیرگذار است. به عنوان مثال در صورتی که رابطه نامشروع و خیانت زن اثبات شود، نفقه و تنصیف اموال زوج در طلاق به او تعلق نمی گیرد، چرا که رابطه نامشروع زن از مصادیق نشوز زوجه محسوب می شود و در این صورت به زن نفقه و تنصیف اموال در طلاق تعلق نمی گیرد.

طلاق از طرف زن در ایران با دشواری هایی همراه است، چرا که زن حق طلاق ندارد و او برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی داشته باشد. در صورتی که زوجه بتواند رابطه نامشروع زوج را اثبات کند، می تواند تقاضای طلاق نماید و حقوق مالی خود را نیز مطالبه نماید.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع در طلاق به دلیل خیانت زن یا مرد و درخواست طلاق مشاوره کامل از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

در صورتی که به دلیل خیانت از همسرت طلاق گرفتی، بهتره بدونی اثبات رابطه نامشروع بعد از طلاق کار ساده ای نیست پس بهترین راهکار مراجعه به یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه است، از این رو برای دریافت مشاوره و راهنمایی موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند.

خیر، رابطه نامشروع از جمله جرائم غیر قابل گذشت است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع به دلیل غیر قابل گذشت بودن جرم رابطه نامشروع تاثیری در پیگیری پرونده و صدور رای و اجرای آن ندارد، مگر اینکه شاکی رضایت بدهد و ادله کافی نیز برای اثبات رابطه نامشروع وجود نداشته باشد.

رابطه نامشروع در قوانین ایران

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد. مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

در مورد اینکه جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد یا خیر باید گفت طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع جزو جرائمی است که سوء پیشینه و سابقه کیفری ندارد و چنانچه شخصی به جرم ارتکاب رابطه نامشروع محکوم شود در گواهی سوء پیشینه او هیچ گونه سوء سابقه کیفری درج نمی شود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

 

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

همچنین به فرزند متولد شده از رابطه نامشروع، ولدالزنا یا فرزند نامشروع گفته می شود که طبق شرع و قانون از پدر و مادر طبیعی خود ارث نمی برد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود. طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا یا لواط) تا ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

اثبات رابطه نامشروع

در صورتی که شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

دادگاه صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت غیر زنا و زنای غیرمحصنه و غیرمحصن دادگاه۲ و دادگاه صالح به رسیدگی زنای محصنه، زنای به عنف و زنا با محارم دادگاه کیفری۱ است.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

رابطه نامشروع و گذشت شاکی

رابطه نامشروع از جمله جرائم غیر قابل گذشت می باشد. جرائم غیر قابل گذشت به جرائمی گفته می شود که برای تشکیل پرونده و پیگیری آن در دادگاه لزوما نیاز به شکایت شاکی خصوصی نمی باشد. به طور کلی اصل بر غیر قابل گذشت بودن جرائم است، مگر آن دسته از جرائمی که در قانون قابل گذشت معرفی شده اند. در جرائم قابل گذشت شکایت شاکی خصوصی اولین شرط تشکیل پرونده کیفری و رسیدگی به جرم است و در صورتی که شاکی از شکایت خود علیه متهم در هر مرحله از دادرسی صرف نظر کند، با کذشت شاکی رسیدگی به پرونده، صدور رای یا اجرای آن متوقف شده و پرونده بسته می شود. علت قابل گذشت بودن جرایم این است که جنبه خصوصی این جرایم بر جنبه عمومی آنها غالب است.

در جرایم غیرقابل گذشت علاوه بر شاکی، ماموران نیروز انتظامی و دادستان نیز می توانند از مرتکبین رابطه نامشروع شکایت کنند.

در صورتی که رابطه نامشروع متهمین با ارائه ادله کافی و محکم در دادگاه اثبات شود و پرونده شاکی خصوصی داشته باشد و شاکی خصوص پس از اثبات جرم رابطه نامشروع از شکایت خود صرف نظر کند، به دلیل غیرقابل گذشت بودن رابطه نامشروع حتی با گذشت شاکی، رسیدگی به جنبه عمومی جرم، ادامه یافته و حکم محکومیت برای متهمین صادر می شود.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

نظریه مشورتی شماره ۱۶۱۱/۷ مورخ ۱۸/۲/۱۳۸۰

طبق نظریه شماره ۱۶۱۱/۷ مورخ ۱۸/۲/۱۳۸۰ «جرم رابطه نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، از جرائم غیر قابل گذشت محسوب و مشمول ماده ۲۷۷قانون آیین دادرسی کیفری می‌ باشد.»

براساس ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، هرگاه شاکی خصوصی در جرائم غیرقابل گذشت مانند رابطه نامشروع بعد از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرف نظر کند، محکوم علیه می تواند با استناد به استرداد شکایت ازدادگاه صادر کننده حکم قطعی، درخواست کند که درمیزان مجازات تجدیدنظر نماید. در این مورد دادگاه به درخواست محکوم علیه در وقت فوق العاده رسیدگی نموده و مجازات را در صورت اقتضاء در حدود قانون، تخفیف خواهد داد. این رای قطعی است.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

حکم تبعید در رابطه نامشروع

همان طور که گفته شد رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد و مجازات آن با توجه به نوع رابطه نامشروع متفاوت خواهد بود و تشخیص آن برعهده قاضی است. مجازات برخی جرائم رابطه نامشروع حدی و برخی تعزیری است که شامل اعدام، شلاق، حبس و تبعید است.

در صورتی که رابطه نامشروع با ادله کافی اثبات شود، مجرمین به مجازات های مقرر در قانون محکوم می شوند. مجازات جرم زنا، لواط، مساحقه، قوادی و قذف از نوع حدی و مجازات جرائم رابطه نامشروع غیر زنا از نوع تعزیری است، مجازات برخی روابط نامشروع به تشخیص قاضی ممکن است زندان باشد یا برای مجازات برخی حکم تبعید در رابطه نامشروع صادر شود.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

خیر، رابطه نامشروع از جمله جرائم غیر قابل گذشت است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

حکم تبعید در رابطه نامشروع یعنی فردی به دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع براساس حکم دادگاه، به زندگی کردن در یک محل خاص و در مدت زمان معین، مجبور شود.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد. مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

در مورد اینکه جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد یا خیر باید گفت طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع جزو جرائمی است که سوء پیشینه و سابقه کیفری ندارد و چنانچه شخصی به جرم ارتکاب رابطه نامشروع محکوم شود در گواهی سوء پیشینه او هیچ گونه سوء سابقه کیفری درج نمی شود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

همچنین به فرزند متولد شده از رابطه نامشروع، ولدالزنا یا فرزند نامشروع گفته می شود که طبق شرع و قانون از پدر و مادر طبیعی خود ارث نمی برد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود. طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا یا لواط) تا ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

اثبات رابطه نامشروع

در صورتی که شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

دادگاه صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت غیر زنا و زنای غیرمحصنه و غیرمحصن دادگاه۲ و دادگاه صالح به رسیدگی زنای محصنه، زنای به عنف و زنا با محارم دادگاه کیفری۱ است.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

مجازات تبعید در رابطه نامشروع

رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع رابطه نامشروع مجازات آن متفاوت خواهد بود و تشخیص نوع رابطه نامشروع برعهده قاضی است. مجازات های رابطه نامشروع ممکن است حدی و یا تعزیری باشد و شامل مجازات های اعدام، شلاق، حبس و تبعید است. رابطه نامشروع از جمله جرائم غیرقابل گذشت است و رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع تاثیری در صدور رای و اجرای آن ندارد. 

تبعید در رابطه نامشروع یا نفی بلد، یعنی فردی به دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع براساس حکم دادگاه، به زندگی کردن در یک محل خاص، و در مدت زمان معین، مجبور شود. بر این اساس در زمان تبعید، شخص باید خود را به طور دائم به مقامات تعیین شده معرفی کند و نباید در تمام مدت زمان تبعید، اقدام به ترک محل تبعید نماید.

در صورتی که رابطه نامشروع با رضایت طرفین صورت گرفته باشد و هر دو طرف در ارتکاب جرم رابطه نامشروع و عمل منافی عفت رضایت داشته باشند، مجازات و حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین برای هر دو نفر قابل اجرا است، اما در صورتی که یکی از طرفین به زور و اکراه مرتکب رابطه نامشروع شده باشد، فقط اکراه کننده به مجازات محکوم می شود.

اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع

در اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع، متهم به محل تبعید اعزام و مراتب به دادگاه و نیروی انتظامی محل اعلام می شود. طبق ماده ۵۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری شخصی که به تبعید یا اقامت اجباری محکوم شده است به دادسرای محل اجرای حکم اعزام می شود. در صورتی که متهم با وثیقه یا معرفی کفیل آزاد است برای اجرای حکم تبعید احضار می شود و همچنین به کفیل و وثیقه گذار نیز اعلام می گردد که متهم را برای اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع حاضر نماید و در صورتی که متهم بدون قرار تامین آزاد باشد بدون احضار، جلب می شود.

قاضی اجرای احکام برای اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع باید برگ نیابت قضایی را تنظیم کند و آن را به حوزه قضایی محل تبعید ارسال نماید. بدون اعطای نیابت قضایی، اجرای مجازات تبعید وجاهت قانونی ندارد.

متهم که به دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع به تبعید محکوم شده است، باید نزد رئیس دادگستری یا دادستان حوزه قضایی محل تبعید، حسب مورد حاضر گردد و پس از اجرای تشریفات هر دو روز یک بار خود را به کلانتری یا پاسگاه تعیین شده، معرفی کرده و اعلام حضور نماید.

طبق ماده ۵۴۶ قانون آیین دادرسی کیفری، نظارت بر حضور و فعالیت محکومان در محل تبعید بر عهده قاضی اجرای احکام کیفری محل اجرای حکم است.

تبعیدگاه مرکزی است که از طرف دولت به منظور نگهداری مجرمین به‌ عادت یا افراد شرور تاسیس گردیده است و محکوم به تبعید رابطه نامشروع در تبعیدگاه به سر می ‌برد و دارای لباس مخصوص بوده و غذای او از طرف مرکز تامین می شود و حق مکاتبه و مراوده با خارج از محل مذکور را ندارد، مگر تحت نظر اولیای مرکز تبعید. محکوم به تبعید همچنین مجبور به انجام کار‌هایی است که برای او تعیین می‌ شود و به طور کلی شب ‌ها به تنهایی و در سلول به سر می ‌برد.

اگر محکوم که در تبعید رابطه نامشروع به سر می برد، بدون دریافت مرخصی و بدون کسب اجازه از دادگاه صادرکننده رأی، محل تبعید را ترک کند، نیروی انتظامی موظف است به محض اطلاع، مراتب را به دادگستری محل اجرای نیابت اطلاع دهد و مقام قضایی مجری نیابت موضوع را به دادگاه صادرکننده رای یا قاضی اجرای احکام محل معطی نیابت اعلام می‌ کند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

نشست قضایی در مورد تاریخ برگزاری ۱۸/۷/۱۳۹۸

سوال: اگر شخصی به اتهام رابطه نامشروع علاوه بر مجازات اصلی به اقامت اجباری به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شده باشد لکن برای دومین بار از اقامت اجباری در محل معین خودداری نماید و دادگاه وی را به حبس تعزیری درجه هفت محکوم نماید آیا این حبس مشمول مقررات آزادی مشروط می شود یا خیر؟

نظریه هیات عالی

نظریه اداره حقوقی قوه قضائیه شماره ۱۵۲/۹۸/۷ مورخ ۹۸/۵/۲۸ به شرح زیر مورد تائید اعضاء هیأت عالی است: ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ راجع به آزادی مشروط ناظر به محکومیت حبس تعزیری به موجب حکم دادگاه است اطلاق آن شامل محکومیت حبس بدل از مجازات تکمیلی موضوع قسمت اخیر ماده ۲۴ این قانون نیز می شود به ویژه استنباط از عبارت «… بقیه مدت محکومیت را به حبس یا جزای نقدی درجه هفت یا هشت تبدیل می کند…» این است که این حبس مجازات تعزیری جدا و مستقل از مجازات تکمیلی محسوب می گردد لذا با رعایت شرایط مقرر در ماده ۵۸ قانون صدر الذکر مشمول آزادی مشروط می گردد.

نظریه اتفاقی

“مجازات جزای نقدی یا حبس که در اجرای قسمت اخیر ماده ۲۰ ق م ا تعیین می شود مجازاتی است بدلی و این مجازات در قانون قابل تجدید نظر شناخته نشده است “(ماده ۲۰ ق م ا سابق؛ درصورتی که محکوم به تبعید یا اقامت اجباری در نقطه ای یا ممنوعیت از اقامت در نقطه معین، در اثنای اجرای حکم، محل را ترک کند و یا به نقطه ممنوعه باز گردد،دادگاه می تواند با پیشنهاد دادسرای مری حکم مجازات مذکور را تبدیل به جزای نقدی و یا زندان نماید ) ۲- تبدیل حبس مذکور به جزای نقدی با فلسفه انشایی آن مغایرت دارد و فاقد وجاهت قانونی است. ۳- ایرج گلدوزیان: کیفرهای تکمیلی مشمول کیفیات مخففه نمی شوند صحفه ۳۳. عبدالحسین علی آبادی: کیفرهای تکمیلی را نمی توان مستقلا” تعلیق نمود. ج۲ صحفه ۳۵۱ . نکته: طبق بند ۲ ماده آیین نامه کمیسیون عفو و بخشودگی مصوب سال ۱۳۷۳ کلیه محکومیتهای محرومیت از حقوق اجتماعی و یا اقامت و یا ممنوعیت از اقامت در محل معین، قابل عفو و تخفیف است. ۴- از واژه به علت ارتکاب جرمی مذکور در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی سابق استفاده می شود که شامل مجازات بدلی نمی شود. *نظریه مشورتی ۱۰۹۷۷/۷ -۱۳۸۰/۱۱/۲۳ : چنانچه حسب مقررات ماده ۲۰ ق م ا تبعید به حبس تبدیل می شود حبس مذکور مجازات اصلی نیست بلکه کیفری است تتمیمی، لذا مشمول مقررات راجع به آزادی مشروط نیست. ۵- نظر به اینکه قانونگذار در ماده ۵۸ ق م ا مقدر نموده است: در مورد محکومیت به حبس تعزیری “و چون اقامت اجباری تبدیل شده به حبس”، حبس تعزیری نیست لذا مشمول مقررات آزادی مشروط نمی شود همچنین با توجه به اینکه در ماده ۶۵ ق م ا آمده است “مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها تا سه ماه حبس است به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می گردند و با توجه به اینکه در ما نحن فیه شخص محکوم مرتکب جرم نشده است لذا مشمول ماده مذکور نیز نخواهد بود.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

بله، رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع رابطه نامشروع مجازات آن متفاوت خواهد بود و تشخیص نوع رابطه نامشروع برعهده قاضی است و یکی از مجازات های رابطه نامشروع تبعید است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق در تهران از جمله دکتر مهدی رضوی در این مقاله به شما عزیزان معرفی می شود تا با مراجعه به دفتر بهترین وکیل طلاق تهران و دریافت مشاوره، بتوانید بدون سردرگمی در دادگاه به حق و حقوق خود در طلاق برسید.

بهترین وکیل طلاق

امروزه به دلیل افزایش آمار طلاق و دعاوی مرتبط با آن، دعاوی طلاق بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

مراحل درخواست و صدور رای طلاق به خصوص طلاق از طرف زن در ایران از پیچیدگی ها و دشواری هایی برخوردار است و هر یک از زوجین در طلاق دارای حقوقی هستند که در صورت طرح دادخواست طلاق از سوی هر یک از زوجین (طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن) و یا طلاق توافقی، دادگاه برای حق و حقوق آنها چه حقوق مالی و چه غیرمالی تعیین تکلیف می نماید، از این رو باید زوجین از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق اطلاعات کافی داشته باشند، چرا که در غیر این صورت ممکن است به دلیل نا آگاهی از قوانین و حقوق خود در طلاق، نتوانند به تمام حقوق خود برسند و از این رو متضرر شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از اطاله دادرسی در دعاوی طلاق و سایر دعاوی مرتبط با آن مانند دعوای مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال، اثبات رابطه نامشروع و خیانت همسر، حضانت فرزند و… مراجعه به یک وکیل طلاق (وکیل طلاق توافقی) با تجربه و دریافت مشاوره و راهنمایی در زمینه طلاق است، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان مهدی رضوی بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت مشاوره و راهنمایی و یا وکالت دادن به او از مزایای حضور یک وکیل طلاق با تجربه در پرونده طلاق خود بهره مند شوید.

وکیل طلاق آنلاین

در حال حاضر استفاده از فضای مجازی به دلیل دسترسی آسان و ارزان قیمت، میان کاربران فضای مجازی طرفداران بسیاری دارد و هر روز بر تعداد کاربران افزوده می شود. از این رو وکلای طلاق با تجربه برای دستیابی کاربران به اطلاعات حقوقی در زمینه دعاوی خانواده و طلاق و حل مشکلات و پاسخ به سوالات آنها اقداماتی انجام داده و امکاناتی را فراهم نموده اند که کاربران فضای مجازی بتوانند به صورت غیر حضوری و آنلاین از خدمات حقوقی توسط وکیل آنلاین برخوردار شوند.

کاربران فضای مجازی می توانند از طریق پیام رسان های مختلف مانند واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و… سوالات خود در زمینه طلاق مطرح کنند و پاسخ سوالات خود را از بهترین وکیل آنلاین طلاق دریافت کنند.

برای دریافت مشاوره از وکیل آنلاین می توانید از طریق پیام رسان واتساپ تماس بگیرید و به صورت غیر حضوری پاسخ سوالات خود را مطرح کنید.

مزایای مشاوره با وکیل آنلاین واتساپ و تلگرام عبارتند از:

  • دسترسی هر چه سریعتر به مشاور حقوقی با وکیل آنلاین طلاق
  • امکان دریافت مشاوره با وکیل آنلاین در تمامی ساعات روز و در هر مکانی که حضور داریم.
  • امکان ارسال متن، صدا، مدارک، فیلم و غیره و ذخیره ‌سازی آ‌نها جهت بررسی مجدد آنها
  • صرفه‌ جویی در زمان از نظر حذف شدن رفت ‌و آمد به دفتر مشاور
  • صرفه‌ جویی در هزینه از جهت حذف شدن برخی هزینه‌ های جانبی

برای دریافت مشاوره آنلاین در خصوص دعاوی طلاق می توانید با مهدی رضوی وکیل آنلاین تلگرام و واتساپ در ارتباط باشید…

طلاق در ایران

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، عقد نکاح با طلاق، فسخ نکاح یا به بذل مدت در عقد موقت (صیغه) منحل می شود.

طبق قوانین طلاق در ایران، طلاق جزو ایقاعات است، چون یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود. طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد یعنی هر زمان که بخواهد حتی بدون داشتن دلیل موجه می تواند از دادگاه درخواست طلاق نماید. همچنین طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

برای اینکه از نحوه ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در شمال تهران مشاوره رایگان دریافت کن.

انواع طلاق براساس رجوع در طلاق

رجوع پس از طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نمی‌ باشد. البته ثبت رجوع توسط مرد الزامی است و در صورت عدم ثبت رجوع به پرداخت جزای نقدی و یا تحمل حبس محکوم خواهد شد.

براساس حق رجوع مرد در طلاق، طلاق دو دسته تقسیم می شود:

طلاق بائن (بدون رجوع): طلاق بائن به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در ایام عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند و در صورتی که زن و مرد بخواهند زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند، باید مجددا عقد نکاح جاری شود. طلاق زن باکره، طلاق دختر صغیره، طلاق زن یائسه، طلاق خلع، طلاق مبارات و طلاق سوم یا سه طلاق انواع طلاق بائن هستند.

طلاق رجعی: در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند تا زمانی که عده زن پایان نیافته، بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند و ازدواج قبلی با تمام آثاری که دارد پا بر جا است.

در طلاق خلع و مبارات که یکی از انواع طلاق بائن هستند و زن با بذل مهریه اش طلاق می گیرد در صورتی که در ایام عده طلاق تمام یا بخشی از مهریه اش را که بخشیده مطالبه نماید، طلاق از حالت بائن خارج و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده به زن رجوع کند و زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند.

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

در صورتی که زن و مرد تصمیم به طلاق داشته باشند مانند هر دعاوی دیگری باید ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق اقدام نمایند، ممکن است دادخواست طلاق از طرف زن، مرد و یا به درخواست هر دو مطرح شود، براساس اینکه چه کسی تصمیم به طلاق دارد و دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم می کند، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

  • طلاق یک طرفه: هرگاه یکی از زوجین تصمیم به طلاق داشته باشد و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم کند، طلاق یک طرفه است مانند طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن
  • طلاق توافقی: هرگاه زوجین در طلاق با هم توافق داشته باشند و بخواهند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهند، دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه تقدیم می کنند. زوجین بدون دخالت دادگاه در خصوص امور مالی و غیرمالی طلاق با یکدیگر توافق می کنند و توافقات خود را به دادگاه تقدیم می کنند.

اگر برای طرح دادخواست طلاق نیاز به راهنمایی و مشاوره داری موسسه حقوقی دادآرمان شماره بهترین وکیل طلاق در شرق تهران را در اختیار شما قرار می دهد.

۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق تهران

۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق در تهران در این مقاله به شما عزیزان معرفی می شود تا با مراجعه به دفتر بهترین وکیل طلاق تهران و دریافت مشاوره، بتوانید بدون سردرگمی در دادگاه خانواده به حق و حقوق خود در طلاق برسید.

  1. دکتر مهدی رضوی
  2. دکتر امین گلریز
  3. آذین طالبی
  4. دکتر احمد زهره وند
  5. مهدیه کتابی
  6. مونا محمدی سام
  7. دکتر محمد تقی زاده
  8. دکتر الهام جعفرپور
  9. دلارام بصیرت
  10. پوریا مجیدیانی

دکتر مهدی رضوی

مهدی رضوی یکی از وکلای پایه یک دادگستری در تهران و موسس و مدیرعامل موسسه حقوقی کیان دادآرمان به شماره ثبت ۴۳۳۷۸ است. ایشان با سال ها تجربه در زمینه دعاوی کیفری و حقوقی، دعاوی خانواده (وکیل ارث، وکیل طلاق، وکیل مهریه و…) و با همکاری جمع کثیری از وکلا که بی شک همگی از بهترین وکلای خبره پایه یک دادگستری تهران هستند و با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه با هدف ارائه ی خدمات برجسته و ممتاز حقوقی از جمله مشاوره، وکالت و داوری خدمات فوق را در قالب دپارتمان های تخصص ارائه می نماید.

مهدی رضوی مدیر موسسه حقوقی دادآرمان با ارائه خدمات حقوقی مناسب در کوتاه ترین زمان، به عنوان مدیر بهترین موسسه حقوقی تهران، با ارائه مشاوره و وکالت تخصصی همواره جایگاه خود را نزد مخاطبان و متقاضیان حفظ کند.

دکتر امین گلریز

دکتر امین گلریز، وکیل پایه یک دادگستری تهران و عضو کانون وکلای مرکز و فارغ التحصیل رتبه یک دکتری حقوق، رتبه دوم کارآموزی قضات، عضو هیات علمی دانشگاه، پژوهشگر برتر کشور، نویسنده کاملترین شرح بر قانون مجازات اسلامی می ‌باشد.

  • آدرس دفتر: تهران، میدان تجریش، خیابان ملکی (سعدآباد)، نبش بن بست یکم، پلاک۲، طبقه۲
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۰۸۹۹۹۱۷
  • شماره دفتر: ۰۲۱۲۲۷۳۲۹۱۹

آذین طالبی

آذین طالبی، وکیل پایه یک دادگستری در تهران و مشاور حقوقی، از سوی کانون وکلا با بیش از ۱۲سال سابقه وکالت می باشد.

  • آدرس دفتر: تهران، بلوار آفریقا (جردن)، خیابان ناهید غربی، پلاک ۱۷
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۲۹۸۹۰۵۰

دکتر احمد زهره وند

دکتر احمد زهره وند، وکیل پایه یک دادگستری به همراه تیمی از وکلای مجرب در کلیه امور قضایی اعم از حقوقی و کیفری فعالیت و قبول وکالت می نمایند.

  • آدرس دفتر: تهران، نیاوران، سه راه یاسر، ابتدای خیابان عمار، بن بست راز، پلاک ۳۵ واحد ۲۰
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۱۳۰۵۹۱۹

مهدیه کتابی

مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از ۱۰ سال سابقه وکالت می باشد و علاوه بر دعاوی طلاق و خانواده در سایر زمینه های قضایی از جمله تنظیم انواع قراردادهای تجاری، دعاوی کیفری، ثبتی و… فعالیت و قبول وکالت می نمایند.

  • آدرس دفتر: تهران، خیابان آیت اله کاشانی، مجتمع تجاری اترک، طبقه ششم اداریA، واحد 609
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۳۰۵۷۹۷۵
  • شماره دفتر: ۰۲۱۴۴۱۳۹۱۴۱

مونا محمدی سام

خانم مونا محمدی سام وکیل پایه یک دادگستری در تهران است و دارای بیش از ۱۲ سال سابقه درخشان و موفق در کار وکالت است و علاوه بر فعالیت در زمینه ی طلاق و دعاوی مرتبط با آن (حضانت، نفقه، تنصیف اموال و…) در سایر دعاوی اعم از حقوقی کیفری نیز فعالیت دارد و وکالت موکلین را قبول می کند.

  • آدرس دفتر: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه توانیر، قبل از پل همت، نبش کوچه شفق، ساختمان ۲۳۶۱، طبقه ۴، واحد ۱۵
  • شماره دفتر: ۰۲۱۸۸۶۷۶۹۱۰

دکتر محمد تقی زاده

دکتر محمد تقی زاده یکی دیگر از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و از فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی است و در شهر تهران فعالیت دارد. همچنین ایشان علاوه بر دعاوی طلاق سابقه کار موفق در بسیاری از پرونده های کیفری و حقوقی را نیز در رزومه خود دارد.

  • آدرس دفتر: تهران، بلوار اصلی سعادت آباد، نبش خیابان ۳۲، پلاک۱۱۶، ساختمان خانه سبز، طبقه۲، واحد۴
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۱۷۲۲۴۶۴
  • شماره دفتر: ۰۲۱۸۶۱۲۷۲۲۸

دکتر الهام جعفرپور

خانم دکتر الهام جعفرپور از وکلای پایه یک دادگستری کانون وکلای دادگستری مرکز و دارای مدرک دکتری حقوق جزا و جرم شناسی با رتبه ۲ هستند. ایشان با داشتن بیش از ۱۲ سال سابقه وکالت در کلیه دعاوی خانواده و دعاوی کیفری و سابقه تدریس در دانشگاه یکی از بهترین وکیل طلاق در شرق تهران هستند.

  • شماره تماس: ۰۹۱۲۰۵۲۶۹۴۹

دلارام بصیرت

خانم دلارام بصیرت وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری تهران با بیش از ۱۲ سال سابقه وکالت می باشد. ایشان در کلیه دعاوی حقوقی از جمله دعاوی خانواده، طلاق، طلاق توافقی، مطالبه نفقه، مطالبه مهریه، دعاوی ارث و…. فعالیت دارند.

  • آدرس دفتر: خیابان شریعتی، خیابان الهیه، انتهای خیابان دشتی، بن بست سپید، پلاک ۲ واحد ۴
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۲۴۹۰۳۲۲

پوریا مجیدیانی

آقای پوریا مجیدیانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی است و در تهران فعالیت دارند. ایشان تجربه وکالت در خصوص دعاوی حقوقی، خانواده، ملکی، ثبتی و همچنین دعاوی کیفری را دارند و در کلیه دعاوی اعم از حقوقی و کیفری وکالت موکلین را قبول می نمایند.

  • آدرس دفتر: تهران- خیابان مطهری
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۰۲۴۶۹۷۳

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، مهدی رضوی، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه  حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی خانواده نیاز به مشورت با یک وکیل خانواده داری، می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران و کانال حقوقی تلگرام با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید و هر سوالی داری بپرسی.

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند از دادگاه درخواست طلاق نماید و دادگاه پس از اینکه در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق تعیین تکلیف نمود و مرد حقوق مالی زن را پرداخت کرد، گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –