آرشیو دی ماه 1402

مشاوره و وکالت دعاوی ملکی ، خانواده و امور مهاجرت

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

مهریه موجل و حال چیست؟ هرگاه برای پرداخت مهریه توسط مرد مهلتی تعیین شود، مهریه موجل است و اگر زمانی برای پرداخت مهریه مشخص نشود، یعنی زن هر زمان که بخواهد می تواند مهریه اش را مطالبه نماید، مهریه حال است.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند زمین، آپارتمان (مهریه غیرمنقول) و خودور و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد، عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند، اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه)، شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود، از این رو مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت محسوب می شود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می ‌شود. مهر‌المسمی مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین تعیین می ‌گردد یا شخصی که زوجین انتخاب کرده ‌اند.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌ گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌ شود. در مهر‌المتعه وضعیت مرد از لحاظ اقتصادی و توانایی مالی مورد توجه واقع می‌ شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می ‌باشد.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

همان طور که گفته شد زن مالک مهریه است و می تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را از شوهرش مطالبه کند، اما مهریه از نظر زمان مطالبه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می ‌تواند مهریه ‌اش را از همسرش درخواست بنماید و زوج موظف به پرداخت مهریه است. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد.

در خصوص مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه باید به این نکته اشاره کنیم، طبق قانون بعد از عقد نکاح امکان افزایش مهریه وجود ندارد، اما بعد از ازدواج کاهش مهریه و یا تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه با توافقی زوجین امکان پذیر است و منع قانونی ندارد.

مهریه حال و موجل

مهریه حال مهریه ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده است و زن طبق قانون می تواند مهریه حال را هر زمان که بخواهد مطالبه کند و مرد نیز با هر شرایط مالی با مطالبه مهریه از سوی زن موظف است مهریه را پرداخت کند. اما در مهریه‌ ی موجل برای پرداخت مهریه مهلت و زمانی در نظر گرفته می‌ شود که تا زمان فرا رسیدن آن، زن حق مطالبه ی مهریه را ندارد.

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در خصوص مطالبه مهریه حال و موجل می گوید: اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند و در صورت اثبات اعسار مرد، قاضی رای به تقسیط مهریه صادر می کند و حداقل پیش قسط مهریه و اقساط مهریه با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود، همچنین پس از تقسیط مهریه نیز امکان تعدیل اقساط مهریه نیز وجود دارد و مرد یا زن می توانند از دادگاه برای کاهش یا افزایش اقساط درخواست تعدیل اقساط مهریه را بنمایند.

مزایای مهریه حال

یکی از سوالات متداولی که در خصوص مهریه حال و موجل مطرح می شود مزایای مهریه حال و موجل است. کدام مهریه به نفع زن است مهریه حال یا موجل؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در پاسخ به این سوال می گوید، در صورتی که مهریه حال باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند، اما در مهریه موجل این حق از وی ساقط می شود، در واقع استفاده از حق حبس مهریه مهمترین مزایای مهریه حال بشمار می رود.

به گفته ی وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان اگر مهریه حال باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند. حق حبس مهریه یعنی زن طبق قانون می تواند تا زمانی که مرد تمام مهریه را به او پرداخت نکرده است زن از انجام وظایف خود در مقابل شوهر امتناع کند و عدم تمکین زوجه (تمکین خاص و عام) از شوهر در این حالت نشوز محسوب نمی شود، بنابراین به زن نیز نفقه تعلق می گیرد.

طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، زن می ‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع ورزد؛ مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع از بین برنده‌ ی حق نفقه نخواهد بود. همچنین طبق ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی، چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه به اختیار خود از زوج تمکین خاص نماید، حق حبس زن از بین می ‌رود و دیگر نمی تواند از تمکین و سایر وظایف زناشویی خودداری نماید.

با توجه به ماده ۱۰۸۵ و ۱۰۸۶ قانون مدنی، برای استفاده از حق حبس مهریه، زن باید باکره باشد و از شوهر تمکین نکرده باشد و مهریه حال باشد.

شرایط تعلق گرفتن مهریه موجل و حال

وکیل مهریه در شرق تهران در خصوص شرایط تعلق گرفتن مهریه موجل و حال چنین توضیح می دهد: در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه باید بدانید هیچ شرطی برای تعلق گرفتن مهریه در انواع مختلف مهریه که در این مقاله به آنها اشاره کردیم اعم از مهریه حال، موجل، مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه و مهرالسنه وجود ندارد و به زن در هر شرایطی مهریه تعلق می گیرد، حتی به زن باکره نیز در صورت طلاق نصف مهریه تعلق می گیرد.

عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی و حتی اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن مانع از مطالبه مهریه از سوی زوجه نمی باشد. طبق قانون فقط در فسخ نکاح و بطلان نکاح پیش از نزدیکی زوجین به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

بهترین وکیل مهریه در ادامه می گوید، همچنین مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر نیز امکانپذیر است و زن می تواند مهریه اش را از ترکه و اموال به جا مانده از شوهر مطالبه نماید و اگر مهریه وجه نقد باشد مهریه به نرخ روز محاسبه و به زن پرداخت می شود، از این رو مهریه پشتوانه مالی زن و مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود، بنابراین اگر زن بخواهد مهریه اش را ببخشد باید با بهترین وکیل مهریه مشورت کند و از عواقب بخشیدن مهریه کاملا مطلع باشد تا پس از بخشش و بذل مهریه متضرر و پشیمان نگردد.

رأی وحدت رویه شماره ۷۰۸ مورخ ۱۳۸۷/۵/۲۲

به موجب ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زن می ‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد. ضمناً در صورت احراز عسرت زوج، وی می ‌تواند که مهر را به نحو اقسـاط پرداخت کند. با توجه به حکم قانونی ماده مذکور که مطلق مهر مورد نظر بوده و با عنایت به میزان مهر که با توافق طرفین تعیین گردیده، صدور حکم تقسیط که صرفاً ناشی از عسر و حرج زوج در پرداخت یک جای مهر بوده مسقط حق حبس زوجه نیست و حق او را مخدوش و حاکمیت اراده وی را متزلزل نمی ‌سازد، مگر به رضای مشارالیها، زیرا اولاً حق حبس و حرج دو مقوله جداگانه است که یکی در دیگری مؤثر نیست. ثانیاً موضوع مهر در ماده مزبور دلالت صریح به دریافت کل مهر داشته و اخذ قسط یا اقساطی از آن دلیل بر دریافت مهر به معنای آنچه مورد نظر زوجه در هنگام عقد نکاح بوده، نیست. بنا به مراتب رأی شعبه ۱۹ دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان که موافق با این نظر است منطبق با قانون تشخیص می ‌شود.

این رأی بر طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین‌ دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای دادگاه‌ ها و شعب دیوان عالی کشور لازم ‌الاتباع می ‌باشد.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد دعاوی مهریه داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

رأی وحدت رویه شماره ۷۱۸ مورخ ۱۳/۲/۱۳۹۰

مستفاد از ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی این است که زن در صورت حال بودن مهر می‌ تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء مطلق وظایفی که شرعاً و قانوناً در برابر شوهر دارد امتناع نماید، بنابراین رأی شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظر استان لرستان که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص و تأیید می‌ گردد. این رأی طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و کلیه دادگاه ‌ها لازم ‌الاتباع است.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

مهریه حال مهریه ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده است و زن طبق قانون می تواند مهریه حال را هر زمان که بخواهد مطالبه کند و مرد نیز با هر شرایط مالی با مطالبه مهریه از سوی زن موظف است مهریه را پرداخت کند.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

حداقل پیش قسط مهریه مقدار مشخص و ثابتی ندارد و با توجه به تمکن مالی مرد از سوی قاضی تعیین می شود، از این رو مقدار پیش قسط مهریه برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد، تا یک ماه پس از ابلاغ اجراییه فرصت دارد تا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند. مرد که مدعی اعسار است باید با ارائه مدارک کافی، اعسار خود را در دادگاه اثبات کند برای اثبات اعسار او باید لیست اموال منقول و غیرمنقول خود، حساب های بانکی، مطالبات اشخاص ثالث و فهرست کلیه نقل و انتقالات انجام شده طی یک سال اخیر را به دادگاه ارائه نماید. همچنین دو نفر شاهد که از وضعیت معیشتی مرد اطلاع دارند، شهادت بدهند که او توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را ندارد.

در صورتی که مدارک برای اثبات اعسار مرد کافی باشد، دادخواست اعسار او پذیرفته می شود و قاضی رای به تقسیط مهریه می دهد، برای تعیین مقدار اقساط مهریه تمکن مالی مرد ملاک است و قاضی با توجه به وضعیت مالی مرد مقدار اقساط مهریه را تعیین می کند. همچنین رای صادره تا ۲۰ روز پس از ابلاغ به طرفین دعوی قابل تجدیدنظر خواهی است.

بهترین وکیل مهریه در خصوص مطالبه مهریه خاطر نشان کرد، نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم تفاوتی ندارد و در صورت مطالبه مهریه از سوی زن چه در عقد موقت یا دائم، مرد می تواند در صورت عدم تمکن مالی درخواست تقسیط مهریه را بنماید.

تعدیل اقساط مهریه

بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد تعدیل اقساط مهریه می گوید: پس از اثبات اعسار مرد و تقسیط مهریه به دلایل مختلفی مانند بیکاری، افزایش شدید نرخ تورم و افزایش قیمت سکه و غیره، مرد نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند، از این رو می تواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و برای کاهش اقساط مهریه دادخواست تعدیل اقساط مهریه را ثبت کند. قاضی پرونده پس از بررسی مدارک و اظهارات خواهان و اثبات عدم تمکن مالی مرد برای پرداخت اقساط مهریه رای کاهش اقساط مهریه را صادر می کند.

وکیل مهریه در ادامه می گوید: همچنین زن می تواند در صورت اطلاع از تغییر وضعیت مالی مرد و افزایش درآمد او، از دادگاه خانواده درخواست افزایش اقساط مهریه را بنماید و در صورت اثبات افزایش تمکن مالی مرد، قاضی به درخواست زن رای افزایش اقساط مهریه را صادر می کند و با توجه به بهبود اوضاع مالی مرد اقساط مهریه را افزایش می دهد.

حداقل پیش قسط مهریه چقدر است؟

یکی از سوالات متداول و پر تکراری که در مورد تقسیط مهریه مطرح می شود، در مورد حداقل پیش قسط مهریه است. حداقل پیش قسط مهریه چقدر است؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران پاسخ به این سوال می گوید: در صورتی که پس از اثبات اعسار مرد، مهریه تقسیط و پیش قسط مهریه تعیین شود و مرد باید پیش قسط را در ابتدا پرداخت کند، حداقل مقدار پیش قسط مهریه با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود، از این رو پیش قسط مهریه مقدار ثابت و مشخصی ندارد و ملاک استطاعت مالی مرد در پرداخت است بنابراین مقدار پیش قسط مهریه برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. همچنین مانند سایر دعاوی تا ۲۰ روز پس از ابلاغ رای در خصوص تعیین پیش قسط و تقسیط مهریه، طرفین دعوی می توانند به رای صادره در مورد مقدار پیش قسط و اقساط تعیین شده اعتراض کنند.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد دعاوی مهریه از جمله ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و نحوه اثبات اعسار، مطالبه مهریه به نرخ روز، رفع توقیف اموال، مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر و… داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

مجازات عدم پرداخت پیش قسط مهریه

به گفته ی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران اگر دادگاه به دلیل اعسار مرد برای پرداخت مهریه پیش قسط و اقساط تعیین کند و مرد از پرداخت پیش قسط و یا اقساط مهریه در تاریخ های مقرر امتناع کند، زن می ‌تواند به دلیل عدم پرداخت به موقع اقساط مهریه و یا پیش پرداخت مهریه از او شکایت کند و حکم جلب مرد را بگیرد.

اگر مرد بیش از ۳ قسط مهریه را پرداخت نکند، مهریه از صورت قسطی به صورت حال تبدیل می شود، یعنی پرداخت آن مشروط به درخواست زن است و مرد باید به صورت کامل آن را بپردازد.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۰/۱۳۱۹ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

استعلام: ۱- شخصی به پرداخت یکصد و چهارده سکه طلا بابت مهریه محکوم شود و پس از طرح دعوای اعسار و تقسیط از محکوم‌ به، دادگاه حکم بر تقسیط محکوم ‌به از قرار ماهیانه ربع سکه بهار آزادی صادر کند و به دلیل عدم تمکن مالی محکوم ‌علیه تعدادی از اقساط به تعویق بیفتد و درخواست تعدیل محکوم‌ علیه نیز پذیرفته نشود، آیا دعوای اعسار از اقساط به تعویق‌افتاده قابلیت استماع دارد؟

نظریه مشورتی: هر چند مفروض آن است دادگاه در زمان صدور حکم به تقسیط محکوم ‌به (مهریه)، توانایی محکوم‌ علیه مبنی بر پرداخت اقساط را احراز کرده است و در فرض عدم پرداخت اقساط، اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ امکان ‌پذیر است؛ با وجود این، از آنجایی که ایسار و اعسار اشخاص امری متغیر است و مؤلفه‌ های متعددی از جمله تورم و… بر آن مؤثر است؛ در فرض سؤال چنانچه به هر دلیل اقساط مقرر در حکم دادگاه پرداخت نشده باشد، استماع دعوای تقسیط اقساط معوقه و یا اعسار از پرداخت آن با منع قانونی مواجه نیست؛ هرچند این ادعا خلاف اصل است و بار اثبات آن بر عهده مدعی است.

نظریه مشورتی ۷/۹۹/۱۱۴۱ مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۱

استعلام: چنانچه مهریه به صورت یک عدد سکه تمام بهار آزادی در هر دوازده ماه تقسیط شده باشد، آیا می ‌توان معادل ریالی سکه را به دوازده ماه تقسیم و به صورت ماهانه از محکوم اخذ کرد؟ چنانچه دادگاه مهریه را به صورت یک عدد سکه بهار آزادی در هر دوازده ماه تقسیط کرده باشد، آیا می ‌توان معادل ریالی سکه را به دوازده ماه تقسیم و به صورت ماهانه از محکوم اخذ کرد؟

نظریه مشورتی: در فرض سوال که محکوم‌ به، تحویل تعدادی سکه است یا حکم به تقسیط محکوم ‌به به میزان سالیانه یک سکه صادر شده است، در صورت تقدیم دادخواست تعدیل، امکان تقسیط و تعدیل معادل ریالی سکه وجود ندارد؛ چه اینکه محکوم‌ به یعنی عین قابل تقسیط خواهد بود. وفق ماده ۴۶ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶در مرحله اجرا و در فرض عدم دسترسی به عین، معادل ارزش ریالی آن از اموال محکوم‌ علیه قابل توقیف است.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

مقدار ثابت و مشخصی برای حداقل پیش قسط مهریه وجود ندارد و پیش قسط مهریه با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

دادخواست تعدیل اقساط مهریه ممکن است از طرف مرد یا زن مطرح شود. اگر مرد طبق رای دادگاه مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند و به هر دلیلی مانند افزایش تورم و قیمت سکه یا بیکاری نتواند مقدار تعیین شده برای اقساط را پرداخت کند، می تواند برای کاهش مبلغ اقساط، دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح مهریه تعیین شده باشد یا نه و وقوع و عدم وقوع نزدیکی بعد از ازدواج مهریه به چند دسته تقسیم می شود:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند، ولی مرد از تمکن مالی برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد، باید تا یک ماه پس از ابلاغ اجراییه با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند و مدارک اثبات اعسار خود را نیز ارائه نماید. در صورتی که مدارک مرد برای اثبات اعسار و عدم توانایی مالی کافی برای پرداخت یکجای مهریه اثبات شود، قاضی برای پرداخت مهریه زن به صورت اقساط با توجه به تمکن مالی مرد تصمیم گیری می کند و او می تواند طبق رای دادگاه مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند و همچنین حداقل پیش قسط مهریه نیز با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود.

در صورتی که اعسار مرد پذیرفته شود زن نمی تواند اموال مرد را توقیف کند و اگر زن ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز درخواست کرده باشد، ممنوع الخروجی مرد رفع خواهد شد.

بهترین وکیل مهریه در تهران در خصوص مطالبه مهریه خاطر نشان کرد، نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم تفاوتی ندارد و در صورت مطالبه مهریه از سوی زن چه در عقد موقت یا دائم، مرد می تواند در صورت عدم تمکن مالی درخواست تقسیط مهریه را بنماید.

دادخواست تعدیل اقساط مهریه از طرف مرد

اگر اعسار از پرداخت مهریه از سوی دادگاه پذیرفته شود، مرد می تواند مهریه زن را طبق رای دادگاه به صورت اقساطی پرداخت کند، اما ممکن است پس از مدتی مرد با دلایل مختلفی مانند بیکاری یا افزایش تورم شدید نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند، در این صورت باید دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند و با ثبت این دادخواست از دادگاه تقاضا کند تا مبلغ اقساط را با توجه به استطاعت مالی مرد کاهش دهد. قاضی نیز مدارک و دلایل مرد را برای کاهش اقساط مهریه بررسی می کند و در و صورتی که دلایل مرد موجه باشد مقدار اقساط را کاهش می دهد.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

دادخواست تعدیل اقساط مهریه از طرف زن

بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در خصوص دادخواست تعدیل اقساط مهریه ادامه می دهد: همان طور که مرد می تواند پس از صدور رای دادگاه مبنی بر اعسار و تعیین مقدار و نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی به دلایل موجه و عدم توانایی مالی برای پرداخت اقساط مهریه درخواست کاهش و تعدیل اقساط مهریه را بنماید، زن نیز می تواند، چنانچه مرد پس از مدتی وضعیت مالی بهتری پیدا کرد و استطاعت مالی او بیشتر شده یا اموالی خریداری کرده باشد و به طور کلی اوضاع مالی بهتری داشته باشد، زن می تواند با ثبت دادخواست تعدیل اقساط مهریه از دادگاه خانواده تقاضای افزایش مبلغ مهریه را بنماید.

اگر استطاعت مالی مرد برای پرداخت اقساط بیشتر مهریه اثبات شود، دادگاه رای به افزایش اقساط مهریه را به نفع زن صادر می کند و در صورتی که تمکن مالی مرد اثبات نشود و همچنان معسر شناخته شود، دادخواست تعدیل اقساط مهریه از سوی زن رد خواهد شد.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد دعاوی مهریه از جمله ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و نحوه اثبات اعسار، مطالبه مهریه به نرخ روز، رفع توقیف اموال، مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر و… داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

چند بار می توان درخواست تعدیل اقساط مهریه کرد؟

یکی از سوالات متداولی که در خصوص اعسار از پرداخت مهریه و تعدیل اقساط مهریه مطرح می شود در خصوص تعداد درخواست تعدیل اقساط مهریه است. زن یا مرد چند مرتبه می توانند از دادگاه درخواست تعدیل اقساط مهریه را بنماید؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در پاسخ به این سوال می گوید: امروزه با توجه به متغیر بودن نرخ تورم و افزایش شدید تورم و قیمت سکه و همچنین تغییر وضعیت مالی مرد، او می تواند هر موقع که لازم باشد، درخواست کاهش و تعدیل اقساط مهریه را بنماید و یا زن می تواند با تغییر در تورم و یا افزایش تمکن مالی مرد که از آن اطلاع دارد، درخواست افزایش و تعدیل اقساط مهریه را تقدیم کند و از این نظر محدودیتی در تعداد دفعات درخواست تعدیل اقساط وجود ندارد فقط برای درخواست تعدیل اقساط مهریه باید تغییری در وضعیت مالی مرد و یا تغییر نرخ تورم و قیمت سکه ایجاد شود و به اقتضای تغییرات ایجاد شده دادگاه رای تعدیل اقساط مهریه را به نفع خواهان صادر می کند.

نظریه شماره ۷/۱۴۰۱/۴۷۵ در مورد تعدیل اقساط مهریه

استعلام: ۱- بابت محکومیت زوج به پرداخت مهریه زوجه (تعدادی سکه طلا) رأی بر محکومیت و متعاقباً حکم بر اعسار زوج از پرداخت محکوم‌ به به صورت محکومیت وی به تحویل تعداد دو سکه به عنوان پیش‌ پرداخت، هر پنج ماه یک سکه طلا صادر شده و در نتیجه عدم پرداخت پیش‌ قسط و اقساط معوق در راستای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ با بازداشت محکوم‌ علیه موافقت شده است. با توجه به این‌که محکوم‌ علیه دادخواست تعدیل اقساط را تقدیم نموده است، آیا با توجه به ماده ۴ آیین‌ نامه اجرایی نحوه اجرای محکومیت‌ های مصوب ۱۳۹۹/۶/۱۸ رئیس محترم قوه قضاییه، تقدیم دادخواست تعدیل اقساط مانع جلب و بازداشت محکوم ‌علیه است و در صورتی که مانع جلب باشد، آیا باید از محکوم‌ علیه تأمین متناسب اخذ شود؟

۲- محکوم ‌علیه بابت مهریه به پرداخت تعداد پانصد عدد سکه بهار آزادی محکوم شده و با صدور حکم اعسار به پرداخت هر ماه پنج سکه محکوم شده است. در راستای اعمال ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶، آیا می ‌توان حقوق و مزایای محکوم ‌علیه که کارمند است را کسر کرد؟ توضیح آنکه، در پرونده دیگری که در شعبه اجرای احکام دیگری مطرح است، با صدور گزارش اصلاحی و در اجرای ماده ۹۶ یاد شده، یک چهارم حقوق و مزایای این محکوم‌ علیه کسر می‌ شود. پرسش این است که با توجه به اینکه کسر یک چهارم حقوق و مزایا در پرونده اخیرالذکر جبری نبوده است، آیا برای پرونده‌ های دیگر می ‌توان یک چهارم حقوق و مزایای محکوم‌ علیه را کسر کرد؟

نظریه مشورتی: ۱- از حکم مقرر در تبصره ماده ۴ آیین ‌نامه نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی مصوب ۱۳۹۹/۶/۱۸ رئیس محترم قوه قضاییه، لزوم تسریع در رسیدگی به دادخواست تعدیل اقساط مستفاد است تا زمینه آزادی یا عدم حبس محکوم‌ علیه در آینده فراهم شود. بر این اساس حکم ماده ۴ و تبصره آن از آیین ‌نامه یاد شده، بر منع حبس یا بازداشت محکوم ‌علیه به صرف تقدیم دادخواست تعدیل اقساط دلالت ندارد؛ بلکه پس از تقدیم دادخواست تعدیل اقساط، دادگاه وضعیت فعلی محکوم علیه را بررسی می‌کند و بر همین اساس، حکم به تعدیل اقساط فعلی صادر می کند و علی الاصول حکم تعدیل اقساط، قابل تسری به اقساط ماقبل نیست؛ زیرا دادگاه نمی تواند نسبت به زمان پیش از تقدیم دادخواست تعدیل اقساط، رسیدگی کرده و راجع به آن رأی صادر کند؛ بنابراین نسبت به زمان گذشته، حکم تقسیط قبلی به قوت خود باقی است و مسئولیت محکوم علیه نیز استصحاب می شود؛ مگر آنکه دادگاه راجع به اقساط معوق در رأی خود به صراحت تعیین تکلیف کرده باشد.

۲- با توجه به اهمیت حقوق و مزایای مستخدمان در تامین معیشت آنها و ابعاد انسانی، اجتماعی و اقتصادی موضع قانون گذار در ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ به نحو اطلاق و حسب مورد توقیف و برداشت بیش از یک سوم یا یک چهارم حقوق و مزایای کارکنان موضوع این ماده را منع کرده است؛ لذا مطابق این ماده فقط تا یک چهارم یا یک سوم از حقوق و مزایای مستخدم را در اجرای مقررات فوق توقیف و کسر کرد؛ بنابراین نمی توان هم زمان یک چهارم یا یک سوم دیگر از حقوق و مزایای مستخدم را بابت اجراییه دیگر کسر کرد.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد تمکن مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد باید برای تقسیط مهریه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند تا قاضی با توجه به توانایی مالی مرد مهریه را تقسیط نماید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه وقتی از سوی مرد به دادگاه خانواده تقدیم می شود که مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه ی زن را نداشته باشد و در صورت اثبات اعسار مرد، دادگاه برای مقدار و نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی تصمیم گیری می کند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح مهریه تعیین شده باشد یا نه و وقوع و عدم وقوع نزدیکی بعد از ازدواج مهریه به چند دسته تقسیم می شود:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود و زن هر موقع بخواهد می تواند مهریه ی خود را مطالبه کند. در صورتی که زن مهریه اش را مطالبه کند و یا مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد، ملزم به پرداخت مهریه زن می باشد، اما ممکن است توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد و معسر شناخته شود.

طبق قانون، اعسار از پرداخت مهریه یعنی مرد از تمکن مالی کافی برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد که در این صورت به او معسر گفته می شود.

عدم تمکن مالی برای پرداخت مهریه باید از سوی مرد اثبات شود و مرد که مدعی اعسار است باید مدارکی مبنی بر عدم استطاعت مالی خود برای پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه نماید، از این رو باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به همراه مدارک محکمه پسند به دادگاه خانواده تقدیم کند.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و نحوه اثبات اعسار در دادگاه داری بپرس.

زمان دادخواست اعسار مهریه

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای آن را نداشته باشد، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند و قاضی پس از بررسی مدارک ارائه شده از سوی زوج به منظور اثبات اعسار خود در پرداخت مهریه، در صورتی که اعسار مرد اثبات شود، قاضی برای مقدار و نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی تصمیم گیری می کند.

یکی از سوالاتی که در مورد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مطرح می شود، در خصوص مهلت ثبت دادخواست اعسار از پرداخت است. مرد چه زمانی باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند؟

بهترین وکیل مهریه در پاسخ به این سوال می گوید: در صورتی که زن برای مطالبه مهریه درخواست صدور اجراییه بنماید و مرد نیز اجراییه را دریافت کرده باشد، یک ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه فرصت دارد، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند. اگر اعسار مرد از پرداخت مهریه اثبات شود، قاضی با توجه به تمکن مالی مرد مبلغ اقساط مهریه را تعیین می کند.

در مطالبه مهریه در عقد موقت نیز مرد در صورت عدم توانایی مالی برای پرداخت مهریه می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

اثبات اعسار از پرداخت مهریه

اگر مرد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند، باید اعسار خود را با ارائه مدارک موجه و محکمه پسند اثبات کند. مرد باید برای اثبات اعسار از پرداخت مهریه لیست اموال منقول و غیرمنقول خود، حساب های بانکی، مطالبات اشخاص ثالث و فهرست کلیه نقل و انتقالات انجام شده طی یک سال اخیر را به دادگاه ارائه نماید. همچنین دو نفر شاهد که از وضعیت معیشتی و تمکن مالی مرد اطلاع دارند، شهادت بدهند که توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را ندارد. طبق ماده ۹ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، شاهد باید علاوه بر هویت، شغل، میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعسار، به این امر تصریح کند که با مدیون به مدتی که بتواند نسبت به وضعیت معیشت وی اطلاع کافی داشته باشد، معاشرت داشته و او افزون بر مستثنیات دین هیچ مال قابل دسترسی ندارد که بتواند به وسیله آن دین خود را بپردازد.

قاضی مدارک ارائه شده توسط زوج را بررسی می کند و در صورتی که اعسار مرد اثبات شود مرد می تواند طبق رای دادگاه مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند و قاضی برای تعیین اقساط و حداقل پیش قسط مهریه تمکن مالی مرد را ملاک قرار می دهد.

همچنین در صورتی که پس از تقسیط مهریه به هر دلیلی مانند افزایش شدید نرخ تورم و افزایش قیمت سکه یا بیکاری و غیره مرد نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند می تواند از دادگاه خانواده درخواست کاهش و تعدیل اقساط مهریه را بنماید و قاضی با توجه به وضعیت مالی مرد اقساط را کاهش می دهد. 

 

رد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

یکی از سوالات متداولی که در مورد اعسار از پرداخت مهریه مطرح می شود در خصوص رد شدن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه است. در چه صورتی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه رد می شود؟

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران، در صورتی که مرد لیست اموال و دارایی های خود را به دادگاه ارائه دهد و پس از بررسی مدارک، قاضی تشخیص دهد مرد از توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه زن برخوردار است، دادخواست اعسار او رد می شود. مثلا اگر مرد بیش از یک خانه یا مغازه داشته باشد، گردش مالی خوبی داشته باشد، منزل یا خودروی گران قیمتی داشته و…

اعسار از پرداخت مهریه تاجر ورشکسته

به گفته ی وکیل مهریه، طبق ماده ۱۵ قانون محکومیت های مالی، دادخواست اعسار از تجار پذیرفته نمی شود. این اشخاص در صورتی که مدعی اعسار (از جمله اعسار از پرداخت مهریه) باشند باید رسیدگی به امر ورشکستگی خود را درخواست کنند. بنابراین در صورتی که مرد تاجر ورشکسته باشد و زن مهریه ی خود را مطالبه کند و مرد به دلیل ورشکستگی نتواند مهریه را یکجا پرداخت کند، باید به جای ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه خانواده، دادخواست اعلام ورشکستگی به دادگاه عمومی را تقدیم کند. طبق تبصره ماده ۱۵ در صورتی که مرد دادخواست اعسار از پرداخت را به دادگاه تقدیم کند قرار رد دادخواست وی صادر می شود.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

مدارک طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه

  • مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)
  • تصویر حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه 
  • استشهادیه (شهادت کتبی دو شاهد)
  • دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به 
  • لیست اموال و دارایی های مرد در یک سال اخیر

در حالی که مرد بخواهد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و با ارائه مدارک فوق دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند. پس از ثبت دادخواست برای رسیدگی به درخواست مرد مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه برای پرونده اعسار شعبه و وقت رسیدگی تعیین و سپس به طرفین دعوی ابلاغ می گردد.

توقیف اموال و جلب مرد

در صورتی که زن مهریه ی خود را مطالبه نماید و مرد برای پرداخت مهریه اقدامی نکند و تا یک ماه پس از ابلاغ اجراییه دادخواست اعسار هم ندهد، زن می تواند درخواست جلب مرد یا توقیف اموال را بنماید تا از محل فروش اموال از طریق مزایده مهریه زن پرداخت شود، اما اگر مرد دادخواست اعسار دهد و بتواند با ارائه مدارک کافی اعسار خود را از پرداخت مهریه اثبات کند، زن نمی تواند حکم جلب مرد را بگیرد یا اموال او را توقیف کند. برای اینکه زن بتواند اموال مرد را توقیف کند، اموال نباید مستثنیات دین باشد.

طبق ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب مستثنیات دین شامل:

  • الف- منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه (زوج) در حالت اعسار او باشد.
  • ب- اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • ج- آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می شود.
  • د- کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
  • ه- وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  • و- تلفن مورد نیاز مدیون
  • زـ مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

بهترین وکیل مهریه در تهران در خصوص مطالبه مهریه خاطر نشان می کند، طبق قانون جدید مهریه و براساس ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکه تمام بهارآزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت ‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط تمکن مالی زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

همچنین زوجه یا وکیل او می توانند تا زمان تعیین تکلیف برای پرداخت مهریه از دادگاه درخواست ممنوع الخروجی بابت مهریه را بنمایند.

اعسار از پرداخت مهریه و ثبت طلاق

همان طور که می دانید زمانی رای طلاق ثبت می شود که مرد حقوق مالی زن را که مهمترین آن مهریه است را بپردازد. حال سوال اینجاست در صورتی که مرد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند و اعسار او نیز از سوی قاضی پذیرفته شود و طبق رای دادگاه مرد می تواند مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند، در صورتی که مرد به دلیل اعسار نتواند مهریه را یکجا پرداخت کند، رای طلاق ثبت می شود؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران درباره ثبت طلاق در صورت اعسار از پرداخت مهریه می گوید: طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط مهریه نیز ثبت می شود و زن می تواند بدون دریافت مهریه و سایر حقوق مالی خود به ثبت طلاق رضایت دهد و پس از طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری طبق مقررات مربوط اقدام کند.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

اعسار از پرداخت مهریه یعنی مرد از تمکن مالی برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر نیز امکان پذیر است و زن می تواند پس از فوت شوهر مهریه اش را از ترکه و اموال بجا مانده از شوهر مطالبه نماید و برای مطالبه مهریه پس از فوت شوهر فرقی بین عقد دائم و موقت وجود ندارد و در عقد موقت نیز زن می تواند بعد از فوت شوهر مهریه اش را مطالبه نماید.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

به گفته ی بهترین وکیل مهریه، مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

در سال ۱۴۰۱ طبق  بخشنامه ای، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

مهریه دِینی است که پرداخت آن از زمان جاری شدن عقد نکاح چه دائم و چه موقت بر ذمه مرد می ماند تا آن را پرداخت کند، حتی اگر فوت کرده باشد، مگر اینکه زن مهریه اش را ببخشد، از این رو در صورتی که مرد مهریه زن را پرداخت نکرده باشد، زوجه می تواند پس از فوت شوهر مهریه خود را از ترکه مرد مطالبه کند.

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران، در مطالبه مهریه پس از فوت شوهر باید به این نکته توجه کرد که زن مهریه اش را فقط می تواند از ترکه و اموال به جا مانده از زوج مطالبه کند و وراث متوفی هیچ دینی در پرداخت مهریه زن ندارند و اگر اموال به جا مانده از شوهر برای پرداخت مهریه زن کافی نباشد، او نمی تواند باقی مانده مهریه را از وراث شوهر مطالبه کند.

همچنین مراحل و نحوه مطالبه مهریه از ارث و ترکه با مطالبه مهریه در حالت عادی هیچ تفاوتی ندارد و زن باید برای مطالبه مهریه ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند و اگر نتوانست مهریه اش را از طریق ثبت مطالبه کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر از طریق اجرای ثبت

برای مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر زن باید ابتدا به دفترخانه رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا به ثبت رسیده است، مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه بنماید.

اجرای ثبت پس از دریافت اجرائیه، آن را به ورثه زوج ابلاغ می کند و ورثه باید پس از دریافت ابلاغیه ظرف مدت ۱۰ روز برای پرداخت مهریه زوجه اقدام کنند. در صورتی که ورثه هیچ اقدامی برای پرداخت مهریه انجام ندهند، زوجه می تواند درخواست توقیف اموال را بنماید و اموال با تقاضای زن توقیف و برای قیمت گذاری به یکی از کارشناسان رسمی اداره ثبت معرفی می ‌شود. مال مورد نظر به مزایده گذاشته می‌ شود و از محل فروش آن، مهریه‌ ی زن پرداخت می ‌گردد.

هزینه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، نیم عشر دولتی است، یعنی هزینه مطالبه مهریه یک بیستم ارزش مهریه است.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد مطالبه مهریه داری بپرس.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر از طریق دادگاه

در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت وصول کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به طرفیت از ورثه زوج به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و در صورتی که ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده می باشد.

اگر ورثه زوج مهریه زوجه را پرداخت نکنند، زن باید از دادگاه درخواست توقیف ترکه را بنماید و از محل فروش اموال به جا مانده از زوج مهریه زن توسط دادگاه پرداخت می شود.

دعوای مطالبه مهریه از جمله دعاوی مالی محسوب می شود و هزینه دادرسی مطالبه مهریه از طریق دادگاه ۳.۵ درصد ارزش مهریه است.

مطالبه مهریه زن باکره بعد از فوت شوهر

یکی از سوالاتی که در خصوص مطالبه مهریه پس از فوت شوهر مطرح می شود، مهریه زن باکره است. آیا در صورتی که بعد از عقد نکاح و پیش از نزدیکی شوهر فوت کند به زن باکره مهریه تعلق می گیرد؟ آیا زن باکره می تواند پس از فوت شوهر تمام مهریه اش را از ترکه مطالبه کند؟

بهترین وکیل مهریه در پاسخ به این سوال می گوید: مهریه مهمترین حقوق مالی و پشتوانه زن محسوب می شود، چرا که در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد، جز در فسخ نکاح و بطلان نکاح پیش از نزدیکی که به زن مهریه تعلق نمی گیرد و در طلاق زن باکره نیز نصف مهریه به او تعلق می گیرد. عدم تمکین، سوء رفتار و سوء معاشرت زوجه یا حتی اثبات رابطه نامشروع زن نیز موجب اسقاط حق مطالبه مهریه از سوی زن نمی شود.

در صورتی که بعد از ازدواج و پیش از نزدیکی، شوهر فوت کند، زن می تواند تمام مهریه ی خود را به همان ترتیبی که گفته شد از طریق اجرای ثبت یا دادگاه خانواده از ترکه شوهر مطالبه کند. بین مطالبه مهریه در طلاق زن باکره و مطالبه مهریه زن باکره پس از فوت شوهر تفاوت هایی وجود دارد. در طلاق زن باکره نصف مهریه به او تعلق می گیرد، اما در مطالبه مهریه از سوی زن باکره بعد از فوت شوهر تمام مهریه به زن تعلق می گیرد.

مطالبه مهریه زن صیغه ای پس از فوت شوهر

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در عقد موقت نیز زن می تواند پس از فوت شوهر مهریه اش را از ترکه مطالبه کند و در مطالبه مهریه پس از فوت شوهر فرقی بین همسر دائمی و همسر موقت (صیغه ای) و یا همسر اول و همسر دوم وجود ندارد و به همان ترتیبی که گفته شد، اگر زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد، برای مطالبه مهریه در عقد موقت پس از فوت شوهر باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند و اگر نتوانست مهریه اش را از طریق اجرای ثبت وصول کند، باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

مطالبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در خصوص مطالبه مهریه پس از فوت شوهر خاطر نشان می کند، طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، در صورتی که مهریه زوجه وجه نقد باشد و زن مهریه اش را مطالبه نماید، ارزش مهریه با توجه به شاخص تورم در سال که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، محاسبه می گردد.

اگر مهریه وجه نقد باشد و زن بعد از فوت شوهر مهریه اش را مطالبه کند، طبق نظریه مشورتی شماره ۳۲۲۲/۹۵/۷ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ مهریه زن به نرخ رور محاسبه و پرداخت می شود.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

ارزش مهریه به روز= مبلغ مهریه× عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

مهریه دِینی است که پرداخت آن از زمان جاری شدن عقد نکاح چه دائم و چه موقت بر ذمه مرد می ماند تا آن را پرداخت کند، حتی اگر فوت کرده باشد، از این رو در صورتی که مرد مهریه زن را پرداخت نکرده باشد، زوجه می تواند پس از فوت شوهر مهریه خود را از ترکه مرد مطالبه کند.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

در صورتی مهریه به نرخ روز محاسبه می شود که مهریه زن وجه نقد باشد. طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ مگر اینکه زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

به گفته ی بهترین وکیل مهریه، مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه می گوید، در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و مطالبه مهریه از سوی زن هیچ شرطی ندارد و عدم تمکین زوجه، اثبات خیانت زن و یا سایر مصادیق نشوز و سوء معاشرت زوجه موجب سقوط حق مطالبه مهریه نمی شود، فقط در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

در سال ۱۴۰۱ طبق  بخشنامه ای، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.

نحوه مطالبه مهریه

زن مالک مهریه است و می تواند هر زمان که بخواهد مهریه اش را مطالبه کند و یا تمام یا قسمتی از آن را ببخشد. در صورتی که زن بخواهد مهریه اش را مطالبه کند ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید. برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل او باید به دفترخانه ای که عقد نکاح در آنجا به ثبت رسیده مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه بنماید. بعد از ابلاغ اجراییه به زوج او ۱۰ روز مهلت دارد تا مهریه زن را پرداخت کند در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی مرد در مدت تعیین شده، اگر مرد اموالی داشته باشد توسط اجرای ثبت توقیف می شود تا با فروش آنها از طریق مزایده مهریه زن پرداخت شود.

در صورتی که زن نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند اگر ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون باشد مرجع مطالبه مهریه شورای حل اختلاف و اگر ارزش مهریه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده محل اقامت زوجه است. اگر مهریه زوجه غیرمنقول باشد، دادگاه محل وقوع ملک مرجع صالح برای مطالبه مهریه خواهد بود.

طبق قانون جدید مهریه و ماده ۲۲  قانون حمایت خانواده هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است.

همچنین زوجه یا وکیل او می توانند توقیف اموال مرد و یا ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز درخواست کنند. دادگاه به درخواست زن اموال مرد را توقیف می کند و در صورتی که اموال معرفی شده مستثنیات دین نباشد، دادگاه، اموال را از طریق مزایده به فروش می رساند و از محل فروش آنها مهریه زن را پرداخت می کند.

در ادامه مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران، در مورد مطالبه مهریه در عقد موقت می گوید: مطالبه مهریه در عقد موقت نیز همانند مطالبه مهریه در عقد دائم است، در صورتی که زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد برای مطالبه مهریه باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند و در صورت نداشتن سند رسمی با توجه به ارزش مهریه دادخواست مطالبه مهریه را به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده تقدیم کند.

محاسبه مهریه به نرخ روز

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران مطالبه مهریه به نرخ روز امکان پذیر است. طبق تبصره ۱۰۸۲ قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ مگر این که زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

با توجه به تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، اگر مهریه زوجه وجه نقد باشد، هر زمان که زوجه بخواهد مهریه اش را مطالبه نماید، ارزش مهریه براساس شاخص تورم که هر سال از سوی بانک مرکزی اعلام می شود محاسبه می شود و زن مهریه اش را براساس نرخ تورم سالی که آن را مطالبه کرده است، دریافت می کند.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

ارزش مهریه به روز= مبلغ مهریه× عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

مطالبه مهریه از ضامن به نرخ روز

سوال: اگر شخصی ضامن مهریه زوج شود یا مهریه زوج را بر عهده بگیرد، در صورتی که مهریه وجه رایج باشد، آیا نسبت به مبلغ زمان ضمانت، ضامن است یا بر اساس شاخص بانک مرکزی ضامن خواهد بود؟

در خصوص مطالبه مهریه از ضامن به نرخ روز گروهی این تعدیل را، در صورتی که مهریه از سوی شخصی ضمانت شده باشد، نمی ‌پذیرند و معتقدند ضامن فقط مقداری معین که به طور دقیق در ازدواج به عنوان مهر قرار داده شده را ضمانت نموده و نه بیشتر و دریافت مبلغی اضافه بر آن هیچ توجیهی ندارد و تبصره الحاقی به ماده ۱۰۸۲قانون مدنی ناظر به زوج است.

وکیل مهریه در این رابطه چنین توضیح می دهد، طبق نظریه مشورتی شماره ۱۱۳۳/۷ مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۰ اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه تعیین تکلیف قانونی در مورد دِین و بدهی به نرخ روز متوجه اصل دِین است نه شخص مدیون یا ضامن، بنابراین قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مصوب ۱۳۷۶ اختصاص به زوج ندارد و شامل کسی هم که ضمانت پرداخت را کرده است می ‌شود.

مطالبه مهریه به نرخ روز پس از فوت شوهر

یکی از سوالاتی که در خصوص مطالبه مهریه پس از فوت شوهر مطرح می شود در مورد امکان مطالبه مهریه به روز بعد از فوت از فوت شوهر است. اگر زن در زمان حیات شوهر مهریه خود را مطالبه نکند، در صورتی که زوج فوت کرده باشد و زن بخواهد مهریه اش را مطالبه کند و مهریه وجه رایج باشد آیا زن می تواند به استناد تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی مهریه اش را پس از فوت شوهر به نرخ روز مطالبه کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، طبق نظریه مشورتی شماره ۳۲۲۲/۹۵/۷ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱، مهریه همانند دیگر حقوق مالی به ارث می رسد و حق دریافت مهریه به نرخ روز که در تبصره الحاقی به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی برای زوجه پیش بینی شده، به قائم مقام (وراث قانونی) وی نیز منتقل می گردد و بر اساس قاعده الحق القدیم لا یزوله شیء، در فرض سؤال، حق مطالبه مهریه به نرخ روز که برای زوجه ثابت شده است، پس از فوت وی به ورثه منتقل می گردد و زوال آن، نیاز به دلیل دارد که دلیلی بر زایل شدن آن وجود ندارد. به علاوه، طبق ماده ۱ آئین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مصوب ۱۳/۲/۱۳۷۷ هیأت وزیران، میزان مهریه با توجه به تغییر شاخص قیمت سال زمان تأدیه نسبت به سال وقوع عقد، محاسبه و تعیین خواهد شد.

نظریه مشورتی شماره ۱۱۹۲/۹۶/۷ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۹

استعلام :با توجه به تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و محاسبه مهریه به نرخ روز در پرونده مطالبه مهریه به میزان یکصد میلیون ریال با احتساب به نرخ روز ۱ – مبنای محاسبه و اخذ هزینه دادرسی میزان مهریه مندرج در سند نکاحیه خواهد بود یا مبلغ محاسبه شده به نرخ روز در زمان تقدیم دادخواست؟ چنانچه اعتقاد داشته باشیم هزینه دادرسی بر مبنای مهریه مندرج در سند نکاحیه اخذ خواهد شد با توجه به تفاوت رقم مهریه در صورت احتساب به نرخ روز و در زمان اجرا و عدم پرداخت هزینه دادرسی بر این مبنا تکلیف اخذ با بقی هزینه دادرسی چه خواهد بود؟ ۲- اساسا در دعوی مطالبه مهریه که وجه نقد می باشد ملاک و معیار تعیین صلاحیت مهریه قید شده در سند نکاحیه می باشد یا مبلغ محاسبه بر اساس نرخ روز در زمان تقدیم دادخواست چنانچه بیش از دویست میلیون ریال باشد دادگاه خانواده صالح خواهد بود در کمتر از نصاب مذکور شورای حل اختلاف؟

نظریه مشورتی: ۱-چنانچه زوجه مهریه خود را به نرخ روز و بر اساس شاخص بانک مرکزی مطالبه نماید، هزینه دادرسی آن باید بر اساس مبلغ خواسته (مهریه به نرخ روز) محاسبه و وصول گردد. ۲- اولاً با عنایت به بند ج ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف ۱۳۹۴، رسیدگی به دعوای مهریه تا نصاب مقرر در بند «الف» این ماده، در صورتی در صلاحیت شوراهای حل اختلاف است که مشمول ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ نباشد؛ بنابراین، شوراهای مزبور در صورتی صلاحیت رسیدگی به دعوای مارالذکر را دارند که پرونده طلاق در جریان رسیدگی نباشد. ثانیاً همان گونه که از پاسخ سؤال نخست مشخص است، در دعوای مطالبه مهریه به نرخ روز ملاک و معیار صلاحیت، مهریه به نرخ روز می ‌باشد.

نظریه مشورتی شماره ۲۸۳/۱۴۰۰/۷ مورخ ۲۰/۵/۱۴۰۰

استعلام: الف– با توجه به نظریه مشورتی شماره ۷/۵۵۲۲ مورخ ۱۳۸۲/۷/۷ اداره کل حقوقی قوه قضاییه وفق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج است که مهریه هم از آن جمله است، چنانچه شرایط مقرر در این ماده فراهم باشد، آیا دادگاه برای محاسبه میزان دین به نرخ روز باید رقم شاخص سالانه زمان پرداخت دین را که از طرف بانک مرکزی برای سال قبل اعلام شده بر رقم شاخص سالانه سررسید دین تقسیم کرده و حاصل آن را در مبلغ دین ضرب کند؟ با توجه به این که نرخ تورم ماهانه نیز از طرف بانک مرکزی اعلام می شود و نظر به این که دو بار عبارت سالانه در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ ذکر شده است، آیا خسارت تأخیر تأدیه باید بر اساس شاخص سالانه محاسبه شود یا شاخص ماهانه که تفاوت فاحشی دارند؟

ب– چنانچه شخصی به پرداخت وجه به دیگری محکوم و پس از چند سال دادخواست اعسار و تقسیط محکوم به را مطرح کند و حکم بر تقسیط صادر شود، اما محکوم علیه هیچ پیش قسط و اقساط را پرداخت نکند و چند سال بعد محدد دادخواست تقسیط بدهد و حکم اعسار وی با اقساط معین کمتری صادر شود، آیا با صدور حکم تقسیط اول که هیچ اقدامی از سوی محکوم علیه بر پرداخت پیش قسه نگرفته است، محاسبه خسارت تأخیر تأدیه متوقف خواهد شد و با این خسارت تا زمان پرداخت پیش قسط حکم دوم محاسبه خواهد شد؟

نظریه مشورتی: الف – اولا ، محاسبه مهریه به نرخ روز بر اساس تبصره الحاقی به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و ماده ۲ آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳/۲/۱۳۷۷ هیأت وزیران صورت می گیرد و منصرف از ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ است .

ثانیا، طبق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، مبلغ خسارت تأخیر تأدیه از زمان سررسید تا زمان پرداخت بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی تعیین می شود و با عنایت به این که در جدول شاخص سالانه، عدد هر ماه به تفکیک مشخص می شود، در زمان محاسبه خسارت باید عدد مربوط به همان ماه مبنای محاسبه قرار گیرد .

ثالثا، با بررسی به عمل آمده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز مرکز آمار ایران که در حال حاضر متولی اعلام نرخ تورم است، این نرخ را به صورت نقطه ای و سالانه برای هر ماه مشخص و اعلام می کند. نرخ تورم سالانه بر اساس میانگین تغییر اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به هر ماه مشخص می شود، لذا با عنایت به اینکه در ماده ۵۲۲ قانون مذکور رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه برای محاسبه نرخ تورم الزامی است و از طرفی شرط تعلق خسارت تأخیر تأدیه تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه است، لذا برای محاسبه خسارت تأخیر تأدیه نرخ تورم سالانه باید لحاظ شود و نه نرخ تورم نقطه ای

ب- نظر به این که در فرض سؤال محکوم علیه پیش قسط مقرر در حکم اعسار را پرداخت نکرده است و نظر به این که تعیین پیش قسط در حکم اعسار به معنی احراز تمکن مالی محکوم علیه به میزان مبلغ پیش قسط ورد دعوای اعسار نسبت به این مبلغ است  بنابراین تا زمان عدم پرداخت پیش قسط مذکور و تا زمان صدور حکم دوم مبنی بر اعسار محکوم علیه در پرداخت پیش قسط و تعیین پیش قسط جدید خسارت تأخیر تأدیه محاسبه خواهد شد و به محض صدور حکم دوم اعسار و در واقع کاهش میزان پیش قسط، خسارت تأخیر تأدیه بر مبنای رقم پیش قسط قبلی قطع و بر مبنای رقم پیش قسط دوم محاسبه می شود.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

طبق تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، اگر مهریه زوجه وجه نقد باشد در صورت مطالبه، طبق شاخص تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، مهریه به نرخ روز محاسبه می شود.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مهرالسنه چیست؟

مهرالسنه چیست؟ مهرالسنه مهریه ای است که پیامبر (ص) برای دختران و همسرانش تعیین می کرد و مقدار مهرالسنه، پانصد دهم برابر با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص بوده است.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌ شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می ‌شود و می ‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. در واقع زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند مهر خود را از شوهر مطالبه نماید و زوج نیز پس از مطالبه زن، باید آن را بپردازد.

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند آپارتمان، زمین (مهریه غیرمنقول)، خودور و غیره و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

به گفته وکیل مهریه در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه، در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، خیانت و اثبات رابطه نامشروع زن و به کلی تخلف از وظایف زناشویی از سوی زوجه موجب سقوط حق زن در مطالبه مهریه نمی شود، فقط طبق قانون در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد مطالبه مهریه داری بپرس.

انواع مهریه

انواع مهریه از نظر تعیین مهر در هنگام عقد نکاح یا پس از آن عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌ شود. مهر‌المسمی مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین تعیین می‌ گردد یا شخصی که زوجین انتخاب کرده‌ اند.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌ گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌ شود. در مهر‌المتعه وضعیت مرد از لحاظ اقتصادی و توانایی مالی مورد توجه واقع می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

تعیین مهریه در عقد نکاح

همان طور که گفته شد زن و مرد هنگام عقد نکاح در مورد مقدار مهریه با هم توافق می کنند، اما ممکن است گاهی در هنگام عقد نکاح دائم مهریه ای برای زن تعیین نشود، در مورد عدم تعیین مهریه در عقد دائم باید گفت طبق ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی، تعیین مهریه در عقد دائم شرط صحت عقد نمی باشد و بدون تعیین مهریه نیز عقد صحیح است و زوجین‌ می توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند، اما طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی، مهریه در عقد موقت (صیغه)، شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می‌ شود، از این رو مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت بشمار می رود. در واقع تعیین مهریه به عنوان شرط صحت نکاح در عقد دائم و موقت یکی از مهمترین تفاوت ازدواج دائم و موقت است.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهرالمسمی را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه ‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد. همچنین در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. چنانچه زوجه مهریه خود را مطالبه کند، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

همچنین طبق قانون امکان کاهش مهریه از سوی زن و یا تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه بعد از عقد نکاح نیز وجود دارد، اما افزایش مهریه پس از عقد غیر شرعی و غیر قانونی است و زن نمی تواند بعد از ازدواج مهریه اش را افزایش دهد.

یکی از نکات مهمی که در مطالبه مهریه بایدبه آن توجه کرد مطالبه مهریه به نرخ روز است. اگر مهریه وجه رایج باشد و زن بخواهد مهریه اش را مطالبه کند، مهریه به نرخ روز و با توجه به شاخص تورم در سال که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، محاسبه می شود.

مقدار مهرالسنه چقدر است؟

دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در مورد مقدار مهرالسنه می گوید: میزان مهرالسنه، متفاوت ذکر شده است. کمترین مقدار روایت شده چهارصد درهم نقره‌ی مسکوک و بیشترین مقدار ذکر شده پانصد درهم نقره‌ ی مسکوک است. پانصد درهم نقره ‌ی مسکوک معادل پنجاه دینار طلای مسکوک در نظر گرفته ‌شده است. مقدار مهرالسنه، پانصد دهم برابر با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص بوده است. در روایات مهریه حضرت زهرا(س)، زره یا کتان بافت یمن یا چیزهای دیگری غیر از درهم معرفی شده که قیمت آن را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم دانسته ‌اند. به ‌فتوای عده‌ ای از فقها تعیین مهریه بیش از مهرالسنه مکروه است، اما برخی به این علت که امروزه، ۱۵۰۰ مثقال نقره ارزش پولی زیادی ندارد و در زمان پیامبر(ص) و امامان و ارزشی بیشتری داشته، بر این باورند که مهرالسنه معادل پولی ثابتی ندارد و تلاش کرده‌ اند مهرالسنه را بر اساس ارزش روز محاسبه کنند؛ با این حال می‌ گویند مهرالسنه، مهریه ‌ای سنگین نیست.

از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را آنلاین دریافت کنید.

مهرالسنه امروزه چند سکه است؟

بهترین وکیل مهریه در تهران در ادامه در خصوص اینکه مهرالسنه امروزه چند سکه طلا است؟ چنین بیان می کند؟ پانصد درهم نقره مسکوک معادل پنجاه دینار طلای مسکوک در نظر گرفته می ‌شود. هر دینار معادل ۴.۶۰۸ گرم طلای سکه شده است. همچنین پنجاه دینار دارای ۱۷۲.۸ گرم طلای خالص، حداقل ۳۰.۲۴ گرم نقره و مقداری مس است.

با توجه به این که در زمان پیامبر اسلام ارزش ۶.۸۲۵ گرم نقره با یک گرم طلا برابر بوده، پنجاه دینار معادل ۱۷۷.۲۳ گرم طلای خالص است. در نتیجه مهرالسنه حداکثر معادل ۲۵ سکه تمام بهار آزادی است. با توجه به این که امروزه قیمت طلا ثابتی نیست، تعیین قیمت مهر السنه دشوار است.

برای دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

تفاوت مهرالمسمی و مهرالسنه

همان طور که گفته شد مهرالمسمی به مهریه ای گفته می شود که در هنگام عقد نکاح با توافق زن و مرد تعیین می شود. طبق قوانین هیچ تفاوتی در نحوه مطالبه و شرایط تعلق گرفتن مهرالسنه با مهرالمسمی نمی باشد و تنها تفاوت مهرالسنه با مهرالمسمی در مقدار آن است. اگر برای زن مهرالسنه تعیین شود او می تواند مانند مهرالمسمی هر زمان که بخواهد مهریه اش را از شوهر مطالبه کند و یا آن را ببخشد. البته توصیه می ‌شود قبل از مطالبه مهرالسنه از سوی زن، مرد آن را به زن هدیه کند، چرا که این کار در سنت پیامبر اسلام باعث افزایش محبت میان زوجین می ‌شود.

همچنین زوجه می تواند مهرالسنه را مانند مهرالمسمی بعد از فوت شوهر از ترکه مطالبه کند، مگر اینکه مهریه را بخشیده باشد که در این صورت پس از بخشش و بذل مهریه از طرف زن دیگر امکان مطالبه مهریه از ارث و ترکه بعد از فوت شوهر وجود ندارد.

نحوه مطالبه مهرالسنه

نحوه مطالبه مهرالسنه مانند مهرالمسمی از طریق اجرای ثبت و دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف است. در صورتی که زوجه بخواهد مهریه اش را مطالبه کند باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند. برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت زن یا وکیل او باید به دفترخانه رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا به ثبت رسیده است مراجعه و درخواست صدور اجراییه بنماید. در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت وصول کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند. اگر ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و اگر ارزش مهریه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع صالح برای مطالبه مهریه دادگاه خانواده است. همچنین زن می تواند برای مطالبه مهریه اموال مرد را توقیف کند و یا درخواست ممنوع الخروجی بابت مهریه را بنماید.

طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، اگر مهریه زن وجه نقد باشد، در زمان مطالبه، طبق شاخص تورم که از  سوی بانک مرکزی اعلام می شود، مهریه به نرخ روز محاسبه می شود.

با وکالت دادن به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت و دادگاه خانواده به حق و حقوق خود می رسی.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

مهرالسنه مهریه ای است که پیامبر (ص) برای دختران و همسرانش تعیین می کرد و مقدار مهرالسنه، پانصد دهم برابر با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص بوده است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مهرالمسمی چیست؟

مهرالمسمی چیست؟ به مقدار مال معینی که با توافق زن و مرد در هنگام عقد نکاح به عنوان مهریه تعیین می شود مهرالمسمی گفته می شود. طبق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین مشخص می گردد.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌ شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می ‌شود و می ‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. در واقع زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند مهر خود را از شوهر مطالبه نماید و زوج نیز پس از مطالبه زن، باید آن را بپردازد.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند آپارتمان، زمین (مهریه غیرمنقول)، خودور و غیره و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد مطالبه مهریه داری بپرس.

انواع مهریه

انواع مهریه از نظر تعیین مهر در هنگام عقد نکاح یا پس از آن عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌ شود. مهر‌المسمی مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین تعیین می‌ گردد یا شخصی که زوجین انتخاب کرده‌ اند.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌ گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌ شود. در مهر‌المتعه وضعیت مرد از لحاظ اقتصادی و توانایی مالی مورد توجه واقع می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دخترش فاطمه (س) تعیین کرده. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

تعیین مهرالمسمی در عقد نکاح

همان طور که گفته شد زن و مرد هنگام عقد نکاح در مورد مقدار مهریه با هم توافق می کنند، اما ممکن است گاهی در هنگام عقد نکاح دائم مهریه ای برای زن تعیین نشود، در مورد عدم تعیین مهریه در عقد دائم باید گفت طبق ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی، تعیین مهریه در عقد دائم شرط صحت عقد نمی باشد و بدون تعیین مهریه نیز عقد صحیح است و زوجین‌ می توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند، اما طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی، مهریه در عقد موقت (صیغه)، شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می‌ شود، از این رو مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت بشمار می رود. در واقع تعیین مهریه به عنوان شرط صحت نکاح در عقد دائم و موقت یکی از مهمترین تفاوت ازدواج دائم و موقت است.

شرایط صحت مهرالمسمی

شرایط صحت مهرالمسمی عبارتند از:

  • مهرالمسمی باید مالیت داشته باشد و دارای ارزش مادی باشد و زن بتوانند مالک آن بشود و بتوان برای آن قیمت تعیین کرد. طبق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی، هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می ‌توان مهر قرار داد.
  • مهرالمسمی باید قابل تملک به وسیله زن باشد. اموال و مشترکات عمومی و موقوفات را نمی ‌توان به عنوان مهریه قرار داد. مالی که متعلق به حق شخص ثالث است، مانند مالی که به عنوان تأمین یا در اثر صدور اجرائیه بازداشت شده نمی ‌تواند مهر قرار داد مگر با اجازه دارنده حق.
  • مالی که به عنوان مهرالمسمی تعیین می شود باید ملک غیر نباشد.
  • مهرالمسمی باید عین معین باشد، یعنی مال باید در هنگام عقد نکاح وجود داشته باشد.
  • مالی که به عنوان مهرالمسمی تعیین می شود باید معین و معلوم باشد یعنی مقدار، جنس و وصف آن مشخص باشد.
  • مهرالمسمی باید منفعت عقلایی و شرعی داشته باشد، یعنی چیزهایی که در شرع و قانون ممنوع یا حرام هستند را نمی توان به عنوان مهریه تعیین کرد، مانند مواد مخدر
  • شوهر باید قدرت بر تسلیم داشته باشد.

به گفته ی وکیل مهریه، هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد و معلوم و معین باشد و قابل تملک باشد قابل تعیین به عنوان مهرالمسمی می ‌باشد. بنابراین چنانچه سفر حج، آینه و شمعدان هم به عنوان مهریه قرار ‌دهند؛ در صورتی اعتبار دارد که مقوم به مقداری پول گردد تا ارزش مالی پیدا کند.

انواع مهرالمسمی از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهرالمسمی را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه ‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد. همچنین در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. چنانچه زوجه مهریه خود را مطالبه کند، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

همچنین طبق قانون امکان کاهش مهریه از سوی زن و یا تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه بعد از عقد نکاح نیز وجود دارد، اما افزایش مهریه پس از عقد غیر شرعی و غیر قانونی است و زن نمی تواند بعد از ازدواج مهریه اش را افزایش دهد.

مقدار مهرالمسمی چقدر است؟

براساس ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، تعیین میزان مهریه مشروط به توافق زن و مرد است و زوجین در هنگام عقد نکاح دائم یا موقت می توانند در مورد مقدار مهریه با هم توافق کنند، از این رو طبق قانون مقدار مشخصی برای مهرالمسمی تعیین نشده است و زن و مرد با توجه به عرف و برخی ملاک ها مقدار مهریه را تعیین می کنند.

به گفته مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه، در خصوص مطالبه مهرالمسمی طبق قانون جدید مهریه و ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است، چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است.

شرایط تعلق گرفتن مهرالمسمی به زوجه

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد شرایط تعلق گرفتن مهرالمسمی به زوجه می گوید: مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت محسوب می شود، چرا که برخلاف سایر حقوق مالی زن در هر شرایطی به او مهریه تعلق می گیرد، حتی در صورت عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی و حتی اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن نیز موجب عدم تعلق گرفتن مهریه به زن نمی شود.

طبق قانون چنانچه مرد بخواهد زن باکره را طلاق بدهد، نصف مهریه (مهرالمسمی) به زن تعلق می گیرد و فقط در صورت بطلان نکاح یا فسخ نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

مطالبه مهرالمسمی از طریق اجرای ثبت

مطالبه مهرالمسمی از طریق اجرای ثبت و دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف امکان پذیر است. زوجه برای مطالبه مهرالمسمی ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام کند. از این رو زوجه باید با مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) و عقد نامه به دفترخانه ی رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا ثبت شده است، مراجعه و درخواست صدور اجراییه بنماید.

سردفتر باید رونوشت سند را در برگه‌ های ویژه ظرف ۲۴ ساعت در سه نسخه تهیه کرده و ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ وصول درخواست، برگه‌ های اجرائیه را مهر و امضا کرده به مسئول اجرای ثبت ارسال کند. سردفتر ازدواج پس از صدور اجرائیه مراتب را به آخرین نشانی زوج از طریق پست سفارشی به او اطلاع می دهد.

اجرای ثبت پس از دریافت اجرائیه، آن را به زوج یا وکیل او ابلاغ می کند. زوج باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجراییه اقدام به پرداخت مهریه به زوجه بنماید. اگر زوج بعد از ۱۰ روز مهریه را پرداخت نکند، اموالش توقیف می‌ شود. مال معرفی شده توسط کارشناسان قیمت‌ گذاری می ‌شود و آن را به مزایده گذاشته و از محل فروش آن، مهریه‌ ی زن پرداخت می ‌شود.

همچنین در صورتی که زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد برای مطالبه مهرالمسمی باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید و مراحل مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم یکسان است.

مطالبه مهرالمسمی از طریق دادگاه

در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و در صورتی که ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده محل اقامت زوجه می باشد. البته اگر مهریه مال غیرمنقول باشد، دادگاه خانواده محل وقوع ملک مرجع صالح برای مطالبه مهریه است.

زن می تواند برای جلوگیری از انتقال و یا فروش اموال توسط مرد، از دادگاه درخواست توقیف اموال مرد را بنماید، همچنین زوجه یا وکیل او می توانند ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز از دادگاه خانواده درخواست کنند.

برای اینکه بتونی بدون سردرگمی و اتلاف وقت در اجرای ثبت و دادگاه خانواده مهریه ات را مطالبه کنی، به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران وکالت بده تا در کوتاهترین زمان ممکن به حق و حقوق خود برسی.

مطالبه مهرالمسمی بعد از فوت شوهر

آیا زن می تواند بعد از فوت شوهر مهریه اش را مطالبه کند؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در پاسخ به این سوال می گوید: یکی از دلایلی که موجب شده است تا مهرالمسمی مهمترین حقوق مالی و پشتوانه زن در عقد دائم و موقت محسوب شود، امکان مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر است.

مهریه مالی است که پرداخت آن به محض عقد نکاح بر عهده مرد است. در واقع مهریه بدهی است که بر ذمه مرد می ماند تا هر زمان که بتواند آن را پرداخت کند، از این رو پس از فوت شوهر، زن می تواند در صورتی که مهریه اش را تاکنون دریافت نکرده است، برای مطالبه مهریه از ترکه شوهر اقدام کند و طبق قانون، ورثه باید مهریه زن را از ترکه پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی ورثه شوهر، زن می تواند از دادگاه خانواده درخواست توقیف ترکه را بنماید تا مهریه خود را وصول کند.

وکیل مهریه در خصوص مطالبه مهریه از ارث در ادامه می گوید: در صورتی که زن پیش از فوت شوهر تمام یا بخشی از مهریه اش را بخشیده باشد، بعد از فوت شوهر نمی تواند آن مقدار از مهریه را که بخشیده است، مطالبه نماید و این حق با بخشش و بذل مهریه از طرف زن از وی ساقط می شود و در واقع عدم مطالبه مهریه پس از فوت شوهر یکی از عواقب بخشیدن مهریه از سوی زوجه است.

تفاوت مهرالمسمی با مهرالمثل و مهرالمتعه

همان طور که گفته شد مهرالمثل و مهرالمتعه در صورتی به زن تعلق می گیرد که در هنگام عقد نکاح مهریه تعیین نشده باشد، بنابراین مهرالمثل و مهرالمتعه فقط در عقد دائم به زن تعلق می گیرد و در عقد موقت موضوعیت ندارد، چرا که تعیین مهریه شرط لازم برای صحت عقد موقت است و عدم تعیین مهریه در هنگام عقد موقت موجب بطلان نکاح است، اما مهرالمسمی مهریه ای است که در هنگام عقد نکاح دائم و موقت با رضایت و توافق زن و مرد تعیین می شود و فقط مخصوص عقد دائم نیست، در واقع مهریه ای که در عقد موقت تعیین می شود، مهرالمسمی است.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

به مقدار مال معینی که با توافق زن و مرد در هنگام عقد نکاح به عنوان مهریه تعیین می شود مهرالمسمی گفته می شود. طبق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین مشخص می گردد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مهرالمتعه چیست؟

مهرالمتعه چیست؟ طبق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، بسته به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

با توجه به راهنمایی های مهدی رضوی، در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه، می توان گفت در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی، اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن و غیره مانع از مطالبه مهریه از سوی زوجه نیست و طبق قانون فقط در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد و یا در طلاق دختر باکره نصف مهریه به او تعلق می گیرد، از این رو مهریه مهمترین پشتوانه و حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دخترش فاطمه (س) تعیین کرده. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. در عندالمطالبه اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است. همچنین در مهریه عندالمطالبه زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. در مهریه عندالاستطاعه، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

اگر تصمیم داری برای مطالبه مهریه اقدام کنی، می تونی با وکالت دادن به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران، بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به حق و حقوق خود برسی.

مهرالمتعه در چه مواردی به زن تعلق می گیرد؟

طبق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است.

به گفته مهدی رضوی وکیل مهریه در شمال تهران، با توجه به ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، برای اینکه مهرالمتعه به زن تعلق بگیرد باید در هنگام عقد نکاح مهرالمسمی تعیین نشده باشد و شوهر بخواهد بعد از عقد و پیش از نزدیکی زن را طلاق دهد، هرگاه این دو شرط وجود داشته باشد زن مستحق دریافت مهرالمتعه خواهد بود. اگر انحلال نکاح با فوت یکی از زوجین یا طلاق از طرف زن باشد، هر چند که هنگام عقد نکاح مهریه ای تعیین نشده باشد و نزدیکی نیز واقع نشده باشد، اما در این صورت به زن مهرالمتعه تعلق نمی گیرد.

مقدار مهرالمتعه چقدر است؟

یکی از سوالات متداولی که در مورد مهرالمتعه مطرح می شود، در خصوص مقدار آن است. مقدار مهرالمتعه چقدر است؟ مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد مقدار مهرالمتعه می گوید: مهرالمتعه برخلاف مهرالمسمی که با توافق زن و مرد در هنگام عقد نکاح یا پس از آن تعیین می شود، مهرالمتعه توسط مرد تعیین می شود و همچنین برخلاف مهرالمثل که با توجه به وضعیت زن از نظر سن، میزان تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه تعیین می شود ملاک تعیین مقدار آن میزان دارایی و توانایی مالی مرد است.

مقدار مهرالمتعه با توجه به توانایی مالی مرد تعیین می شود و مقدار آن را شوهر تعیین می کند، همان طور که در ماده ۱۰۹۴ قانون مدنی، گفته می شود، برای تعیین مهرالمتعه حال مرد از حیث غنا و فقر ملاحظه می شود.

آیا در عقد موقت به زن مهرالمتعه تعلق می گیرد؟

دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در پاسخ به این سوال چنین بیان می کند: همان طور که در مطالب فوق نیز گفته شد، تعیین مهریه در هنگام عقد موقت از شرایط لازم و ضروری برای صحت نکاح موقت است و در صورتی که هنگام عقد موقت (صیغه) مهریه تعیین نشود، موجب بطلان نکاح می شود، اما در صورتی زن مستحق دریافت مهرالمتعه است که در هنگام عقد نکاح مهریه تعیین نشده است، با توجه به شرط تعیین مهریه جهت صحت عقد موقت، تعیین مهرالمتعه در عقد موقت موضوعیت ندارد، از این رو مهرالمتعه (و مهرالمثل) فقط مخصوص عقد دائم است.

اگر برای مطالبه مهریه و سایر دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ضامن، مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه مهریه از ارث، توقیف اموال زوج، ممنوع الخروجی بابت مهریه، مطالبه مهریه پس از بذل مهریه از طرف زن و… نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره به حق و حقوق خود برسی.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

طبق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مهرالمثل چیست؟

مهرالمثل چیست؟ به گفته دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران طبق مواد ۱۰۸۷، ۱۰۹۳، ۱۰۹۹ و ۱۱۰۰ قانون مدنی، زن مستحق دریافت مهرالمثل می باشد و مقدار مهرالمثل بر حسب عرف و با توجه به وضعیت زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی، اجتماعی و غیره با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان تعیین می شود.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، بسته به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

با توجه به راهنمایی های مهدی رضوی، در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه، می توان گفت در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی، اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن و غیره مانع از مطالبه مهریه از سوی زوجه نیست و طبق قانون فقط در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد و یا در طلاق دختر باکره نصف مهریه به او تعلق می گیرد، از این رو مهریه مهمترین پشتوانه و حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثل: مهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دخترش فاطمه (س) تعیین کرده. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. در عندالمطالبه اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است. همچنین در مهریه عندالمطالبه زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. در مهریه عندالاستطاعه، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

مهرالمثل در چه مواردی به زن تعلق می گیرد؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در مورد شرایط تعلق گرفتن مهرالمثل به زن با توجه به مواد قانون مدنی، چنین بیان می کند:

مواردی که زن مستحق مهرالمثل می باشد، عبارتند از:

  • هرگاه در عقد دائم مهر‌المسمی تعیین نشده باشد و یا شرط عدم مهریه شده باشد پس از نزدیکی زن مستحق مهرالمثل می شود. طبق ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی، اگر در نکاح دائم مَهر ذکر نشده یا عدم مَهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از عقد مَهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مَهر معین بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مَهرالمثل خواهد بود.
  • طبق ماده۱۰۹۳ قانون مدنی، هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از آن طلاق دهد مستحق مهرالمثل خواهد بود.
  • طبق ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی، در صورتی مَهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد، در صورت اول و دوم زن مستحق مَهرالمثل خواهد ‌بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.
  • طبق ماده ۱۰۹۹ قانون مدنی، در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی، به زن مهرالمثل تعلق می گیرد.
  • در صورت وقوع زنای به عنف به زن مهرالمثل تعلق می گیرد. طبق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی، در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه برمجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.

مقدار مهرالمثل چقدر است؟

یکی از سوالات متداول در مورد مهرالمثل نحوه تعیین و مقدار مهرالمثل است. دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در مورد مقدار مهرالمثل می گوید: برای مهرالمثل مقدار دقیقی وجود ندارد و مقدار مهرالمثل توسط کارشناس دادگستری براساس برخی معیارها مانند وضعیت زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی، اجتماعی و غیره با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان تعیین می شود و با توجه به نظر کارشناس ارزش مهرالمثل برای زنان مختلف متفاوت خواهد بود.

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه، طبق ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی، برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.

نحوه مطالبه مهرالمثل

در صورتی که طبق مواردی که گفته شد، زن مستحق دریافت مهرالمثل باشد، می تواند با ثبت دادخواست مطالبه مهرالمثل از دادگاه خانواده تقاضای مطالبه مهرالمثل را بنماید. مرجع صالح برای طرح دعوی مطالبه مهرالمثل دادگاه خانواده محل اقامت زوج یا زوجه یا محل تنظیم سند می باشد.

همان طور که گفته شد مقدار مهرالمثل برای زنان متفاوت است و با توجه به وضعیت و شان زن از نظر اجتماعی و خانوادگی، سن، میزان تحصیلات و غیره توسط کارشناس تعیین می شود، بنابراین قاضی برای تعیین مهرالمثل زوجه، پرونده را به کارشناس دادگستری ارجاع می دهد تا با توجه به معیارهایی که گفته شد، مهریه المثل را تعیین کند.

اگر تصمیم داری برای مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم اقدام کنی، می تونی با وکالت دادن به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران، بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به حق و حقوق خود برسی.

نظریه مشورتی شماره ۷/۹۸/۱۸۴۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

استعلام: مطابق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه به مجازات مقرر، به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد و مطابق ماده ۶۵۸ همین قانون، هرگاه ازاله بکارت غیر همسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد، موجب ضمان مهرالمثل است. حال سوال اینجاست که آیا تفاوتی بین این دو ماده وجود دارد؟ چرا که در ماده ۲۳۱ اشاره به ارش البکاره و مهرالمثل شده و در ماده ۶۵۸ صرفا مهرالمثل قید شده است آیا احیانا از قلم افتاده است.

نظریه مشورتی: طبق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، در زنای به عنف و در حکم آن در صورتی که زن باکره باشد علاوه بر مجازات مقرر، پرداخت مهرالمثل و ارش البکاره هر دو ثابت است و عدم ذکر ارش البکاره در ماده ۶۵۸ قانون مذکور پرداخت آن را که به موجب ماده ۲۳۱ مقرر گردیده است، نفی نمی نماید؛ «اثبات شی نفی ما عدا نمی کند» بنابراین تعارضی بین دو ماده مذکور وجود ندارد و دو ماده مکمل یکدیگرند. ضمنا مفاد ماده ۷ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند موید این نظر است.

اگر برای مطالبه مهریه و سایر دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ضامن، مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه مهریه از ارث، توقیف اموال زوج، ممنوع الخروجی بابت مهریه، مطالبه مهریه پس از بذل مهریه از طرف زن و… نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره به حق و حقوق خود برسی.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

مهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –